Nejdå, han fastnar snart i skaft-klubba-kombinationsträsket som farsgubben sin sen när han har testat 6000 kombos efter 22 år så har han hittat rätt!
Inte så troligt men kul kommentar
Custom fitting handlar INTE om att ”ett/vilket som helst” skaft i ett klubbhuvud gör att man kan få iväg bollen hyggligt.
Custom fitting handlar i bästa fall om att ge möjlighet till ett val av skaft som passar spelaren/känslan. I värsta och vanligaste fallet så är det betet på kroken för att veva in kunden och score en sale. .
Egon
Tänkte mest på att det var lättare att “sno” en klubba ur bagen bredvid.
Haha, ja.
Såg en annons på blocket om ”mizuno z565 i regulera skaft”. Dyrt var det och srixon inte mizuno. Garanterat snodda.
Egon
Eller så menade jag att det var lättare för sonen att sno sin pappas driver (som satt i bagen precis bredvid honom) som en CF troligen inte skulle göra bollträffen eller bollbanan bättre.
Nu har jag testat min Sim med en likvärdig sving med 3 olika kombos på 3 ronder.
60g 6,0 - 9,25 grader.
50g 5,5 - 9,25 grader
50g 5,5 - 10,5 grader
Det man kan säga är att loft trumfar nästan allt. Skaft är en känslofaktor och en likvärdigt inställd klubba presterar väldigt lika om skaftvikten är hyggligt lika. Styvhet/profil gör, med den förutsättningen, väldigt lite om ens nåt.
Det man tillskriver spinn är oftast ett litet feltänk.
Enkelt uttryckt så är spinn en given faktor på ett huvud och även om man skruvar upp/ner loftet så kommer den upplevda skillnaden främst utgöras av utgpngsvinkel allena.
Visst, ska man nörda ner sig så är alla parametrar viktiga men det är ju en no brainer att t.ex 3000 rpm kan vara för lite för en låg utgångsvinkel eller för mycket för en hög dito.
Btw.
Jag slog en riktig råtta som kanske carrade 180m och sen studsade och rullade 60m till.
Bra resultat men fullkomligt ospelbart i längden.
Återigen… utgångsvinkel rules.
Egon
Slår längre med spoon än driver fler gånger än tvärt om så har blivit en del spoon från tee på sistone.
Rått-syndromet?
Jag drog på en spoon från fw när ett utslag studsat bakåt från ett träd. 200 till centrum och bollen gick över green.
Visst är det nice att ”kunna” men knappast något att räkna med i snitt från tee.
Slog iofs en tåad spoon 210m från tee idag men det räknar jag som ett bra slag och inte ett standard resultat.
Det är möjligen OT men jag vet att din SS är högre än min. Likaså hos en frekvent spelkamrat och då han pullar med ott 10m över backen och sen hamnar 220m bort…. så är det inte mer än ett bra resultat på en kass sving. Rent teoretiskt borde hans SS medge en carry på 220 och rull på 20-30 till.
Egon
Slår ner på bollen så ja loft trumfar annat. Dessutom går den i regel inte lika snett så tro fan man får ner scoren då. 40 och sen 34 är två senaste pb-resultaten med nästan enbart spoon. Är bara trött på att slå missar med drivern när spoonen känns köttig. Jobbar på att ändra svingen marginellt och då funkar det dessutom bättre med samma svingtanke med spoonen. Som sagt det är ett enkelt val.
Torrt o rull?
Samma svingtanke är en bra idé.
Jag har mer kännbara kraftläckor i svingen och på just ”slå upp”-biten så eskalerar det.
Detsamma gäller draw/fade. Folk som tror/tycker att en fade går kortare har aldrig slagit en fade. Bollbanan må vara lik men nån fade är det inte.
Visst, väljer man att kalla ett 4:e slag som landar på green för inspel och greenträff så kan man säkert kalla mycket för en fade…
Egon
Igår fick jag möjligheten att testa TaylorMade stealth plus driverhuvudet med ett Mitsubishi Tensei AV Orange 65 s skaft. Jag var ute på en rangen med rangebollar och resultatet var ganska tydligt.
Jag skulle önskat att jag hade tillgång till Trackman eller liknande men jag kunde ändå se på bollbanan att den var bättre mot min nuvarande driver från Titleist. Mer penetrerande (utan att den var för låg) och bollbanan gick som förväntat när jag tittade upp på bollen efter slaget. Det var dessutom lite motvind på rangen så hade den producerat för mycket spinn hade jag sett det (det gjorde nämligen Titleist huvudet när jag jämförde). När bollen hade nått sin peak så såg det ut som den höll sig kvar där på den nivån tills spinn (eller något) minskade och bollen seglade ner. Jag fick stundtals en grym bollträff och det var lite så att jag fnissade för mig själv när jag slog de bra slagen. Missen var lite till höger men inte i närheten av hur de kan vara med de andra (Titleist) huvudena.
Frågan är nu om det var skaftet eller klubbhuvudet som gjorde det eller om det är en kombination av de båda. Jag skulle ju faktiskt önska att det var skaftet (billigare) för då skulle jag eventuellt även ha råd med ett nytt skaft till min spoon.
Vill bara tillägga att det är ett grymt härligt ljud i stealth huvudet.
TaylorMade stealth plus
Mitsubishi Tensei AV Orange 65 s
Det var kombon men egentligen mest huvudet.
… och vad har en spoon med drivertwst att göra?
Du menar inte på allvar att du tror att ”ett” skaft i en driver har det minsta att göra med samma skaft i en spoon?
Nils … (eller vad fan han heter numera) har på många sätt försökt förklara att känsla är nr1. Skaftet kan heta X och spelas som ett R … men det kvittar om känslan infinner sig.
Btw.
Jag har nu spelat 4 ronder med 3 väldigt olika skaft i samma huvud. Det är 60g x 2 och ett 50g. 2 är CB. Jag kan ändra loft för att få bra launch och resultat på alla men jag landar till slut på 50g versionen som best performance. Känslan är bäst där.
Egon
Jag var ute på rangen igår igen och testade mer och framförallt jämförde den här TaylorMade med min nuvarande Titleist driver. Klubbhuvudet är en viktig komponent men för mig är känslan i hela klubban den absolut den viktigaste faktorn.
För mig spelar det ingen roll vad det står på skaftet. Även om jag inte alltid kan se några värden i en monitor så ser jag på bollbanan om det är rätt eller inte. Men, det viktigaste är att känslan är rätt. Den här kombinationen som jag testade nu är bra.
För mig så spinner Titleist 915 (D3) mer än Taylormade stealth plus (tillsammans med det här skaftet). Det här ser jag framförallt på min missar. De bra slagen blir bättre med TM och kanske framförallt jämnare jämfört mot Titleist 915. Liknande resultat visade sig när jag testade min 913 (D2) mot Taylormade.
Vad det gäller min spoon så återkommer jag mer om den någon gång (kanske). Jag kommer att testa ut grejer för den också men generellt kan man väl säga att det som passar i drivern borde motsvarande modell, fast lite tyngre (70g i driver / 80g i spoon), passa även i den?
Den stora frågan är väl kanske, passar det här skaftet som jag testat med TM i min Titleist driver (byte av infästningen är givet)?
Om du vill snika lite kan du prova Sim 2 Max. För mig är det ungefär samma resultat som med Stealth (utom de sämsta träffarna där Stealth överlevererar) och ljud/känsla som faktiskt är mer i min smak.
Tack för tipset. Jag har sneglat på den men inte fått någon möjlighet att testa. Jag ska hålla utkik efter den (med rätt skaft) och hoppas jag hittar. Kan vara värt ett byte av märke i bagen men jag spelar helst Titleist.
Rick gör ett intressant test med två olika driverhuvuden och olika skaft och sedan jämför han resultatet. Märkligt för att komma från en så pass etablerad “Youtub:are”.
Varför är det märkligt?
Jag tycker att han säger bra saker om att allt man ser inte är eller blir som man tror.
LM är teori och spel på bana visar om det omsätts i praktik.
Egon
Ja, hans test kanske är bra på något annat sätt men han jämför ju två olika saker. Om han ändå hade haft samma skaft i båda huvudena så hade jag köpt just denna jämförelse mer.
Resultatet kan ju bli helt olika om man använder ett skaft som passar perfekt och ett annat som inte passar alls (i samma huvud). Nu har han dessutom olika huvuden.
Om tanken var att jämföra klubbhuvuden så borde det genomföras med samma skaft (som passar honom). Annars blir testet konsigt.