Driver - Vad är det som påverkar spinn?

Eh, nej!
Du förstår inte meningen med klippet.
Att välja sin gamer beror inte bara på premisser som max prestanda.

Egon

Nej, jag missade nog den lilla detaljen att det handlade om att det som visar sig i studion inte alltid är det som händer på banan när man spelar på riktigt.

Intresant ändå eftersom i stort sätt alla utprovningar jag varit på görs i en studio med monitor och aldrig ute på banan.

Precis, och det är därför som jag/vi alltid tjatat om att minst testa på range och helst även på bana.

Sensmoralen är ju att det som är bäst/längst/rakast vid test i LM eller på range kanske inte är det på banan.

Egon

Efter mer spel på banan (och en del slag på rangen) så upplever jag att olika skaft påverkar bollbanan olika, vid olika svingar (fart) om man ligger lite off.

Ligger jag rätt på planet (gissar jag) och svingar med kroppen på rätt sätt så blir bollbanan ganska lika med två olika skaft.

Jag har nog inte riktigt tänkt att skaftet hjälper till att kompensera för olika “svingfel”. Samtidigt som rätt skaft hjälper mer när jag svingar bra.

För att återkoppla klubbhuvudet så går mitt 913 längre än 915 (samma loft).

Undrar vad du egentligen menar med ”svingfel”?

Ett skaft kan hjälpa till att få rätt balans på klubban och inte minst rätt känsla på den sving du utför.
Utöver det kan extrema skillnader i flex/böj på olika ställen längs med skaftet… bara förstärka eller minska effekten av din sving ut i bollbana.

Enkelt uttryckt:
Ett skaft ger inte fade eller draw… din sving gör det.
Ett skaft kan minska eller förstärka effekten av din sving men inte ändra den.

Egon

Jag menar nog det sista du skriver om.

Om min sving är lite “off” (i det här fallet = svingfel utifrån min normala sving) kan det nog bli ännu mer skruttslag pga. skaftvalet. Med andra skaft så minskar/hjälper skaftet och räddar mig när jag är “off”.

Sedan kan nog skaften göra så att jag lättare hamnar “off” pga. vikt eller flexpunkt/profil.

Svingar jag bra så slår jag hyggligt med det flesta skaften. Är jag lite “off” så förvärrar “fel” skaft bollbanan.

Skaftet är det som styr din känsla.
Känslan styr din förmåga att svinga.
Förmågan ger resultatet i bollbanan.

Du får särskilja sakerna lite.
Om du ändrar loftet så ändrar du en faktor som direkt kan kopplas till bollbanan.

Om du däremot byter skaft så kopplas det först till svingen och sen till hur det påverkar huvudet som sen påverkar bollbanan.
Du får alltså en kedjereaktion och varje länk bidrar till slutresultatet.
Du kan inte säga vad det var men oftast är det svingen som förändras/inte kan utföras och inte att skaftet böjer sig si eller så.

Det är kanske lite shit the same eftersom skaft A funkar och skaft B inte gör det… men det är fel att tekniskt säga att skaftet är dåligt etc.

Egon

1 gillning

Tack. Det där var en bra förklaring som jag tror t.o.m. jag förstod.

Bra, men som vanligt så är det egentligen inte så komplicerat för gemene man.
De testar olika skaft i en driver och får fram att skaft x funkar bäst. Gott så.

Det du verkar vara intresserad av är varför ett skaft funkar bättre/sämre och då kommer man in på andra saker.

Jag har skrivit innan att så lite som en lie-ändring gör att du omedvetet ändrar set-up och får en helt annan sving. Vill skriva svingplan här men det kanske inte är helt korrekt. Du fattar vad jag menar…
Samma skaft och klubbhuvud som gav kass träff kan då, med den ”nya’ svingen, helt plötsligt kännas jättebra.
AlbertS har ju tjötat om Brejans 3gram hit eller dit och att klubbor gått från ospelbara till perfekta (lite tillspetsat). Det här är samma sak. Små förändringar ger eko i svingen som en spelare inte känner av själv. Duktiga fitters som har mycket svingteknik i ryggmärgen ser sånt här när det testas klubbor. De kan då styra en fitting mot en klubba som promotar en bättre sving.

Lång historia kort:
Det jag menar är att om du byter ett skaft med andra specs i en klubba så ändras allt. Om du bara ändrar loft så ändras bara loftet.

Egon