Undrar hur det är på Svetsarvägen i Kallhäll… Var ju lite kul då Lars Ohly i sitt sommarprogram pratade om hur synd det var om ungarna som bodde i Blackan och undrade hur det gått för dem… där vi bodde innan farsan fick nytt jobb och vi hade råd med Svetsarn ute i Järfälla. Ohlys farsa döpte mig förresten.
Men det var en jävla utsikt, vi bodde högst upp.
hur gammal, 80-tal?
Artikeln från 82
Inget ont om er som växte upp i förorten men det verkar ju tyvärr vara en människofientlig miljö som gör människor sämre än de annars hade kunnat vara…
Det finns ju fattiga på landsbygden också och folk beter sig väl illa även där men det blir ändå ingen kritisk massa av likasinnade på samma sätt.
Jag ser det, inte så konstigt, precis tvärtom. Uppväxt i en Stockholmsförort har fått en att ha rätt mycket perspektiv på tillvaron.
När jag hör folk förfasa sig över hur det är i skolan idag så tänker jag att dom skulle varit med på vår tid.
Jag hade en klasspolare som var centimeter från att slå ihjäl vår fysiklärare med ett järnstativ.
Sen behöver jag ju inte tycka att det är bra idag bara för att det var värre förr.
I ett par år var min morsa lärare i en så kallad OBS-klass där 9 av 10 absolut skulle definieras som gravt kriminella.
Så det var redan kaosigt för 40 år sen
Verkligen. Läs artikeln.
Min poäng är alltså att förorter skapar en kritisk massa av idioter som drar med varandra i fördärvet. Ungefär som konspirationsgrupper på nätet idag.
En ensam ung kille med problem ute på landet hittar kanske inga destruktiva polare att råna närbutiker med.
Dvs förorter är inte en bra miljö. Uppenbarligen. Folk med problem behöver spridas ut så att de tvingas umgås med vettigare människor.
Därmed inte sagt att alla som växer upp i förort har problem. Långt ifrån. Men det jag påpekar är ändå ett problem.
Avskyr även glorifieringen av “hårda” miljöer. Finns inget bra med det.
Nu var det förstås så i Skogås att det också fanns massor av helt vanliga människor. Och exempelvis jävligt många bra idrottsföreningar.
Jag glorifierade inte. Långt därifrån.
Ja precis som jag skrev. De flesta sköter sig men miljön verkar ändå fungera sämre än andra rent socialt.
Jag bodde på Säterbacken 12 , 97-98. Illa val så så här i backspegeln…
Det var inte lugnt i förorten på ”vår” tid. Men det är oändligt värre nu än då. Det som blev slagsmål över då är 3 skott på väg hem nu. Eller bomb. Eller värre, närstående blir måltavlor istället.
Lämnade det bakom mig när jag flyttade från skiten 99, men åker ibland och hälsar på nån gång vartannat år. Syns så tydligt hur mycket värre det blivit. Där vi fattiga svennar bodde finns det inga kvar längre.
Granne med Vallhornsvägen😁
Och nära ner till Rackethallen
Det var betydligt fler mord i Skogås på 70-talet än på hela 2000-talet.
Verkligen? Eller bara en känsla?
Antalet anmälda mord under 2000-talet är 3 per 100000. På 70-talet var det 1,5. I riket vs.
Många rispande finnar förr kanske…
Inte bara en känsla. Minst 6 som jag känner till.
Och tre på 2000-talet.
Flytta dit då om det är så säkert. Mr hammarby vitstad.
Syrran bor där. Jag vill inte bo där jag bodde som ung för man känner sig så jävla gammal när man ser fd klssskompisar.
Jag o D bodde 4 år i Bredäng för inte alltför länge sen.
Det har varit ett gäng mord i Sjöstaden bara de senaste åren.
För nåt år sen var det skjutning i porten i grannkåken.
Aldrig varit säkrare.
Skulle säga att det är typ lika jävligt i de flesta förorterna. Kanske att Djursholm o Danderyd flyter lite ovanpå.
Men i nästan alla kranskommuner finns bra och dåliga områden.
Det är inte bra idag. Det var inte bättre förr.