Får väl tillägga att vi hade inga stora olyckor!
Jag hade typ 1 per 9 hål, då blir det lite strategi om när man skall ta den och hur länge man vågar vänta.
Att ha en varje hål känns alldeles för mycket.
Jag hade 14 och nyttjade kanske 5-8.
Det hjälpte föga när man drevs ut med 50m.(minst)
Var det Hogan?
mera på plussidan: De spelade 70- och 80-tal i restaurangen ![]()
Han spelad ju en tee längre fram så det va det säkert ![]()
Take your pick.
Det är faktiskt väldigt svårt för mig att balansera matcherna. Jag tar gärna emot kritik från er som faktiskt behöver slagen hur ni skall ha så roligt som möjligt under matcherna… Hellre “ett slag extra på par5:orna” eller “ett slag extra slag på par4:orna” om det skiljer mycket? Jag ogillar skarpt att man får slag på en par3:a i match t.ex… Säg 17:e på Sand Valley, även om den är svår och man i poängbogey säkert behöver ett slag där, så är det inte rättvist att få det i match då det mest handlar om tur att träffa green där ändå känns det som (för oss dödliga).
Säg det skiljer 6 slag på dig och mig, hade du nöjt dig med ett extra slag på par5:orna och 2 mulligans?
Ja eller så gör man som @BollKalle på en par 3… slår första i vatten, droppar och sedan sätter den från 25-30m
Det hade säkert funkat, men vad är det för fel på det vedertagna systemet med HCP ?
Någon tog fram det av en anledning för matchspel.
Normalt når jag inte 17:e på Sand, så en mulligan hjälper inte.
(detta är inte kritik, det är bara MIN situation)
Jag spelar gärna med spelare som är starkare än mig (de flesta).
Ja men precis. Anledningen är mest för att förenkla för de som INTE har slagen att veta vart du har dom…
När jag och stefan spelar match med henrikr får han ett extra slag på alla hål utom par3 och det brukar funka bra… behöver man inte hålla koll på index utan man vet att han alltid har ett slag extra.. och det är bra mycket roligare för alla.
Men visst- vill ni ha slagen så kan vi köra på det. Tycker systemet med mulligans fungerade bra för oss “under bogey”.
PS. Och för att glömma sin score/pb/hcp/<jag sänkte mig!>/<jag höjde mig!>/<jag förlorade trots att jag hade 36p!> DS.
Fråga Forzza (och mig) efter att ha spelat mot Old-T på Pärnu Bay
![]()
Easy par.
Jag förstår dilemmat, och känner likadant när jag spelar med polarna och de slår in en järn-9 medan jag slog mitt inspel med en hybrid-4. I det fallet kan det vara så att det är jag som ska ge dem slag (långtslående 12-hcp), vilket inte känns helt rättvist!
Visst, den biten jämnar ut sig i längden, men inte nödvändigtvis under en 9-hål match.
Nu manipulerar vi ju redan med teeplaceringar iom flyttfågel, men annars vore kanske en flytt av utslag mer rättvist i en kort match…eller åtminstone en reducering av antalet slag.
Håller med om att en 18-hålsmatch för bästbollen kanske är det bästa. I singelmatcherna kan man ju få två chanser det är ju rätt roligt faktiskt.
Kanske gömma drivern och spoonen för murklan istället ![]()
Ta järnen från mig istället så behöver jag inte få slag
OT:
Normal bana 57/gul tee: Jag får 8 slag om jag går bak en tee (61) och för att reducera en 18hcp. så räcker det inte ens med orange tee utan de får likväl 10-11 slag el. nåt (13 från rött). Jag kommer få skicka fram dem till getingpinnen för att det ska bli scratch.
Mao. handicapslag i golf är ovärderligt för de som får många. Det är tråkigt att det ska vara så och enda sättet att råda bot på detta är att tvinga folk att spela “rätt” tee. DÅ kommer handicapet spegla deras spelstyrka och höja deras upplevelse av golfen. (Disclaimer… generellt sett).
För den som vill veta vad “rätt” anses vara så är det när erhållna slag matchar den siffra handicapet säger (± nåt slag). För herrar innebär det röd tee till strax under hcp.30 och sen blå ner till ca.13.
.. och Ja, jag fattar att det inte “flyger”.
Egon
Sorry @Jornhona kunde inte låta bli efter min kommentar om din klädsel till middagen ![]()
![]()
![]()
Match är kul men @BollKalle - vi har inga hcp för match. Vi har hcp för poängbogey.
Jag tycker det är enkelt att lösa ett ekvationsystem med att ta höjd för längd. Reglerna i den bollen kanske kompliceras lite men det kan man lösa.
Tex back-tee på sand valley kräver ofta 220 m carry drive för att vara i spel. Vilket är jobbigt utan vind.
Men jag tycker albert sa det bra på något tal; att gör det roligt. Det är roligare om matchen lever.
Därtill vill jag be om ursäkt till @BollKalle. Jag spelade match mot @AlbertS dagen innan vi spelade med mulligan och då gjorde herr @AlbertS det väldigt tydligt att mulligans tog på tees (vilket jag inte höll med om, då jag hade en boll kanske i spel. och jag ville om bollen inte var i spel åka tillbaka och slå om). Så nämnde hans då-regel på vår match, inte per auktoritet men men mer en repeat (jag ville inte ha samma diskussion igen).
Men ni hade inte haft en chans iaf.
Comfy ju..![]()