Anledningen till hål med behov av signaler beror i vårt fall på att hål byggda i skog som är rejält kuperad.
Att designa och bygga hål på åkermark torde vara “lättare”.
Värnamo… 15:e? Skithål
Har inte lagan en klocka när man går över bron på par5:an “innan kiosken” ? Där längsta drive brukar va på retron? Rätt bra hål ändå.
Funderar på om det inte va en semafor på växjö gk när man går av 18:e?
Älmhult har en på första hålet. Kraftigt dogleg vänster och lampa vid 1:an.
Ja, det hade jag glömt bort. Främst tänkte jag på Älmhult.
Jag ogillar slentrian men samtidigt är jag för finessen med att kunna se hur, utan att ha spelat tidigare.
Ska fö. slopa wiredaholm till hösten.
Hujedamej.
Egon
Älmhult må vara ett konstigt öppningshål MEN det blir åtminstonde ett bra avstånd mellan bollarna med den semaforen så helt fel är den inte =)
Finns ju andra kalkonhål där… men de stör mig inte.
Det jag tänkte på, som tänkande och planerande golfare, är hur pass bra man ser spellinjen från tee.
Eftersom jag ”jobbar” med det så vet jag att ett flygfoto inte säger allt. Spellinje är inte givet förrän man står på tee. Hål där spellinjen inte är given .. är måhända mer intressante men likväl ”dåligt” designade.
Egin
Hål 3 på glasriket tycker jag faller bra in på skithål som itne ser helkass ut på flygfotot (förutom brännskadorna, gissar på sommaren 2018) men i verkligheten spelar du inte samma sätt andra gången som första gången du är där…
Är nog inte helt säker på det, iallfall inte juridiskt. För vad någon säger i paritet med vad någon har gjort är inte riktigt samma sak, lyckligtvis.
Troligen skulle scenariot bli:
Tee 1 Brollsta:
Jag antingen ser semaforen ändras, eller semaorerna “står rätt”, dvs enligt den instruktion man ges. Man kan inte slå om semaforerna visar olika bild.
Jag slår ut på 1:an på brollsta, min boll träffar en av spelarna i bollen framför.
Här är (nog) det första steget att man fastställer om någon har agerat fel.
Har jag gjort det, jag som inväntat rätt inställning på semaforen, eller ser att den står korrekt vid min ankomst.
Jag kan således kunna utgå från att ingen SKA befinna sig i mitt spelfält. Det kan ju finnas andra mer kapabla golfare som kan nå en distans längre än var semaforen befinner sig, men de spelarna hoppas jag agerar därefter, jag gör det inte, och ska inte kunna träffa en spelare ur ett parti som justerat semaforen.
OM jag skulle träffa en annan spelare är det ytterst troligt att den spelaren INTE har agerat som man bör, och visst, “skylla sig själv” som terminologi kanske kan kränka någon, men krasst sett så får man ju skylla sig själv om man inte på något sätt, vilket det än må vara, påtalar sin närvaro.
Vet inte hur många ggr jag klackat utslaget, sett den försvinna bakom en kulle och sen komma fram till en boll som ligger perfekt för en wedge in.
Egon
Hade klocka på det hålet i gamla tappningen med utslag från höger sida. Inte så nu iom fri sikt.