Lite Carlos-kavalkad:
Alla med vänstern…
Mindes fel eller tänkte på nån annan. Tydligen gjorde RC 49 frisparksmål. ![]()
För mig finns ingen som Messi. Han var otrolig på små ytor och var nästan omöjlig att ta bollen ifrån. Sägs att han hade en överlägsen stegfrekvens vilket gjorde att han kunde byta riktning osv mycket mycket snabbare än motståndarna. När backen tog två steg tog Messi 3 steg osv.
Tror dock Messi ligger lite för nära i tiden och är fortfarande lite uttjatad. Det där romantiska skimret har inte hunnit lägga sig över honom än.
Och ? De flesta fotbollsspelare är ju “enbenta” - utom jag då som skjuter lika “bra” med både vänster och höger ben.
Var egentligen målvakt men spelade ute i korpen några år pga allergi i händerna och fick lägga hörnorna från både vänster och höger ![]()
Inget fel alls, bara en iakttagelse.
Hur vill ni att Sverige ska ställa upp i VM?
Mot Polen ställde de upp i en 5-4-1 uppställning. Eller 3-6-1 eller 3-5-2 eller vad man nu vill kalla den.
Mot Polen
Målvakt:
Nordfeldt
Mittbackar:
Lagerbielke
Starfeldt
Lindelöf
Höger wingback:
Svensson
Vänster wingback:
Gudmundsson
Innermittfältare:
Ayari
Karlström
Yttrar:
Nygren
Elanga
Anfallare:
Gyökeres
Mina förslag:
Starfeldt => Hien
Nygren => Williot Swedberg
Elanga => Alexander Isak
Ayari => Bergvall
Om Kulusevski hinner tillbaka får han ta Nygrens plats.
Tittade mycket på VM, ungefär från 1970 till 2002. Några av Sveriges matcher 2006 och 2018 blev det också att man tittade på.
Detta VM kan möjligen inskränka sig till Japan-Sverige om inte Sverige går vidare.
Under de två första vistas jag på en plats där det sannolikt inte kommer att gå att se de svenska matcherna.
Från 1970 kommer jag specifikt ihåg en peruansk försvarare som hade till uppgift att punktmarkera Pelé. Han lyckades bra med sitt uppdrag men det fanns ju andra spelare i Brasilien som kunde göra mål.
Hur Sverige ska ställa upp laget är svårt att säga. Avsaknaden av bra försvarsspelare gör det hela besvärligt. 10-0-0 och träna hårt på straffar?
Det där är lite av en myt. Taktiken spelar mycket större roll än vad folk tror. Går inte att jämföra Sverige med JDT och Sverige med Potter.
Den halvlek av polenmatchen jag såg kändes det som att hade kunnat bli 5-2 till Polen, sällan jag sett så rörigt svenskt försvar
En fruktansvärd slägga!
Apropå världens bästa kan man ju argumentera sig blodig att den är bäst eller den. Sanningen är att olika positioner bedöms olika, för det är ju i Princip bara anfallare som är med i diskussionen. Men ser jag på tid, position och skicklighet i olika saker hittar jag ett antal potentiella kandidater.
Zidane
Ronaldinho
Maradona
Messi
Ronaldo
Zlatan
Maldini
Cannavaro
Dunga
Pelé
med många många fler…
Frisparken i brasilianska landslaget mot Frankrike är väl den mest kända men målet från ingen vinkel ute vid hörnflaggan, vid cirka 1 minut i den där kavalkaden, är sjukt. Att kunna slå den bollen, med utsida och med viss kraft, från det läget, i rörelse, är helt enkelt sanslöst.
Den halvlek av polenmatchen jag såg kändes det som att hade kunnat bli 5-2 till Polen, sällan jag sett så rörigt svenskt försvar
De hade faktiskt inte så många heta chanser. Var väl mest en, tror den kom på hörna eller nåt inlägg. Men visst, Sverige var objektivt sämre än Polen.
De som brukar nämnas utan inbördes ordning, som världens genom tiderna bästa är väl ungefär dessa.
Pelé
Maradona
Cruyff
Maradona
Beckenbauer
Messi
Hur ska man värdera bäst? Högsta högstanivån? Bäst över längre tid?
Att jämföra Maradona och Messi är lite som att jämföra Tiger och Jack. De förstnämnda högst högstanivå. Ingen enskild spelare kan ha dominerat ett VM som Maradona 86. Men de förstnämnda var också strulpellar, vilket förkortade karriär.
Ska vi döpa om tråden eller när ska det handla om VM 2026?
Det är tveksamt om Pelé, Maradona, Beckenbauer eller Cruyff kommer att vara med så jag tycker att vi ska fokusera på 2026.
Äsch när det verkligen börjar närma sig kan väl de som kan nån spelare i Real Madrid, Barcelona, Liverpool eller Milan få briljera med att ha fotbollskanal, men tills dess kan väl vi mugglare få ägna oss lite åt nostalgia? Eller skall det här blir en förståsigpåtråd för de som vet?
Jag försökte resonera kring en möjlig svensk startelva men fick dålig respons. Och sen var det faktiskt du som drog upp VM 1970 och Pelé… ![]()