Jag har en längre tid haft problem med att jag inte fått mail när jag bokat tid eller anmält mig till tävling.
Bytt adress fram och tillbaka, kollat alla skräpmappar, etc.
Av en händelse fick jag ett vidarebefordrat mail där det fanns en länk till Inställningar för bekräftelsemejl med en länk till “prenumerationscentret”.
Jag klickade på länken och kom till vederbörandes prenumerationscenter, alltså inte för min egen hantering av mail utan personen som mailat mig. Det är ju illa nog. Än värre är att länken avslutas med golf-ID i klartext. Vilket betyder att jag enkelt kunde ändra till mitt eget golf-ID och se att jag mycket riktigt inte skulle få några mail (vilket jag inte minns att jag själv ändrat).
Det betyder två saker. Dels att förbundet skickar ut grejer där golf-ID kan tas ut i klartext om mail kommer på villovägar. Och dels att man utan vidare kan gå in och ändra mailpreferenser för vem som helst (antingen på måfå med chansade golf-ID eller specifikt om man känner till folks golf-ID).
Du skrev väl att du fick länken från någon? Den skulle du inte fått. Att den går rakt in i systemet är ju, i sig, inte så konstigt. Som admin måste man ju kunna ändra saker.
För den som inte kan läsa innantill. Jag fick ett mail (ett vanligt bekräftelsemail som du och alla andra får). Vederbörande ställde en fråga genom att vidarebefordra mailet.
Sen kör nån random smålänning en klassisk motvallskäring, men det får man ta.
Det här var ju riktigt tokigt! Jag var tvungen att testa länken i mitt senaste bekräftelsemail.
Visserligen kommer man inte in i det “allra heligaste” men visst borde detta renderat i en: “Du är inte inloggad, vänligen logga in…” innan man kan ändra detta på sina inställningar. Eller på sin frus. Eller någons man inte alls känner…
Är det ens någon idé att skicka mail till “GIT-ansvariga” (vilken adress de nu har)? Förr skickade jag lite förslag på förbättringar men fick oftast ett “Intressant idé som vi tittar på till kommande relaeser…” (typ).
Jag vill tex ha ett “negativt” tävlingsfilter: Uteslut alla damtävlingar (jag är inte kvinna). Uteslut alla juniortävlingar (jag är närmare döden än födseln), osv. Dessa inställningar skulle alltid gälla som default för mig när jag söker…
I den länken kan du lägga in vilket golf.id du vill och ha access rakt in i systemets epostinställningar.
Det känns knappast bra, även om det kanske inte är “kritiska” uppgifter.
Har de låtit en noob hacka ihop något tramsigt system (istf att använda ett befintligt användar-DB-system)?
Kräva login verkar ju helt självklart. Dessutom skall man naturligvis inte skicka user-id i klartext. En anonymiserad id med envägshash låter mer rimligt. Eller varför inte en engångslänk?