Noterade igår att Spaun lyckades, att enligt reglerna, ta lättnad från ruff till FW.
Helt enligt reglerna, men sätter man det i relation till att man inte får lättnad från torvuppslag i FW så kan jag tycka att det finns lite att jobba på inom regelorganet.
Sen finns det ju en enkel bot mot dubbeldroppande, och det är ju att oavsett hur bollen hamnar i den första droppen så ska man utgå från det första läget, inte från det droppade läget.
Om bollen ligger mot ett träd och jag har fairway inom 2 klubblängder och inte närmare hål - ska jag inte få droppa på fairway då med ett slags plikt då för ospelbar boll?
Det mest ologiska här är att han (Spaun) droppade två gånger.
I ruffen fanns det ett tillverkat föremål oflyttbart som han tog lättnad för. (sprinkler tror jag)
Då lyckades han droppa i ruffen på ett sådant sätt att han får lättnad igen, för något annat.
Och den andra droppen för lättnad kunde ta honom till FW som jag förstod det.
DET blir för mig otroligt bakvänt.
Han är väl tvingad att utgå från närmaste punkt för lättnad… och den kan ju vara ok. Därefter har han en klubblängd… och inom den kan det ju finnas annat.
Finns ett klargörande 16.1/2 av regel 16.1 som beskriver just detta fallet.
Även klargörande 16.1/1 gäller här om att man kan få ett bättre läge:
Om en spelare får bättre förhållanden som påverkar slaget när spelaren tar lättnad enligt Regel 16.1, är det spelarens goda tur. Det finns ingenting i Regel 16.1 som kräver att spelaren ska bibehålla identiska förhållanden efter att lättnad tas.Till exempel, när spelaren tar lättnad från ett sprinklerhuvud (oflyttbart tillverkat föremål) i ruffen, skulle spelarens närmaste punkt för fullständig lättnad eller lättnadsområde kunna vara belägen på fairway. Om detta gör att spelaren skulle kunna droppa en boll på fairway, så är detta tillåtet.
Ja det är såklart helt rätt och enligt reglerna. Men den första droppen gör han ju inte av en slump, den som försöker påstå det slirar nog en del på sanningen.
Han nyttjar regeln till att få en andra dropp, och då kunna komma till FW.
Det är det som är det knepiga med regeln (tycker jag), att kunna droppa sig vidare från en dropp.
Om en dropp skulle leda till en ytterligare dropp borde regeln vara att man droppar om så att man INTE behöver droppa sig vidare.
Sätter man det i relation till att man hamnar i ett torvuppslag på FW blir det ju nästan löjeväckande.