Med det resonemanget borde hon ju inte få vara med på 5000m heller.
En annan sida av saken, om det från de som styr inte anses vara någon skillnad på mäns och kvinnors förutsättningar att prestera på 5000m, varför då ha två klasser ?
Galet värdsrekord 400 häck damer av sköna McLaughlin. Men lite samma blick i ögonen efter loppet som Ben Johnson. Hoppan verkligen det var chock över tiden.
Nä, Moa Hjelmer har svenska rekordet på 400 m utan häck på 51,13.
Med häckar är det fortfarande Ann-Louise Skoglunds 54,15 från augusti 1986 som är svenskt rekord.
Vilket resonemang menar du?
Har jag ens presenterat något sådant.
Jag citerade det jag hittat som fakta i målet.
Om en person väljer att göra en könskorrigering och sedan ligger inom uppställda gränser för testosteronnivå för den klass de tävlar i, så är det ok att deltaga.
Det är alltså inte tal om att man gör skillnad på män/kvinnor i kromosom-uppsättning. Det handlar om att man satt upp gränser för hur höga testosteronnivåer som är tillåtna. https://svenska.yle.fi/a/7-10007668
Hela grejen med Semenya är ju att hon vägrar att tappa sin manliga fördel när hon tävlat mot kvinnor.
Sen… varför hon fick tävla i en annan gren är helt horribelt. Det finns kanske nån regel som reglerar det men det tyder inte på nån konsekvent inställning.
Jag var nog lite otydlig, i och med hennes höga testosteron-nivå har hon i medeldistans ansetts vara mer man än kvinna och får inte delta. På 5000 meter verkar det dock inte finnas någon fördel för en som är ganska mycket man att tävla mot de som är lite mer kvinnor. Ska man då verkligen ha en klass för kvinnor och en för män ?
Det jag tycker också det är egendomligt är att man fokuserat på testosteronet, det finns ju 1000 andra kroppsliga funktioner som avviker från det som betecknas som normalt som ger fördelar i olika grenar.
Rimligen borde alla avvikelser som ger fördel också ge förbud att delta.
Det finns ungefär 5 miljoner människor i världen med olika typer av oklar könstillhörighet (DSD) ska ingen av dessa få vara med i idrottstävlingar eller bara få tävla i mans-klassen ?
Det är givet att explosiva/semi-explosiva grenar gynnas av testosteron. Jag har ingen förklaring till varför hon fick tävla på 5000m men det är nog en ganska säker killgissning att de resonerat så att testosteronet inte ger orättvis fördel, i hennes fall.
Det man ska ha med sig är att IAAF varit ute på tunn is ang. Semenya… bara för att pk-maffian inte kan ta att uppvisande av en f***a inte är en garant för att man uppfyller de idrottsliga kraven för kvinnlig idrott.
Du har fått 2 citat och en länk som borde förklara allt om Semenya och varför du inte ska lyssna på snyftet från media.
Det medges att IAAF inte gör det lätt för sig… de är wankers med för lite stake.
Såg inte förrän nu och hade ingenting hört innan. Om man tycker att Tiger gjorde golfen lite tråkig i början av 00-talet… Upsala GK’s mest namnkunnige medlem är väl helt enkelt väldens bästa idrottsman?
Amusan amuseade också med världsrekord i semi på 110 häck. Oj, jag slog världsrekord typ.