På länken kan du se hur trafikpolisen i Umeå häromdagen gav sig ut på E4 och delade ut böter till bilförare som låg för länge i vänster fil.
I Stockholm är det ett välkänt fenomen att “mittfils-maffian” dominerar på E4/E20 mellan Hallunda och Södertälje. 3 av 4 bilförare hänger kvar i mitten, oavsett vad som händer runt om dem.
Hur kör du?
Jag går alltid tillbaka till höger fil direkt efter en omkörning.
Trafikförordningens 3 kapitel - 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Brottskoden 023A - ej använt körfält längst till höger. Böter 500kr
Möjligen de trådar, näst rondtider och fika efter nio som på de olika forumen genom åren genererat mest adrenalin…
Psykologin är enkel, och det är lika dumt att förneka den som miljöpartister som tror att vanligt folk drar åt på svångremmen på deras kommando :
På motorväg vill de flesta hålla jämn hastighet och byta fil så sällan som möjligt.
Oavsett om man är adrenalinstinn man i Audi eller Saab aero eller tant i fiesta. Och man är beredd ätt knäcka några ägg för att käka den omeletten. Iakttagelse efter pendling Stockholm-Uppsala i 13 år i tät trafik. Och de som försöker mota in andra hastighetsgrupper i hänsynstagandet kommer inte bli väl mottagen i de hastighetsgrupperna.
Personligen anser jag att trafikpoliser i dagens läge skall omfördelas till att fokusera på viktiga saker i samhället istället för att bötfälla bilförare utan att det finns vettig anledning.
Själv har jag lärt mig att det är just på vägarna som polisen kan upptäcka mycket grejer som kan leda långt i diverse utredningar, eller kanske till och med förhindra kommande brott.
Det börjar som en hastighets- eller nykterhetskontroll. Eller som här en betraktelse över hur någon kör. Men sen växer det.
långtradare och tanter som kör 80-90 (“alla skulle kunna köra jämt om alla körde 110 så varför skall jag som kör rätt hastighet vara den som får krångla hela tiden…” skulle säga att det är klassiska mellanfilskörarmaggropen, som folk kör). Har själv varit i alla kläder skulle jag påstå under de år man pendlade. Nuförtiden är det bara de tvåfiliga vägarna som kan ge mig irritation.
De tradare som kör 110. Men många kör betydligt långsammare. Sen, har du pendlat har du sett allt,även från långtradare. Kör om en långtradarkollega som kör 85 i typ 86 km/h. Men visst kör tradarna bra, man förväntar sig inget annat från körproffs.
"På E4 i höjd med Älvkarleby försöker en polispatrull passera en personbil som kör i vänster körfil. Trots att patrullen blinkar åt bilen att flytta på sig vägrar den att släppa fram polisbilen.
Patrullen beslutar sig då för att köra om bilen på höger sida och upptäcker då att det inte finns någon förare framför ratten. Efter att bilen stannat anträffas tre personer i fordonet. Ingen av personerna i bilen visar sig ha något körkort, det går heller inte att styrka vem av de tre som har framfört fordonet.
Polisen genomför en husrannsakan i bilen och samtliga personer får genomgå en kroppsbesiktning. Polisen skriver en anmälan gällande tillåtande av olovlig körning. Nycklarna till bilen tas i beslag och polisen kommer att utreda ärendet vidareför att säkerställa hur personerna har fått tillgång till bilen."
Det var ett exempel på det som jag skrev tidigare. Det är inte du och jag som sitter körkortslösa i en bil tillsammans med ytterligare två personer utan körkort.
“Nycklarna till bilen tas i beslag och polisen kommer att utreda ärendet vidareför att säkerställa hur personerna har fått tillgång till bilen.”
Ligger kvar i vänsterfilen så länge jag kör snabbare än dom i högerfilen och det inte kommer någon snabbare bakom. Det värsta som finns är dom som ligger till vänster och kör som högst enligt hastighetsbegränsningen på mätaren, alla mätare måste visa 8% (tror jag det var) för mycket enligt lag.
Det här är ett av polisens nya vapen mot den organiserade brottligheten. Beteende i trafiken speglar idioternas beteende i samhället i övrigt. De sållar ut rötägen.
.[quote=“Westersund, post:16, topic:796, full:true”]
Ligger kvar i vänsterfilen så länge jag kör snabbare än dom i högerfilen och det inte kommer någon snabbare bakom. Det värsta som finns är dom som ligger till vänster och kör som högst enligt hastighetsbegränsningen på mätaren, alla mätare måste visa 8% (tror jag det var) för mycket enligt lag.
[/quote]
Jag går in i filen bredvid mellan varje omkörning. Känns mer naturligt. Kanske inte om det är väldigt tät trafik, då kan jag ta flera bilar i samma “repa”.
Fast det framkommer aldrig om polisen lyckas fastställa något brott, eller åtminstone hitta någon brottsling. Tre oskyldiga passagerare som hamnat i en bil utan förare.
Kan det inte vara så enkelt att i ”tokholm” så matchar inte antalet filar den mängd fordon som nyttjar vägen?
Att då följa lagen och hålla en fil ”fri” till vänster blir som att stänga en kassa på Ica.