Driver - Vad är det som påverkar spinn?

Jag var och slog några bollar i Trackman och fått min dom/rapport. Lika intresant varje gång…

Jag har en 10.5° Titleist driver och slår 3.5° upp på bollen. I just det här testet svingade jag med ett Diamana 70 s skaft och spinner bollen i snitt 3500 rpm. Vad beror det här på?

Vad beror vad på? Spinn? Dynamiskt loft, gissar jag. De som kan mer får yttra sig med större konfidens.

I min kolumn för Dyn. Loft står det 16,5° och på TM hemsidan står det " * Average Golfer (14.5) – 15.1 degrees". :face_with_spiral_eyes:

Det enkla svaret är att ett huvud ger spinn. Spelaren och skaftet kan sen bara matcha eller överdriva den spinnen.

Intern viktning ger huvudet en viss grundspinn.
Detta om man träffar bollen med rätt infallsvinkel. Gör man inte det så har man förlorat energi till bollen.
Detta kan iofs leda till att bollen flyger på en bättre bollbana med mer önskvärd spinn men grundfelet är ändå att huvudet inte passar.
Det är lite därför som man kan få extrema skillnader genom att bara byta skaft och slutledningen blir då att det ”skaftet är bättre”.
Ja och Nej.
Har du valt ”fel” huvud och kompenserar det med ett skaft som ger ”fel” påverkan så kan det bli mer ”rätt” för dig.
Men… är det rätt!?

Teknik:
Tänk dig att CoG är exakt mitt i huvudet (upp/ned o fram/bak). Tänk dig sen att du matchar din infallsvinkel och sedermera utgångsvinkel så att CoG får en rak linje genom bollen längs med din utgångsvinkel.
(Läs, Huvudet, CoG och bollen färdas på samma linje).
Rent teoretiskt så skulle bollen då erhålla 0 rpm spinn. (Bollens utformning avs. simples dvs. Lift and drag är inte medräknat i uttalandet).

Eftersom du har ett högre loft än din infallsvinkel och riktningen huvudet färdas på så genereras spinn.

Om vi återgår till CoG och placerar den teoretiskt på toppen av huvudet och närma facet så är riktningen som CoG färdas över bollträffen och då minskas utgångsvinkeln och även spinnen.
Då kan man ju tänka att man ist. ”slår ner” och minskar utgångsvinkel så borde spinnen minska… men så är det inte. När du slår ned på bollen färdas CoG nedåt och loftet lyfter bollen uppåt så även med lägre dyn.loft så erhålls mycket spinn.

Tänk dig en putter.
Man vill generera en riktning på CoG över bollträffen för att få bollen att börja rulla tidigare. Med 2-4* loft så lyfter inte bollen likt en driver.
Försök sen att putta med en spoon… Bollen lyfter och börjat rulla senare även om du kör CoG-riktningen över bollträff. Loftet lyfter bollen.
Sen är det samma där som med driver… Lofta ner spoonen till 0 grader och CoG färdas under/nedåt vs bollträff och då lyfter bollen iaf.

Egon

.

Hur vet jag vad som är problemet, klubbhuvudet elelr skaftet?

Dyn. loft är väl det loftet som klubbhuvudet har när jag slår till bollen (egentligen ingen fråga). Om jag skulle komma in 3,5° till bollen och sedan har ett driverhuvud på 10,5° så borde det här betyda att klubbhuvudet har “öppnats” några grader till (14,5 + ). Det här borde väl således betyda att problemet (16,5°) antlingen beror på mig, skaftet eller klubbhuvudet och då väljer jag såklart att skylla på skaftet eller klubbhuvudet? :joy:

Vad skulle hända om jag använder samma (veka) skaft, köper ett annat klubbhuvud och spelar med 8,5° istället. Skulle t ex både spinn och dyn. loft minska då?

Dyn loft beror av skaftets vinkel (o därmed huvudets) vid bollträff. AoA säger ju inget om det.
Jag gissar att största faktor är händernas position vid bollträff, dvs de är för långt “bakom”.
Egon får reda ut saken.

Självklart så påverkar händerna men å andra sidan får ju en flipp före bollträff påverkan på AoA-mätresultatet.

Skiter vi i tekniken avs. sving så kan man räkna som waggle gjort. Ner med loftet och behåll AoA så minskar L-A.
Spinnen däremot… är en annan historia.
Dyn.loft påverkar mindre dvs. om du deloftar eller skruvar ner huvudet så är det fortfarande samma viktfördelning. Att ändra vinkeln på skaftet gör inte lika mycket som att byta till ett annat huvud (av samma modell) med lägre loft.

Skaftets kick/böj blir alltid framåt oavsett hur mjukt eller styvt det är. Visserligen kan man begränsa det dyn.loftet med ett styvare skaft men i praktiken är det främst hur styvt/stabilt det är i tippen.

Det som alltid är brasklappen med skaft är att de som kan tajma skaftets (främst tippens) release med händernas release får ut mer av klubban. Det är där man vinner och förlorar mest.

Det är därför som alla humbugjämförelse-tester (av bra spelare) på youtube får resultatet att det är liten skillnad i längd mellan ett Ladies och ett x-stiff. Det stämmer att flexet inte påverkar längden på slaget utan det är bara klubbhastighet som styr. Vandrar vi sen över på bollträff och erhållen bollhastighet så överför dessa herrar all klubbhastighet ut i bollen. Vi gör inte det för vi kan inte tajma lika bra. Där är orsaken till att ett matchande skaft/flex-profil kan vara oerhört viktigt och ibland not so much.

Egon

Det är det som är problemet.
Säg att du testar ett huvud med flera skaft och därtill olika flex. Får du liten skillnad så är det i praktiken ditt Max med det huvudet. Är resultatet bra… gå på det som känns bäst.
Är resultatet alltigenom dåligt - välj bort huvudet.

Får du väldigt stor skillnad med olika skaft/flex så handlar det om det bästa resultatet jämfört med en annan kombo. Är det bästa resultatet betydligt bättre än ett huvud där skaften knappt gör skillnad… så vinner du kanske något. Jag skulle jämföra det skaftet i olika huvud isf.
Då ser du om skaftet ger samma pos. resultat oavsett. Gör det det så skulle iaf. Jag dra slutsatsen att skaftet passar dig bra.

Egon

Jag har endast ett klubbhuvud (Titleist 915 D2 10,5°) men däremot har jag flera olika skaft.

Ett av skaften passar markant bättre (Tour AD GP7x) än de andra men fortfarande verkar det som att spinnen sticker iväg även med det. För de andra skaften så är det helt galet lla. Dels är de för lätta men även att de känns för vippiga i tippen (mjuka?).

Jag gissar att den här kombon jag har nu är bra men att det är loftet på klubbhuvudet som gör det? Kanake även klubbhuvudets konstruktion?

Förmodligen skulle nog en 9° D3 passa mig bättre?

Intressant och kanske ett sammanträffande?

Jag hade en 915 D2 som jag kämpade med i ett år. Fick aldrig ut det jag ville trots skaftbyten och senare även flera svingjusteringar.
Jag la den på hyllan och när en kompis ville byta upp sig så fick han testa mitt huvud med sitt original 910 skaft. 20m kortare blev resultatet.

Vad jag vill mena här är att jag troligen kunde ha hittat ett skaft som gjort min 915 bättre. Grejen är att den med 4 olika skaft inte blev det. (Det var passande skaft och ingen skit… )

Jag kan sträcka mig till att 915-huvudet är ”speciellt” när jag egentligen vill kalla det undermåligt. Många verkar ha issues med detta huvud som de inte har med föregångaren eller efterföljaren.

Sensmoral: Huvudet är det första (och största) som måste passa hyggligt för ett bra resultat.

Egon

Nej, det verkar inte bättre än så. Helt ny driver för 5k, plus mitt nuvarande skaft för 4k… njae… Inte så sugen faktiskt. :melting_face:

Bollträffen är bra och klubban känns skön att svinga, bara att bollen flyger högt, stiger och blir kort. Skaftet är nog rätt men jag ska nog leta efter ett nytt huvud. Hmm…

Oklart om det är grundproblemet i ditt fall, men Titleist sa själva att 915 var en misslyckad serie längdmässigt. Den sämsta på länge.

Jag har en ganska bra relation med dem och vi har pratat om mycket men just det här har ingen sagt något om. Jag inser väl lite motvilligt själv att den är gammal nu men det tar emot att köpa en ny. Fn vad det kostar där uppe.

För mig 910 D2 9,5 vs 915 D4 9,5 stor skillnad i launch, peak high. D2:an, kan skyffla upp bollen och den seglar iväg bra, D4:an fungerar ej att skyffla upp, går kort o bollen dör. Lätt ner med D4:an ger för mig bästa resultatet.Olika klubbhuvuden “samma” loft olika resultat.
D4:an används sporadiskt, senast vid linksgolf en dag då det blåste kraftigt, mycket rull var ej fel.

2 fel kan aldrig bli rätt.

Egon

I gengäld kan jag tipsa om TSi3. Allmänt ansedd som Titleists bästa driver någonsin. Prova! Om den passar så kan du ha den i bagen många år (många mil i Egons fall).

Tack för tipset med Titleist TSi3 men innan jag går till affären vill jag se vad som gömmer sig i vråna.

Efter lite letande i “golfförrådet” så hittade jag både en 910 D3 8.5° och en 913 D2 10.5°. Båda verkar passa i skaftet så snart blir det test. Vilken kommer det att bli, tror ni?

Du gör som du vill, men TS-serien var Titleists svar på att man i många år legat långt efter konkurrenterna på driversidan.

Nu har jag varit på Haninge GK och smällt till med den stora klubban. Träffade några riktigt sköna lirare som tråkade varandra på sin uppvärmning så jag höll på att tappa fokus helt.

Egentligen borde jag nog göra det här testet i TM eller motsvarande men nu har jag gjort så här och så får det vara. Tyckte ändå att det var ganska tydliga skillnader.

Med samma skaft så varvade jag mellan 910 (8.5*, D3) och 913 (10.5*, D2). F.ö. så tycker jag att det var en väldigt förlåtande range och det känns som att bollarna flyger hur låååångt som helst (även om de bara kom till flaggstängerna).

Det var en ganska markant skillnad i höjd mellan 910 och 913 och jag fick jobba hårt för att få upp bollen med den lägre loftade klubban till samma höjd som den andra. Jag tror inte att 10.5* är mitt loft på drivern och jag fick en markant mer penetrerande bollflykt med det andra. Däremot så syndes missarna (skruv) mycket tydligare med det lågt loftade klubbhuvudet. Det var mitt fel och inte klubban men i spel på banan så behöver både klubban och kroppen vara synkade. :cold_face:

Jag kunde slå snett med båda så egentligen spelar det nog ingen roll vilken jag väljer. För egen del och när det kommer till tycke och smak så väljer jag 910 - D2 alla dagar i veckan. Det har ett helt annat ljud med en högre pitch än 913. Jag tror också att 913 med 10.5* spinner för mycket för mig och det är av den anledningen väljer jag bort den. 910 är både snyggare, låter bättre och går bättre (längre in i skogen).

Nästa steg är väl att titta på en sån där TSi3 och se vad den har att erbjuda som inte min 910 har.

Himla intressant det här. Idag drog grabbhalvan upp klubba och slog till bollen så jag fick vända mig om för att se att det verkligen var han.

Han har inte farten för den här klubban/skaftet med ändå slog han bollarna riktigt bra med fin bollflykt. Hmmm, custom fittig, behövs det?