Du håller väl till höger?

Väntade på den. Bygger mycket av mina iakttagelser på pendlingen, har inte bilpendlat sen 15. Då var det Aeroförarna som till och med var aggressivare än Audiförarna. Men psykologin tror jag inte ändrats just nåt sen dess.

Generellt är högerfilen den mest slitna med spår efter alla lastbilar och tradare.
Väljer helst vänster för att slippa dessa, framförallt vid våt vägbana.
Ökar säkerheten tycker jag.

1 gillning

Nej, det hände ju för 10 dagar sedan, och ska utredas.

Nej. Snarare så att om folk låg i rätt körfält skulle köerna minska i stor omfattning.

Tycker det känns mest naturligt att ligga i den fil med det “flow” man själv har, tyskar på Autobahn är väldigt bra på detta. Spelar ingen roll om man ligger till vänster, i mitten eller till höger. Kör man för sakta för aktuell fil flyttar man sig till höger och kör man snabbare flyttar man sig till vänster.

1 gillning

Fast väldigt få tyskar ligger kvar i vänster fil på en motorväg. Oavsett hur snabbt de kör.

Inte helt sant. Ibland uppstår det situationer där det är många lastbilar i höger körfält och då hamnar många personbilar som bara vill köra i 120 km/h i mitten och dom som vill köra 130-150 km/h (som vanligtvis ligger i mitten) hamnar till vänster för dom vill inte bromsa och ligga kvar i mitten bakom de långsammare bilarna. Det händer att det kan vara så här under längre sträckor även på Autobahn. Lika irriterande som i Sverige när någon ligger pang på hastighetsbegränsningen på mätaren i vänsterfilen och någon som jag som oftast ligger 10 km/h över på mätaren får bromsa när dom kastar sig ut i vänsterfilen utan att ha kollat i backspegeln, sen blir det kö i vänsterfilen för att den som ligger först inte ens håller hastighetsbegränsningen (reell hastighet) och det tar flera minuter att göra en omkörning.

Sen om alla som gör en omkörning skulle återgå till höger körfält för varje bil man hade passerat skulle det bli ett evigt sick-sackande och allmänt trafikfarligt, bättre att man håller ett flow och flyttar på sig om någon snabbare kommer bakifrån.

1 gillning

Oavsett vad man själv tycker är bättre så säger Trafikförordningens 3:e kapitel -
7 §: Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Det är därför man efter avslutad omkörning ska gå tillbaka till höger körfält.

Finns många dumma lagar och förordningar.

Att hålla på och byta fil helt i onödan tjänar vare sig miljön eller säkerheten på.

Att dom står just där vid södertälje och gnäller på att folk inte använder höger fil är ju lite lustigt. Hela den biten där är livsfarlig med bilförare som antagligen saknar körkort. Hetsen är total. Att då känna att “kan vara rätt soft att vila” en fil in från höger så man slipper bli huggen i en miljon molekyler av en bmw utan kontroll. Nej då är du problemet. Inte dom. Du.

Ja, dom behöver städa upp E4 (båda riktningar) runt Södertälje. Men det är inte detta som är problemet utan att folk sicksackar i 180 km/h helt utan kontroll på 80 och 100 sträckor. Det och att poliserna hela tiden skall köra med utryckning där. Vore väl bättre att ha femtio bilar redo i Södertälje så dom slipper hetsa på oss vanliga bilister.

1 gillning

Det stora problemet mellan Hallunda och Södertälje är alla mittfilen-förare. Ni får tro mig. Jag jobbar trots allt med det här 5 dagar i veckan. :grin:

Kan inget om det här - utom regeln som jag är bekant med - men hur kan det där vara det stora problemet? Vänsterfilen fri för fräsare och man slipper sick-sacka in och ut mellan långtradare (även såna som @Anders tror får köra 110).

Problem för vem? Jag kör där rätt ofta och det är som sagt ett jävla skitställe att köra på, men har aldrig brytt mig om att folk ligger i “mittfil”. Inte riktigt där fokuset ligger när man kör i dom områdena.

Det är trefiligt.

Problemet är onödig kö och många onödiga olyckor. Varje dag. Personligen koncentrerar jag mig alltid på trafiken när jag kör bil.

Skicka alla förare på en t/r Kiel-München så lär de sig det där med höger. Alternativt blir de jordgubbar när det kommer bilar i 250 knyck i vänster fil.

2 gillningar

Det håller jag med om! Men är omkörningen avslutad när man har passerat 1 bil eller flera på rad som håller samma hastighet som den första du passerade? Jag menar, hindrar man inte bakomvarande trafik finns det ingen poäng med att byta fil om man ändå har för avsikt att köra om alla som kör saktare än en själv.

3 gillningar

Jag vänder på resonemanget helt när jag kör bil. När jag kör bil skall en snabbare bil bakom mig inte hindras. Om det så krävs att jag slår av farthållaren bakom lastbilen i fem sekunder istället för att blinka ut. Om alla tänkt så hade ingen irritation funnits i trafiken. Alternativt gasar man på lite för att snabbare komma om lastbilen.

Kan gjort en omkörning till höger på vägen hem i måndags. Säger inte man skall vara en större idiot än dom som kör om för sakta i vänsterfältet men nån jävla måtta får det vara ibland. Händer ju man får ligga bakom en 110km/h:are i en mil ibland som tror sig ha rätt att ligga där. (?)

Aktiva farthållare är döden för bra trafikflöde. Dom saktar in bakom en lastbil och sen när dom blinkar vänster (“stänger av” farthållaren) och går ut i omkörningsfältet ligger dom inte bara i långsam fart utan ännu lägre eftersom aktvia farthållaren aktiverades 100m bakom lasbilen.

4 gillningar

Jo tack, jag är inte obildad. Men varför skulle mittfilen-förare vara “det stora problemet”?

Rätt!

Ett av problemen på sträckan Hallunda -Södertälje (det finns flera) är att det periodvis tex i rusningstrafik är oerhört trafikerat.
När då massor av bilar kör i mittfilen så blir den en lång kö som skär av högerfilen så den blir oanvändbar. Då är den trefiliga motorvägen reducerad till en tvåfilig motorväg som inte får alls det fina flöde som det var tänkt med 3 olika hastigheter i 3 olika filer.
Det innebär nästan alltid i rusning att man får köra med en medelhastighet av ca 70-80 km/h på en väg som har 100 km/h som max. Kanske inte något större problem? Varför ska man ha bråttom :sweat_smile:

1 gillning