Egendomligt designade hål

Enköpings 6:e hål. Par 4, 280 meter långt. Dogleg, höga träd i dogleghörnet. Det enda vettiga alternativet som fanns när jag spelade där sist från gul tee, ett utslag på 130-140 meter därefter ett inspel på cirka 150 meter.

Ser ut som att det går att slå en fade över träden?

Det var omöjligt senaste jag spelade där, skulle nog säga att träden då var 25-30 meter höga.

Hittade en youtube video från 2022, hur det ser ut från tee på Enköpings 6:e hål

Det där kan man nog slå över😉

Det yttersta trädet kanske.

Grödinge (Happy Golfer).

08-områdets konstigaste hål. Man slår ut från matta med staket runt, ganska trångt.

Det lutar rejält åt vänster ned mot hallonbuskar med out-gräns.

Utrymmet mellan vattnet och slänten vänster till är ganska smalt, och det är svårt att kalla det för fairway med bra gräs. Snarare en variant av semiruff. Från det här utrymmet uppförsbacke till greenen.

Till höger om, och bakom, greenen, är det en kraftigt lutande slänt. Når man green med järn är det möjligt att få fast bollen, men med träklubbor skulle jag säga att chansen från tee är mycket liten.

Greenen är dessutom kraftigt undulerad.

Det är ett roligt hål att chansa på, men har man inte slaglängden är det komplett ointressant där man först får lägga två järn på varandra.

Vattnet borde fyllas igen och hålet skulle vara ett jävligt roligt svårt par 3 eller lätt par 4. Nu är det mest dumt.

Vilken bana ?

Ovanligt korkad design, man bör inte ha hinder som bara påverkar de kortslående.

Grödinge, skrev in det nu.

1 gillning

Vi fortsätter med fler egendomliga hål. Funäsfjällens 1:a hål. En kort par 5:a där en bäck korsar hålet, sluttningarna ner mot bäcken är branta. Spelstrategin blir för de flesta att från gul tee slå ett slag på 150-160 meter för att inte riskera att hamna i bäcken, därefter laddar man på allt man har. Tee är uppe till vänster i bild.

En hyfsad golfare kan kapa de yttersta träden med en J6-J8 och ha 100-130 in beroende på hur vågad man är, men det är inte det bästa golfhålet! :smile:

Är dålig design när inspelsklubban måste slås längre än vad man kan slå från tee?

Håller nog med isåfall, fast egentligen borde det väl vara kul med variation?

Bra design är när man har valmöjlighet, man kan slå ett svårt slag med driver eller säkrare kortare alternativ. Dålig design då har man inget alternativ utan är hänvisad till ett kort slag från tee

2 gillningar

Ett hål helt utan risk and reward är rätt tråkigt. Typ alla par treor.
En bra bana har många hål där man lockas till att utmana sig själv, inte banan. Exempel: har en par trea på vår bana där green endast är ett olycksfall om man träffar den. Ja,eller är elitspelare då. Det är verkligen inte speciellt kul, även om man blir själaglad de få gånger man lyckas träffa den.

Hålen i sig är helt okej. Men visst är det nåt speciellt med bansträckningen på Husby (Haninge Strand) där hål 11, 13 o 14 är par 3 varpå 15,16 och 17 alla är par 5. Tre raka par 5:or kan inte tillhöra vanligheterna.

Vad är problemet?
Slå ner i vattnet och ta din säkra bogey.

Egon

1 gillning

Bara?
Det är forced lay-up för alla inkl scratch herr och bogey dam. Inspelet ger lite mer svårighet för bogey herr/dam. Att scratch herr kan slå över och nå green innebär inte att det är en valid landningsyta modell safe enl. slope.

Jag får nog anse att hålet är bra designat med intentionen att alla har en utmaning i det strategiska beslutet. Kort utslag och kort inspel gör det till ett enkelt hål. Långt utslag = mycket risk.

Egon

Det var roligt skrivet, men det funkar inte på det här hålet.

Jag kan “lova” dig Egon att inte ens en halvhyfsad spelare tycker att inspelet är lätt på det här hålet. Inte utslaget heller. Faktum är att tee-området påminner om såna som jag och Berra brukar drömma (mardrömmar) om. DÄr man inte har riktig plats för svingen.

Har spelat hålet vid två tillfällen och kan intyga att det är ett riktigt skithål med en riktig skit-tee, på en riktig skitbana.

1 gillning