Förmodad ligamentskada handled

Jag har läst forumet i flera år utan att vara medlem men känner nu att jag behöver ta hjälp av forumets samlade erfarenhet.

Jag är en hängiven golfare sedan 30 år och har i år för första gången råkat ut för en “golfskada”.

I April månad fastnade jag i det mjuka underlaget och kände att det sved till i höger handled som högerspelare.

Givetvis har jag duffat, toppat och allt annat genom åren så detta kändes inte speciellt annorlunda. Tyvärr så ville det inte kännas bättre efter 14 dagars vila.

Provade att spela en runda och hade rejält ont. Vilade 14 dagar igen och lyckades pina mig igenom 18 hål.
Nya 14 dagar med vila och sedan blev det bara ett enda slag på korthålsbanan innnan handleden sa SLUTA!.

Röntgen visar ingen spricka eller fraktur utan förmodligen en eller flera ligament skadade i det rödmarkerade området i bilden.

Läkaren sade att jag skulle vila minst en månad, kanske 2 om det behövs. Därefter uppmanades jag att uppsöka någon som kan ta fram ett specialanppassat skydd för avlastning.

Har någon på forumet varit med om något liknande? Några tips eller tricks till en stackare som lider mitt i högsäsongen?

1 gillning

Golf är en kampsport. Harden the fuck up :flexed_biceps:

Tack, handleden känns genast bättre! :wink:

6 gillningar

Välkommen till forumet. Här får du snabbt hjälp av ett gäng medelålders, mest manliga, experter på i stort sett allt.

Mitt tips - gå till en sjukgymnast och få ordentliga rehabövningar. Och gör dem.

Jag känner igen symtomen, men fick mina av fall i skidåkning.

1 gillning

Jag had en gång ont i handleden av vad som va kombinerat jobb och golf. Jag hardened the fuck up så blev det bättre.

Var det i samband med ett fall eller liknade? “Trauma”?

Fysioterapeuter brukar rekommendera att man håller igång och blir bra, läkare brukar rekommendera att vila och sluta med allt.

Ligament generellt hade jag inte respekterat. Hade kört anti inflammatoriskt och kört på. När jag spelade under handledsrehaben så brukade jag hålla klubban så jag släppte den lite vid träff för att inte sabba nåt. Inte helt optimalt men enklare än att spela med en hand.

Jag har knaprat Naproxen(mot inflammation) i 1 månad nu.

Har du anvöndt handleden eller haft den surrad? Jag hade sprungit till en fysioterapeut. Krävs inte remiss utan bara boka en tid.

I need help!

How do I harden the fuck up?:wink:

1 gillning

Jag har uppsökt en sjukgymnast som i sin tur var väldigt defensiv efter att jag nämnde ortopedens diagnos. I princip så blev det rådet också att låta kroppen läka ihop för att sedan köra rehab.

Vad menar vi med sjukgymnast? En sån som finns på vanliga gym eller en som jobbar på en rehabklinik? Dom skiljer sig ofta mycket åt.

Rehabkllinik, typ the real shit.

1 gillning

Ja. Fall. Inget brott eller spricka.

Ok, hur gjorde du i ditt fall?

Vila? Sjukgymnastik direkt?

Ligamenten drogs lite vid tummen en gång och den blev rätt jobbig. Men hade en mountainbikeresa utomlands. Det gick åt några tuber voltaren gel den veckan men det blev inte värre än vad det var innan jag åkte.

Det går ju även att linda en hel del för golf.

Jag hade kört på om inte läkaren har sagt att det är farligt. Det är skillnad på att vila för att slippa ha ont mer vs vila för att det kommer bli värre annars. Tex muskelskador är rätt bra att vila ut helt. Ligament har jag som sagt aldrig väntat ut, men har tejpat en del.

Men ligament är ju rätt brett.

Ok, tack för svar.

Jag har provat att köra med skydd och därefter tejpa men det har inte räckt i mitt fall.

Kort vila, medan det fortfarande gjorde skitont. Sen övningar.
Började med sånt där lätt som att greppa saker etc.

Jag har haft trasiga ligament i höger handled runt Triquetrum enligt din bild.
Detta syntes på magnetröntgen så jag blev skickad till kirurg. Då ligamenten inte var helt av fanns alternativen att operera eller hoppas på naturlig läkning vilket kunde ta 12-18 månader. Vi valde att att testa rehab istället för operation och efter ett tråkigt år med vila och rehabövningar kändes det bättre.
Jag lirade golf med handledsskydd i några år, främst för min mentala trygghet att våga svinga 100%
Med facit i hand var nog vila + rehab rätt metod, men jag borde lagt till någon stretchövning för handled då den var stel länge efter viloperioden.

Vilken typ av läkare? Ortoped, vårdcentralsläkare eller handkirurg?