Four Yorkshiremen - Minns du din förort?

Hmm, en kanske inte för dålig sammanfattning egentligen, men undrar om det verkligen ligger till så?
Jag skulle gissa att det fortfarande ligger ganska nära till hands, och när det blir allvar så är det kniv som har varit inblandad.

Att drabbas av skjutvapen är så otroligt ovanligt, och de absolut allra flesta som drabbas är i den kriminella världen.
Sen finns det vansinnesdåd, men det är ju inte furunnat de senaste 10 åren, utan de värsta är väl snarare 20 år sedan eller tidigare.

Värdetransportrån (grova rån generellt) finns ju inte heller i dagsläget som de fanns förr.

Jaja. Vi säger väl så, att det inget gör om buset kör mer 9 mm, fler dynamitgubbar och lite fler handgranater.

…out.

Farsta Centrum härom året.
Två oskyldiga döda

Stureplansmorden

Mattias Flink

Ja, det är för jävligt när helt oskyldiga där.

Klädsamt att dra en egen slutsats av något ingen skrivit.

Där är vi helt överens men det där är att förenkla frågeställningen lite väl mycket. Det intressanta är ju BÅDE om vissa företeelser är farliga(re) i det generella och över tid summerade fallet OCH om enskilda händelser är mer eller mindre farliga. Eller hur?

Det har tydligt antytts i en del inlägg i denna tråd, även om det inte skrivits rakt ut ordagrant.

Jag resonerade ju och svarade på just den frågan.

Tills i natt då…

Det var ju det jag skrev, vansinnesdåd drabbar oskyldiga, men det är ju inget unikt för de senaste åren.
De värsta är ju snarare +20 år sedan, stureplan och Flink i falun

Det är sannolikt att knivstick är ett större problem sett över hela samhället, över tid, men handeldvapen “jobbar hårt” för att komma ikapp.
Problemet med handeldvapen är främst två, som jag ser det: Räckvidd och penetration.
Problemet med sprängmedel är: Den ofta (som det verkar) godtyckliga placeringen, att laddningarna väsentligen detoneras utan någon som helst kontroll samt att de som befinner sig i verkansområdet normalt har obefintlig möjlighet att veta att där kan finnas en sprängladdning.

“Sedan 2017 är det vanligare att män avlider av skjutvapenskador än av knivskador till följd av att det dödliga skjutvapenvåldet ökat. Bland kvinnor, som oftare drabbas av dödligt våld inom ramen för nära relationer, är dock kniv och övriga våldsmetoder fortfarande vanligare.”
Källla: Johanna Olseryd, Brottsförebyggande rådet 2023, urn:nbn:se:bra-1151, Rapport 6/2023

Samma rapport anger att knivvåldet ökat påtagligt sedan 2010. Jag anar att det finns ett samband mellan detta och det ökande inslaget av skjutvapen (och kanske även sprängningar). “Normalkurvan” förskjuts, helt enkelt.

Antal mord eller dödligt våld i SE är ganska konstant, och har varit det under ganska lång tid, och det är inga antal som kan liknas vid mexico eller något annat katastrofland som har gjorts tidigare.
Vi ligger runt 120-ish stycken

År 2023 var skjutvapen den vanligaste våldsmetoden med 53 fall av dödligt våld, vilket var 10 fall färre än 2022. Näst vanligast var kniv med 41 fall, 6 fall fler än 2022.

Skulle man ta de män som dött till följd av skjutvapen, det vore ju intressant att veta VILKA män som drabbas. Om det är gängkriminella eller affilierade till dessa, eller om det är “average joe”?
Jag vet vad jag tror.
Och om det är som jag tror så är risken ännu mindre att drabbas.

1. man finns inte i deras närhet, man figurerar inte kring deras verksamhet
  2. Man är inte en uttalad antagonist.

Personligen är jag betydligt mer orolig att drabbas av någon med kniv än någon med skjutvapen.

Skjutvapenvåldet i Sverige minskar för andra året i rad, visar Polismyndighetens statistik för helåret 2024. Antalet skjutningar var under året 296, närmare 20 procent lägre jämfört med 2023. I de skjutningarna har 39 människor dödats och 53 skadats.

Medan utvecklingen av skjutvapenvåld har fått stort fokus, har ökningen av knivvåld blivit mindre uppmärksammat. Brå har undersökt utvecklingen av knivvåld mellan åren 2010 och 2022 och kan konstatera att det har skett en kraftig ökning av antalet skadade.

Jag fattar, du bor i slummen. Men du får tänka på att allt blivit bättre.

När jag bodde i Stockholm 00/01 kan jag inte minnas nåra explosioner från.

Statistik från 2003

902 butiksrån
92 bank- eller postrån
72 värdetransportrån

Folk kände sig inte trygga då heller. Folk gör sällan det.

Statistik från senaste veckan: Fler sprängningar än jag vill höra talas om.

2003 ja. Det är ju färsk statistik. Pre 92 om jag får be😉
Apropå trygghet får vi nog döpa om Sverige till kaboom
eller nåt snart…

Tänkte till Albert som bodde här 00/01

Va det 29 explosioner i år? Hur många va det 2003? 83?

Vad var det någon skrev för några år sen, att SE var farligare än Mexico va?