Droppa korrekt?

Fitzpatricks dropp just nu.
Ospelbar boll
Får han droppa två klubblängder år sidan från flagglinjen när han går bakåt?
Är det inte en klubblängd på vardera sida om flagglinjen?

Han drog ut bollen ute busken, gick bakåt en liten bit och stoppade sedan två klubblängder år höger, dvs inte två klubblängder från var bollen låg.
https://images.app.goo.gl/VWvG8Gtmf4HzXMyu5

Sedan förra året gäller att du ska droppa PÅ flagglinjen och bollen får rulla iväg max en klubblängd åt sidan - annars måste du droppa om.
Verkar som många spelare missat detta. Först Phil när en domare påpekade att han droppat fel förra året och nu i år när McIlroy droppade fel och fick 2 slags plikt i efterhand.
Regl 19.2b Ospelbar boll

Edit: Hittade sekvensen nu på Discovery. Kan vara att han droppar 2 klubblängder åt sidan, men det ser märkligt ut. Får se om det kommer något domslut senare om felaktig dropp.
McIlroy fick sina 2 pilktslag efter att han spelat klart.

Borde bli två slag här med då

Fast hans var väl en riktig raggardropp om jag minns rätt, gick han inte bakåt och sen åt sidan eller nåt i den stilen?

Så även Fitzpatrick.
Han gick ilsket fram och rafsade fram bollen ur busken. Gick bakåt några steg och mätte sedan ut två klubblängder

Det kan aldrig varit OK.

(Lite golfhistoriskt, hur gamla är droppningsreglerna? Hade young Tom Morris såna att förhålla sig till?)

Just den här ändrades väl förra året?

Då spelade man bollen som den låg…

Precis. Se sista stycket här:

Är inte skillnaden från innan att det är ok att bollen rullar framåt efter dropp? Inte tusan fick man gå bakåt i flagglinjen och sedan 2 klubblängder i sidan tidigare?

Bra med en egen tråd.
image
Där inne i den röda rutan drog han ut bollen,
Skulle han ha droppat inon två klubblängder till höger skulle han fortfarande stått i busken

Ja, det är av skillnaderna.
Största skillnaden är att tidigare fick du droppa i ett lättnadsområde som var en klubblängd åt sidorna och bakåt från flagglinjen. Nu måste du droppa PÅ flagglinjen och bollen får rulla iväg max en klubblängd från där du droppar, även framåt.

Kunde han verkligen identifiera bollen att det var hans när den låg långt inne i busken?
Tyckte han stoppade bollen i fickan direkt när han rakat ut den :roll_eyes:

Dr ser man, har alltid trott att det var att man skulle droppa på flagglinjen och att bollen skulle stanna inom en klubblängd, inte att man fick gå en klubblängd åt sidan innan man droppade (dvs som det är nu).

Jo hur regeln är nu vet jag, den är vad jag trott att den alltid varit. Det var att man tidigare fick gå både bakåt i flagglinjen och sedan i sidled som var nytt för mig.

2 gillningar

Samma här… hur länge var den tolkningen aktiv?

Egon

1 gillning

Jag tror att den tolkningen infördes 2019 så kom det nya regler 2023 så var den aktiv i 4 år.

Angående att bollen rullar framåt är jag väldigt osäker på hur det var innan 2019 men rent logiskt borde det varit okej även på den tiden så länge den nya positionen inte är närmare hål än ursprungliga läget.
Om jag gick 25 meter bakåt i flagglinjen och droppade där borde jag inte behövt droppa om bara för att bollen rullade 3 dm närmare hål i förhållande till punkten där jag valt att droppa.
Jag tror aldrig ens att jag satt ut en peg för att märka upp flagglinjen innan 2019-tolkningen kom så därför misstänker jag att den ännu äldre tolkningen var att bollen fick rulla 1 klubblängd åt alla håll från där den slog i marken, dock aldrig närmare hål än dess ursprungliga läge.