För mig är frågan lite som “har du slutat slå din fru”?
Om jag blir mördad är det ju skit samma vilken metod som använts. Jag lär vara lika död hursomhelst.
Min åsikt, som jag inte kollat stöd för i forskning, är att våld med stickvapen är betydligt läskigare för gemene man. Dels för att jävligt många fler människor har tillgång till just en kniv eller liknande. Dels för att det på fyllan och villan är mer troligt att ett sånt vapen både dyker upp och används.
Nu gjorde du för övrigt en sväng från skjutvapen till handgranater, och som jag förstår det används handgranater nästan alltid till att spränga annat än folk.
Att vi har ett samhälle där det vimlar av skjutvapen är förstås väldigt obehagligt.
Men där kan vi ju ännu en gång backa bandet 25-30 år och kolla hur alla värdetransportrån gick till. Även där var det skjutvapen som gällde.
Vad jag försökte belysa med det ursprungliga tidningsklippet var hur jävligt det kunde vara att växa upp i en 08-förort på 80-talet. Det är ingen värdering av hur det är idag. Du och andra är naturligtvis helt fria att tycka att det är för jävligt rakt av.
Om jag svänger ämnet en liten stund så kan jag ta min egen karriär som busschaufför som ett exempel på att det inte går att säga vad som var/är värst.
När jag började köra i slutet av 80-talet och början av 90-talet var det för jävligt att köra sena kvällar och nätter i förort eftersom samhällsandan bland “värstingar” var sån att det var kul att slå ner folk.
Sen blev det lugnare några år när allt fler krogar började ha öppet till 5 och folk spreds ut genom natten.
I början av 2000-talet förekom massor av rån av förare pga SL sänkte priset på kontantbiljetter och förarna klev omkring med stora handkassor. Även jag blev knivrånad en gång. Ruggig upplevelse.
Så blev det kontantstopp och rånen försvann.
Efter 2010 nån ändrades klimatet och det blev en råare ton igen. Förmodligen beroende på att väldigt många fler är lätt stenade i stället för att vara fulla.
Där man förr, som förare,kunde snacka med folk mitt i natten och be dem inte slabba med en hamburgare eller tända en cigg mötte man nu agressiva blickar och en käftsmäll låg alltid på lut.
Jag slutade köra 2016.
Var tid har sin sak, det är min åsikt. Och personligen tycker jag det var jävligare för kreti och pleti förr. Även om det var jävligt ovanligt att man fick sitt hem förstört i nån typ av explosion.