Four Yorkshiremen - Minns du din förort?

Hmmm? Nu har jag aldrig bott i nån förort till Sthlm men nog undrar jag om det verkligen sprang runt 14-åringar med skjutvapen för 50 år sedan pss som det framställs som att det sker nu?

Det är ju inte enbart antal mord per capita som är intressant.

Det finns/fanns ju många andra problem än att kriminella ungdomar skjuter mot andra kriminella

Man dog/dör även av knivar och knark.

Idag kan du dö helt random. Känns inte ens som det va så när jag växte upp (80/90)

Menar du förorter till storstäder nu? För menar du att problemen skulle vara såpass mindre i detta segment ute på landsbygden? Isåfall kan jag rekommendera dig att lyssna på lite krimgrejer om svenskt våld/mord så kommer du att märka att storstäderna knappast är de endast drabbade av missbruk, våld, kriminalitet mm…

Det var våld och skit, men man sköt kanske inte, man skar och stack. Men det är ett HELT annat samhälle idag, för ungdomar, teknik, ja allt.

Men antal mord visar väl på något, men det är fler gängrelaterade mord idag, vilket visar på att andra mord minskar, vilket väl måste sägas vara bra, eller?

Jag är uppvuxen i en förort strax söder om söder i stockholm. Villakvarter med närhet till flerfamiljshus. Vi hade det fördjävla bra, mycket ungar och aktiviteter tamejfan hela tiden.
Var det inte organiserat via förening så var det gatuhockey, fotboll, skridsko, miniskidor i någon skog, ja det var high life mest hela tiden.

Sen kommer alkohol in i bilden, och då sållas vissa av agnarna ut, och även de som hade ganska samma förhållanden som jag har idag en otroligt stökig tillvaro, om de ens lever.

… o dom där polarna man aldrig ser för dom är tofflar med sina fruar… Det är nästan lika illa gift det…

1 gillning

Man kan dö av många orsaker. Är man död så är man. Att likställa kniv med handeldvapen får dock stå för dig. Tycker du också att handgranater är ungefär samma grej?

Knark är givetvis ingen höjdare men dess direkta effekter träffar användaren. Indirekta effekter har en vidare radie men då landar vi igen i hur våld pga knark ser ut. Knivar-handeldvapen-sprängningar.

Personligen är jag betydligt mer orolig för knark och skär/stickvapen än skjutvapen.
Personer i min närhet har betydligt större risk att drabbas av knark och skär/stickvapen än skjutvapen och HAR drabbats betydligt värre, i större magnitud av knark och skär/stickvapen än skjutvapen.

Så när knivarna byts mot 9 mm så blir det bättre?

Nu ska du inte… eller, jo det ska du. :+1::smiling_face:

Dessa tofflar revolterar runt 50-strecket när det inte räcker att vara ”vi” med nåt PL-lag längre. Då de redan tattat in kidsens födelsedata på nåt undangömt ställe så börjar de fylla på tills de har hela sleves. Sen är det handlar resor till Calle’s och gubbdagis i Norje som gäller. :joy:

Egon

Vad jag försökte skriva var att folk dödade varandra då, och folk dödar varandra nu.

För den som inte är uppväxt i en Stockholmsförort kan det vara bra att lyssna på en av de bästa dokumentärer som gjorts för att få en bild hur Stockholm såg ut för runt 30 år sen.

Annars kan jag rekommendera den här dokumentären om bröderna som bodde i grannkåken på Vallhornsvägen där jag växte upp.

Jäkligt kluven här. Jobbade i Kista i 13 år, brorsan bor där fortfarande, bara stenkast från centrum. Jag slaggade över där en gång i veckan för att slippa 12 mil pendling, gick då år efter år genom centrum riktigt sent. Och det kändes överhuvudtaget aldrig hotfullt trots att jag nog var den enda blonde. Och mig veterligt har brorsan aldrig blivit hotad. Bor också nu nära en av de mer namnkunniga nogos i Uppsala och har kollegor som bor ganska mitt i smeten.

Så här till vardags var det nog lika bråkigt 1980 som nu. Men jag har från tomten hört handeldvapen som jag senare fått höra skadad och dödat människor. Och Polishelikoptern snurrar här ovanför ibland. Det var helt galet då Räven och Jordgubbens gäng var igång som värst, naturligtvis med kulmen i att de sprängde ett hus nära Storvreta där en helt oinblandad tjej fått sätta livet till. Efter det tycks det har lugnat ner sig ganska ordentligt.

Men men jag bor lite utanför(där man i stort sett skulle kunna lämna dörrn olåst) och brorsan bor ändå i det lite snällare Kista. Vet inte riktigt hur typ tonårsbarn från orten som går i skolan upplever sitt högstadium jämfört med hur det var i samma högstadium 1980. Kan i alla fall säga att Nibbleskolan under 70-talet, rätt nära downtown Jakobsberg inte var någon direkt skönhetsupplevelse. Den är en enligt uppgift prydlig friskola nu.

Har försökt få reda på det men det är svårt - har en vanlig svenneunge från en knegarfamilj som bor i de här områdena jävligare än vad man själv hade?

Ok. Jag håller med om just det, att folk har tagit ihjäl varandra öven förr. Det viftades en hel del med kniv även här långt utanför tullarna. Det knarkades också.

Kan vi då få din syn på det jag försöker påpeka?

För att göra det übertydligt, en ja/nej-fråga: Tycker du att det är egalt om det används kniv eller handgranater för att skada eller döda andra?

Egentligen ja, för har man tagit det steget så är risken för att jag eller de i min närhet skulle vara inblandad betydligt lägre.

Lyssnar, och jag var i prime undomsår när detta skedde, men befann mig inte i händelsernas centrum

Såklart att det inte är, men syftet med de olika vapnen är olika. Man tar inte med sig en handgranat på krogen, men en kniv är inte sällan med.

1 gillning

Hade en väldigt skyddad tillvaro på 70-talet. Dåtidens avtagande raggar-kultur var väl föräldrarnas enda orosmoment.

Liten by dvs. 6-7 villakvarter, skola och kyrka. Billigare än stan och lugnare så det kom nya influenser där kriteriet ”lugnare miljö” söktes. I dagens mått… trailer trash.
De barnen var konstiga, dålig uppfostran, rebelliska. Knark o sprit. Mitt var inte längre mitt.
Nån ynka procent av de som kom är väl rediga idag. De drog med sig några i sitt fall. Tragiskt.

Egon

För mig är frågan lite som “har du slutat slå din fru”?

Om jag blir mördad är det ju skit samma vilken metod som använts. Jag lär vara lika död hursomhelst.

Min åsikt, som jag inte kollat stöd för i forskning, är att våld med stickvapen är betydligt läskigare för gemene man. Dels för att jävligt många fler människor har tillgång till just en kniv eller liknande. Dels för att det på fyllan och villan är mer troligt att ett sånt vapen både dyker upp och används.

Nu gjorde du för övrigt en sväng från skjutvapen till handgranater, och som jag förstår det används handgranater nästan alltid till att spränga annat än folk.

Att vi har ett samhälle där det vimlar av skjutvapen är förstås väldigt obehagligt.

Men där kan vi ju ännu en gång backa bandet 25-30 år och kolla hur alla värdetransportrån gick till. Även där var det skjutvapen som gällde.

Vad jag försökte belysa med det ursprungliga tidningsklippet var hur jävligt det kunde vara att växa upp i en 08-förort på 80-talet. Det är ingen värdering av hur det är idag. Du och andra är naturligtvis helt fria att tycka att det är för jävligt rakt av.

Om jag svänger ämnet en liten stund så kan jag ta min egen karriär som busschaufför som ett exempel på att det inte går att säga vad som var/är värst.

När jag började köra i slutet av 80-talet och början av 90-talet var det för jävligt att köra sena kvällar och nätter i förort eftersom samhällsandan bland “värstingar” var sån att det var kul att slå ner folk.

Sen blev det lugnare några år när allt fler krogar började ha öppet till 5 och folk spreds ut genom natten.

I början av 2000-talet förekom massor av rån av förare pga SL sänkte priset på kontantbiljetter och förarna klev omkring med stora handkassor. Även jag blev knivrånad en gång. Ruggig upplevelse.

Så blev det kontantstopp och rånen försvann.

Efter 2010 nån ändrades klimatet och det blev en råare ton igen. Förmodligen beroende på att väldigt många fler är lätt stenade i stället för att vara fulla.

Där man förr, som förare,kunde snacka med folk mitt i natten och be dem inte slabba med en hamburgare eller tända en cigg mötte man nu agressiva blickar och en käftsmäll låg alltid på lut.

Jag slutade köra 2016.

Var tid har sin sak, det är min åsikt. Och personligen tycker jag det var jävligare för kreti och pleti förr. Även om det var jävligt ovanligt att man fick sitt hem förstört i nån typ av explosion.

Skulle man inte kunna sammanfatta det så att närheten till våld var närmare förr men mer avgörande nu.

Egon