Formel 1

Jodå så att… Perez kommer utmana om wdc. Allt som krävs är mekaniska problem och stadsbanor och att verstappen startar från pit lane.

Kul med Alonsos trollning av stroll hela tiden.

1 gillning

Lite så.
Annars var det rätt kul att se att driver performance gjorde skillnad.
Hamilton hade, liksom Verstappen rätt startdäck men Russel och Alonso höll ihop det med ”fel”.

Det är fortfarande (tyvärr, enl. mig) så att Red Bull är överlägsna och att Verstappen har en bil som passar som handen i handsken.
Perez och LeClerc utmanar bara i speed över ett varv.

Lite kul också (med det mörka sinnet) att Verstappen fortfarande gnäller på att alla andra gör fel och att Hamilton sålt smöret och tappat pengarna.
Alonso är ljusglimten personifierad.

Egon

Vad är det verstappen gnäller på? Har bara hört honom gnälla på sig själv.

Han är lika överlägsen online i simuatorracing som i F1. Så hur bra bilen “passa honom” vet vi inte. Red bulls ingenjörer tar ingen hänsyn till förarnas individuella åsikter när dom designar bilen iaf. Passar det inte får man byta förare, spelar ingen roll vad man heter.

Men ja, hade varit roligare om han satt i Ferrari eller Aston just nu. Det blir lite för enkelt.

Vad tänker vi om att Hamilton ryktas gå till Ferrari nån gång innan karriären är över?
Sainz ryktades sitta löst men sen kom än fler rykten om att Leclerc satt lika illa till.

Ferrari verkar leta fel på allt annat än sin produkt.
Mercedes är ju, i sammanhanget, ganska klara och uttalat … med att bilen underpresterar.

Jag blir fö. inte förvånad om Ricciardo är tillbaka nästa år. Sargent och De Vries rosar ju inte marknaden precis. Tror dock att Ricciardo siktar högre än så.

Egon

Tror det är 50/50 att CL är trött på Ferrari som vice versa. :sweat_smile:

Hamilton i Ferrari är väl det enda sättet att skapa än mer drama därifrån. Rent sportsligt blir det nog ingen succé men hur skall dom annars hålla sig relevanta om dom inte sportsligt kan lösa sin skit? Binotto var ju väldigt bra med på bilbyggandet även om stallets utförandedel sög. Denna “formeln” är nog helt körd för dom så hade inte blivit förvånad om dom försöker sig på en avledningsmanöver.

Självklart så är det pga. att det finns svenskar i indycar som det är mer intressant (för mig) just nu. Men… herregud, bilarna är ju helt horribla.
Det blir kul racing men den beror ju på att bilarna är så jämna.
Tänk er F1 med chassie modell red bull/Ferrari och sen 2 motoralternativ. OMG vilken racing det hade blivit.

Egon

Tycker indycar generellt är roligare. Men deras regler med pittning osv gör det lite väl mycket till ett lotteri ala nascar. I övrigt hade jag gärna sett på indycar om dom hade en vettig streamingtjänst utan reklam. Betalar inte 500 spänn i månaden för enbart indycar med värdelös produktion.

Viaplay kör ju sändning och halva jobbet har ful-tv (ip-tv) som de betalar ca. 100:-/månad.
Enl. dem då finns alla kanaler med däri.

Jag orkar inte men du är väl teknisk och ung nog att reda ut det?

Egon

IP-tv är inte direkt lagligt. Viaplay är för mycket bös man betalar för som man inte vill ha, dessutom har dom Rydell med i F1 och en fjantstudio. Bara Janne och Wirdheim hade varit värt samma pengar som F1TV.

Håller iofs med ang. Studio och F1… men nu var det Indycar och där gästar väl Janne ibland i kommentatorshytten men det är nån annan som oftast håller i rodret.

Ip-tv är möjligen olagligt men enl. De på jobbet är det riskfritt likt när man laddade ner media förr. Jag har ingen aning om det stämmer.

Jag tycker allt lullull i sändningarna runt både F1 och Indy är rätt informativt men lite långtråkigt. Jag tittar bara på F1 och Indy i efterhand så det går att ”spola”.

Egon

Riskfritt kanske det är men jag orkar inte få datacenter mm raidat i onödan. Som att en taxichaffis kör på i sjuttio på en trettiosträcka för polisen inte brukar stå där.

Jag vet att det är enkelt att spåra, det är olagligt och diverse företag redan samlar på sig denna traffikdata, jag tycker inte det är värt det.

Sådå; årets tråkigaste rejs till ända.
Nu får man vänta på ett av de roligaste senare ikväll.

Om man enbart bryr sig om omkörningar så är det så. Jag har själv en lång lista på race jag hellre ser dom slänger innan dom ger sig på Monacos GP isåfall.

För mig får dom gärna ta bort alla stadsrejs.

Krävs regn, olyckor och otrogna prinsessor för att göra det intressant. Som motorsport är det :poop:

Men coolt att verstappen bara dödade racet när det började regna. Ju jävligare det är ju bättre är han mot alla andra, så även innan han satt i en “vinnande bil”, minns när han körde “cart lines” och tog typ fem gubbar när han inte hade körkort.

Kul att se en sån talang, hoppas han flyttar till indycar och får racea på riktigt.

1 gillning

Ungerns GP och Suzuka kan jag gärna byta mot. Men tar hellre bort “Well done Azerbaijan” eller Miami etc.

Tycker dom ändå lyckats rätt bra med COTA för att vara ett nytt race så det går ju om man vill…

Bort med alla stadsrace. Det är fan 2023.

Så somnade jag efter att ha kollat eftersändning på racet. Tänkte gå in här för att se hur det gick.
Ingen spoiler!?

Skärpning Stenman. :wink:

Egon

1 gillning

Det var ju klart redan i lördags :slight_smile:

2 gillningar

Spaniens gp fick ju lite kul start på kvalet sen var det där med att ju jävligare det är desto bättre är verstappen.

Det enda dom kan göra är att införa BOP på verstappen personligen.

1 gillning