Draw/hook

Ursäkta mig om detta mitt första inlägg är en blåbärspost…kill me.

Är en höghandikappare med motsatta problemet, dvs högerskruv aka slice. Som flera skrivit tidigare har statiska ändringar varit enklast för mig för att komma tillrätta med det. Något starkare grepp, kolla att höft och axlar är square eller något stängda i adresseringen, ett starkare grepp, och inte minst bollen kanske lite längre bak i stansen. Pang. Helt plötsligt låga vänsterskruvade bollar. Så jag mixtrar vidare och jag säger inte att jag kommit i mål ännu. Men det är roligare att kämpa med en vänsterskruv på något sätt. Just nu när jag sitter här och ser ut på ösregnet är jag inställd på att joxa med bollplaceringen igen. Liite längre fram och rotera hårdare med höften. Nog om mig…

Bla bla vad jag tänkte säga är att har du provat att flytta fram bollen lite, kanske rotera höfterna lite mindre och ist använda mera axlar/arm?

Anders

1 gillning

Att få bukt med en slice handlar i mångt om att få bukt med svingriktning. De flesta försöker stänga bladet med axlarnas hjälp och om det lyckas blir resultatet att bollen går lågt och snett med draw/hook.
Boten på det problemet är att med vilje svinga åt det håll man slicear åt. Du vet att du gör så när bollen flyger rakt,högt men snett utåt. Då och först då kan du vara säker på att du ändrat svingriktning. Då återstår bara att få bukt med bladets riktning, vilket kan göras statiskt genom ändrat grepp.

1 gillning

Här är en bra övning som jag använt mig av. Dra ihop hinkarna när du känner att det är möjligt.

2 gillningar

“använda mera axlar/arm?”
Klippte lite för denna är intressant.
När jag läser det klippta ser jag det som att TS ska försöka öka sin handspeed.

1 gillning

Det var mest en återblick till hur jag uppfattat att min tidigare sving gick till. Men min kunskap är kanske inte 100% om vad jag gjorde vare sig då eller nu…

Men om man har problem med att INTE kunna svinga utifrån-in så tänkte jag att jag kanske kunde bidra, utifrån-in är min gamla signatursving nämligen :sunglasses:

Jag *har för mig * att när jag tog grönt kort gällde det att ha högerbenet som en stolpe i baksvingen och sen bumpa höften framåt i nedsvingen. Greppet Hogan-svagt. Inget av det funkade för mig, det blev mest att underkroppen var statisk och det mesta av svingen gjordes med överkroppen. Jag kunde inte svinga inifrån-ut hur mkt jag än ville. Utifrån in och scooooop hela tiden. Det kan ju mest bero på talangbrist naturligtvis, men nu när jag nyligt börjat hacka igen så finns mer på youtube att tillgå och där är det väl nu mjukare ben, mycket höftrotation och starkare grepp som gäller. Det håller jag på och labbar med. Talangen har nog inte ändrats men att svinga inifrån-ut funkar utan problem. Riktigt roligt!

Så det du citerar var mitt ”expertråd” för att slica…

Så här gör jag för att jobba in push draw, fått övningen av Marcus Edlad. Målet är röda strecket, bollen i mitten slås och de andra ligger kvar…
Det blir förvånansvärt lite push och för mig kommer vänsterskruven med automatik utan att behöva tänka på händer eller liknande.

En annan tanke jag har är att ställa upp med höger arm “bakom” vänster arm, som Tony Finau. Den är lite böjd medans vänster arm är rak. Det känns lättare för mig att trycka iväg bollen höger då.

Marcus Edblad har jag också tatt nån lektion av när han höll till i Kista. Bästa svinginstruktören jag träffat. Han hjälpte mig upp på banan igen när jag var i en djup svingsvacka och började deppa lite.

Kommer inte ihåg exakt vad vi gjorde men den övningen du visade var med, fast med pappmuggar. Det var tyvärr kanske inte min favorit, mest för att jag är så envis och behöver övningar+varför. Att bara försöka svinga snett så där kanske funkar nån gång på lektionen men det kommer att haverera för mig när jag lägger till nåt annat…:laughing:

Inne (kl 7) från ut (kl 1) = bra
Ett stillsamt råd som du själv varit inne på nedan i tråden - Follow Through:
Jag kör detta recept
1: Follow Through: kombinera din Inne från Ut med en follow med nästan helt passiva händer som håller klubbhuvudet square mot målet med minimal hand roll. För att ge dig ett visuellt exempel så gör Patrick Reed detta bra!
Ju mer hand roll du har - ju mer hook.

Sen finns det andra byggstenar såsom Uppställning axlar, fötter, öppen/stängd att laborera med, men ändra inte ditt inne från och ut med järnen - Drivern är en annan sak…

/Jaws

Långt svar… men allt har en orsak och jag vill tala om att jag inte är omedveten men tyvärr fysiskt omedgörlig.

Shaftlean och inifrån utan torva. Det är tre ”fel” i ett. Rätar jag ut shaftlean så blir det både högre och rakare men avsaknaden av torva gör slaget väldigt sårbart för topp/duff.
Inifrån och bra rotation funkar… men rotationen är grundproblemet och väldigt beroende på dagsform.

Så… igår hade jag ryggskott som gjorde att jag tvingades svinga med armarna. Slängde i mina lättaste järnklubbor (tot.vikt) och det gick sisådär. Inga grymma träffar men det var ganska rakt och duff-fritt. Missade inte en enda träklubba från fw.

Vad lär jag mig av det här… Jo, shaftlean bort och lite bättre i ryggen så funkar det. Blir att jobba på det i vinter. Kan fortfarande slå wedgar med massor av shaftlean utan att drawa. Loftet håller bollbanan på rimlig nivå vilket inte funkar med lägre loft.

… så grymt skönt att slå rakt/fade med woods och jag tappade ingen direkt längd. Snitt 190 med t5 från fw och det kan jag leva med.

Egon

Det enda du ska göra är att hålla kvar bakre höften där den hamnade när du vred upp, inte skicka fram den mot bollen i nedsvingen = hook, pullhook, borta för evigt. Kvar blir en liten, liten fin draw.

Sätt en siktpinne i marken strax bakom höger bakficka. Vrid upp fullt och låt rumpan röra vid pinnen, svinga ned och igenom samtidigt som du behåller bakfickan vid pinnen. Detta tvingar dig att få undan främre höften med en massa trevligt som resultat. Händerna rakt mot målet i follow through. Skulle inte förvåna mig om du som lök på laxen även ökar slaglängden.

Den här videon är den enskilt viktigaste jag har sett, och tagit till mig. När man äntligen har fattat det här är det som att öppna en dörr till en ny värld.

Det är viktigt att filma sig själv för att se sin höftrörelse. Man tror man gör rätt men inte förrän man ser sig själv på film inser man att det är fel.

2 gillningar

Tack för detta.
Tråden är en bit bakåt i tiden och sen dess har jag faktiskt fått styr på kroppen lite bättre och kan ta en lätt draw i beräkning.

Min vänstra höft är inte i bra skick. En slide har drillats fram i 10-15 år och det har satt sina spår. Förhoppningsvis är det muskulärt… men fan vet.
Att ”rotera bort höften” är svårt om man inte vet hur. Nu vet jag. Tack för det.

Egon

3 gillningar

Ingen orsak, att hjälpa varandra framåt är viktigt.
Glöm inte, “feel vs real”, att medvetet överdriva rörelsen när man tränar är väldigt bra.

Absolut.
Det man kan säga är att min finish inte är halvvägs mot den man ser på klipp instruktioner. Det har med rörlighet att göra men också med vetskap om vad som ska röra på sig.

För att konkretisera… Jag har glidit i åratal och sen när knät gick så varken gled jag eller roterade. Lära om är svårt men, som sagt, det krävs att man vet vad som ska ske.

Egon

Fick själv en lektion i just detta igår.

Bra hemmaträning: ställ dig med ryggen mot en vägg. Håll ihop händerna och starta baksvingen där du känner hur höger skinka trycks in mot väggen. Tryck sedan ifrån med vänster fot/ben så att vänster skinka nu trycka in mot väggen. Magiskt bra att göra innan man slår bollar.

1 gillning

Mycket bra övning som jag också fick av min pro förra våren.
Väggövningen är också bra för att inte få klubban för flack i baksvingen. Gör samma övning med en järnklubba i handen, full baksving och undvik att klubban tar i väggen. Gör inte detta inomhus hemma…

Lite mer Malaska, samma ämne.

1 gillning

Ser liknande ut som övningen man hittade för ca 2år sedan, dock vid downswingstart så är det fokus på att trycka “bältetsspännet” “bakåt”…
Det jag lagt märke till rent subjektivt är lite som i någon tråd att klubban måste bak för att gå framåt…det sker lixom av sig själv, vilket för mig ändrar skaft feel på ett positivt sätt, den blir mindre viktig…
Dock inget har synts på scoren än …