Filosofitråden

Det lustiga är att jag hakar oftast exakt på där jag slutade 5 månader tidigare utan att röra en klubba. Vare sig det gick bra eller dåligt

Blir just ett påstående. Det saknas en premiss i svamlet, dock finurlig då den ger sken av korrekthet.
Du behöver knö in en premiss till för att kunna vara giltig.

Det visar ju bara på att din nivå är stabil och din golf likaså.
Om den sen inte är där du vill att den ska vara… får du nog räkna med sämre dagar innan de bättre börjar ta överhanden.
DÄR… det sista, är vår många failar. De går inte linan ut. Me too…

Egon

Moral är nästan alltid intressant men även för mig totalt ointressant iom att absoluta majoriteten utgår från jag.
Klassiskt är att dra upp arbetsmoral.

Filosofi: teorier om värde

Kursen ger dig en grundläggande introduktion till den gren av moralfilosofin som undersöker frågor om moralens natur i form av språk, tänkande, kunskap och sanning. Några exempel på metaetiska frågeställningar som behandlas är: Syftar moraliska utsagor till att säga någonting om hur verkligheten, oberoende av oss själva, är beskaffad? Eller är moraliska utsagor enbart uttryck för emotioner? Finns det moraliska fakta? Hur, om alls, kan vi förvärva moralisk kunskap? Vilket samband råder mellan våra moraliska övertygelser och hur vi är motiverade att handla

Frågan brukar bli om det finns nåt som en “naturlig” moral som gäller för alla, du skall icke döda osv.

Väl kanske lite cyniskt men jag tycker “kultur” är ett betydligt bättre begrepp - “levnadssättet hos ett helt samhälle”. Varför ett ord som “mångkultur” för mig är rätt jävla knepigt. Lite typiskt har wikipediadefinitionen för kultur med åren skruvats till för att mer röra sig om sånt som rika kärringar från barrikaderna konsumerar.

En liten grej där, med hur wikipediadefinitionen omdefinierats, jag är mycket misstänksam mot de svar (oftast utmärkta) som jag ställer till bl.a. chatgpt i frågor som är av modell åsikt, moral, politik. Chatgpt själv säger att den inte tränats på typ forum och liknande men det är en rätt kraftig slagsida mot progressiv akademi då man ber om åsikt i kontroversiella ämnen. Men progressiv akademi producerar väl också fler papers än typ löntagaringenjörer…

Du nosar på ämnet " State of the nature".

Jo, det kommer ju in lite här och var. Jag snöade in på politisk filosofi rejält en sommar för nåt tiotal år sen och läste bland annat John Rawls A Theory of Justice, som ger en ganska sossebetonad bild av världen( Mycket välskriven, och Robert Nozicks lika välskrivna Anarchy State and Utopia, bibeln för flera herrar minimalstatsälskare här på forumet fast de kanske inte vet det - Läs den - är ett direkt svar på AToJ) rör sig ganska mycket i såna här tänkta situationer av att typ människor som tryckt på resetknappen och hamnar på en öde ö och bygger samhälle därifrån, hur skulle de bete sig i en “veil of ignorance”. Men jag är skeptisk mot såna tankefigurer. Vi är sociala varelser och byggs mycket av vår omgivning, det blir för långt från verkligheten.

Det mest spännande i det här sammanhanget jag råkat ut för var dels lumpen och dels något decennium senare jobba väldig multinationellt under ett tiotal år. Då man verkligen klumpas ihop med folk från nåt helt annat. Det ÄR ändå märkligt vad lika och olika vi är. Men som alla som irriterat sig på mig genom forumets inkarnationer genom åren märkt, flytten till en miljö av “pengar i bakgrunden” är mycket, mycket jobbig. Har haft lättare med kineser och folk som skulle in i fängelset för misshandel efter muck.

Hobbes mörker, Hobbes teorier är vederlagda dock ändå

Den var rolig att stoppa in i chatgpt, han svarade inte “ja”.

Lyssnade också på en årsgammal intervju med Steven Pinker, KBT-psykolog och “offentlig tänkare”, där han framhöll att sådant som “demokrati” inte nödvändigtvis är något som finns i ryggmärgen på oss…

Sluta fuska …

1 gillning

Suttit och skummat igenom Kollega.
Ämnet snällhet( synas höras bekräftas) tas upp, blev nyfiken och insåg snabbt att det var det “vanliga” gamla som tuggades runt med för mig ny etikett.
Ändå intressant då det påverkar allt från den enskilde till företag, samhälle.
Har tidigare funderat på detta med att hålla upp dörren för någon. Ja det är väll en typ av snällhet att underlätta för nästa.
Subjektivt iakttagande ger för mig att yngre under 25? är ingen person som jag räknar med kommer att hålla upp dörren för mig. 50+ helt klart större chance att dörren hålles upp.

Vad är Kollega? Ang snällhet tycker jag att Stefan Einhorn hittade ganska rätt i sin bok Konsten att vara snäll. Einhorns snäll tycker jag inte är det gamla vanliga.

Unionens medlemstidning.
Skummar både den o Metall då och då.

Den?

Japp.
Tar upp snällhet samt även självgodhet.

Skummat o grundat och ( någon lycko rapport)…det är bara så…
Finland lyckligaste landet? 8 år på raken?
Varför toppar inte Sverige?

Topp 10 – världens lyckligaste länder:

1. Finland
  2. Danmark
  3. Island
  4. Sverige
  5. Nederländerna
  6. Costa Rica
  7. Norge
  8. Israel
  9. Luxemburg
  10. Mexico

Rapporten betonar att även om ekonomisk tillväxt är viktig, är sociala band och generositet avgörande för lycka.

Varför toppar inte Norge?

Vad tror du?

Jag vet inte. De har oljan, vi har skjutningarna och närmare till Ryssen. Måste vara de dåliga luncherna.

1 gillning

Lycka? Är det ett absolut mått eller ett relativt mått? :thinking::wink: