Dubbeldropp UR ruff är ok, vs torvuppslag FW

Precis så!

Såklart, det har jag inte sagt något om, men om man sätter det i relation till att man inte får lättnad från det finklippta spelfältet, då tycker JAG att det blir jävligt snett och att man borde se över den regeln.
Dessutom så tror jag inte SYFTET med regeln är så heller. Det var ju någon häromsistens som droppade för väg, och då droppade vid ett sprinklerlock för att sedan få vägen i spel igen…

Jag tycker samlingen regler är omfattande redan nu. Skulle man utöka reglerna med undantag, när och hur du får eller inte får, när du ska eller inte ska, baserat på det ena eller det andra… Det blir inte mindre omfattande.

Jag vet inte hur många gånger jag haft rätt till lättnad pga vägar, eller annat, där jag valt att inte ta lättnad för att risken varit överhängande att jag skulle hamna i ett ännu sämre läge efter min dropp. Ibland vinner man, ibland förlorarar man…

Att det sedan är tråkigt att hamna i en uppslagen krater på det finklippta håller jag med om men det är en helt annan diskussion, tycker jag.

2 gillningar

+1

Lägesförbätring på fairway borde vara en grundregel. Det gör ju även att det blir en än större fördel att vara på fairway vilket väl ändå är tanken med fairway, semiruff och ruff. Få rengöra bollen och slå från bra gräs borde vara en rättighet dom gångerna man träffat det kortklippta :wink:

Framförallt borde man få pegga. I alla fall om man har tvåsiffrigt hcp.

eller 60+

1 gillning

Ska vi inte passa på att införa mulligan på hela Fw också - när vi ändå håller på ? :grin:

Där behöver vi väl inte mulligan…

Skoja ni men jag förstår inte varför man inte skulle få ha lägesförbättring på fairway. Torvor och annat bös som kan ställa till det helt i onödan känns bara löjligt när vi har femtioelva andra saker man får ta lättning för, som man dessutom kan se och undvika.

Fråga Ludde…
https://x.com/PGATOUR/status/1900666490090664015

Jag tycker/tror det skulle bli för godtyckligt för vad som faktiskt är torvor. Om det är en tillbakalagd torva men den har vissnat och är brun, men i övrigt jämn. Ska man få lättnad för den också?

Som sagt, lägesförbättring på fw så är det löst.

Här uppe i norr är det inte ovanligt med konstant lägesförbättring med ett scorekort.
Ja, hellre det än fri lättnad för uppslagen torv eftersom det kommer att bli diskussioner om vad som ska räknas som uppslagen torv.

2 gillningar

Vi har ju sedan gammalt haft/har(?) regler där man får ta lättning beroende på vilket djur som orsakat skada på banan.

Räknas människa som djur då?

Det framgår inte från regelverket utan krävs väl decisions.

“Denna regel täcker lättnad utan plikt som tillåts från störande inverkan av hål grävt av djur, mark under arbete, oflyttbara tillverkade föremål eller tillfälligt vatten:”

Jag hade föreslagit att man hade haft en enklare regelbok överlag. I princip kan man säga: “lyft bollen med återplacering inom 15 cm på kortklippt, ej närmare hål utan plikt, annat fall av lyft boll - 1 slag plikt”. Löst. Man kan ha krav på att man flyttar bollen från myrstackar och annat iaf, men det blir med plikt. Men man väljer ju själv om man skall spela mot ruff eller mot fairway.

Precis som att man kan få stenar och annat i waste så kan man inte förutsätta att ruffen/skogen saknar fridlysta djur man måste ta lättnad från (mot plikt).

Seriös motfråga. Vi som är rätt halvkackiga på golf föredrar ju ofta att ligga i snäll semiruff (lätt upp-peggad) istf att ligga på svårslagen fairway. Detta alltså beroende på egen uselhet.

Borde vi få lägga bollen tillrätta i semiruffen också? Eller ska lättnaden bara gälla duktiga spelare som gynnas av fairway?

1 gillning

Det finns lektioner emot sånt.