Draw/hook

Är det någon som har en tänkbar idé om hur jag ska få bort min draw med järnen?

För att specificera så är det mest förekommande ( och förstörande) slaget en pull-draw.

Jag har inifrån-sving och shaftlean. Det går inte att ändra på. Utifrån-sving går att få till men spikraka slag blir då 2-3 klubbor kortare. Med wedgar … ingen skillnad i längd.

Jag vet att det går och hade gärna slagit en push (inifrån) och då är draw en tillgång (för mig). Vet att dagar då höften hinner bort och ger utrymme för händer, så är en push trolig/möjlig.
Grejen är att hitta enklaste vägen dit.

Alla förslag mottages förutom de som nämner en pro. Been there, Done that och är inte intresserad av en felsökning.
Jag vill ha tips på nycklar och fixar.

Egon

Kommer du till bollen inifrån och slår en pull?

Ärligt talat, vill du verkligen vid din ålder bygga om din naturliga swing från draw till fade?

Om du vill det så föreslår jag att du kollar på Rose, Noren och framför allt Peter Finch (youtube) för hur man bör tänka gällande fade.

Ja. Bollen startar rakt och drawar. Hookar skulle säkert de flesta säga men om jag startar utanför mållinjen så kommer bollen nära nog tillbaka eller höger/vänster om den.

Egon

Om du slår ut bollen utanför mållinjen så pushar du väl och inte pullar?

Hur vill du slå bollen?

Tvärtom, vill absolut inte bygga om nåt utan få tips om hur jag ska exekutera och bibehålla en spelbar draw.
Idag är den förstörande. Siktar jag 10% höger så landar jag oftast 25-30% vänster. Förr höll jag mig på landning runt mållinjen.

Har inga direkta problem att slå wedgar med samma sving och dessa kan jag även slå med fade-spin om jag drar ner till 75-80% av längden.
Att slå järn så funkar inte.

Egon

Btw.
Att wedgarna funkar har troligen med loft att göra. Kan slå en vrålöppen wedge spik rakt. Det är iaf. det fysiken säger mig … dvs. att ju lägre loftet blir desto mer styr club path och dynamisk face angle (heter det så) riktning/skruv.

Egon

“Överkokta bollbanor” beror ofta på greppet.

Med wedgarna ställer du förmodligen upp lite öppet och öppnar upp bladet lite mer än men järnen. Sedan har de mer vinkel så bollarna skruvar inte lika märkvärdigt i sidled.

Meh…
Hur svårt ska det vara att koncentrera sig på ett ämne utan att ifrågasätta och skapa sub-diskussioner.
Jag skrev ju att jag pullar…starta rakt-skruv vänster det är pull för mig. Kan säkert starta vänster och gå ännu mer vänster om det behagar herrns läsförmåga mer. … läs om.
Jag vill pusha …

Egon

Inte fel…. Cupped wrist är en möjlighet.
Öppen stans … not.
Jag frågade dock vad jag skulle göra och inte vad som var fel.

Ledsen om det ser elakt ut men på nygamla forumet blev det massa tjafs hela tiden om saker som inte har med ämnet att göra.
Jag vill ha tips. Om de sen är i stil med att vända kepsen bakochfram eller vrida över tummen så är det bättre än killgissningar på vad som är ”fel”.

Egon

I vanliga fall brukar du vara väldigt noga med nomenklatur, men konstigt nog inte i det här fallet. Du vill alltså gå från en draw till en push-draw? Någon pull-draw slår du inte enligt din beskrivning iallafall.

Men för fan….
Ja. Bollen startar rakt och drawar. Hookar skulle säkert de flesta säga men om jag startar utanför mållinjen så kommer bollen nära nog tillbaka eller höger/vänster om den.

Vad är det svåra med att fatta vad jag skriver ovan?
Jag drar bollen vänster. Rakt sen vänster.
När jag lyckas bättre (läs, MEN OM ovan) så pushdrawar jag. DET ÄR DET JAG VILL FÅ TILL.

Egon

Ja, jag erkänner.
Att ge dubbel information i en och samma mening är kanske inte något alla kan ta in… my bad. Jag ville bara bedyra att min pull inte var en extrem hook.

Egon

1 gillning

Rakt sedan vänster = draw (eller hook).
Starta höger och sedan böja vänster = push + draw/hook.
Starta vänster och böja mer vänster = pull + draw/hook.

Ok?

1 gillning

Vill du starta bollen mer höger (push) kan du prova att hålla i ryggen lite längre mot målet innan du startar rotationen med kroppen. Förutsatt att din “viktöverföring” är bra/rätt.

Oavsätt behöver du ha koll på greppet.

Borde inte det enklaste vara att bara greppa klubban lite mer öppet när du ställer upp till bollen. Du ställer dig först som vanligt men sedan vrider du klubban i händerna någon grad innan du påbörjar svingen, det borde resultera i att bladet kommer ner lite mer öppet och ger dig mindre hook.

Absolut… men vad är ditt problem?
Om jag benämner rakt-vänster som en pull-draw så förklarar det väl ändå mitt problem?

Egon

Har testat och ska testa igen.
Grejen är att jag lyckas rätt bra på rangen men inte på banan. Att ta bort shaftlean funkar också på rangen.
Det är så att jag alltid spelat med en push och den har eskalerat. Efter att knät gick sönder så träffade jag knappt bollen men om jag gjorde det så blev det lägre bollbana än glocal net och det fanns inte bana nog för vänsterskruven.

Återigen, lyckas jag rotera bort höften och kommer inifrån så är det bara bollplacering och bladvinkel som kan förstöra. Det kan jag leva med. Problemet är att jag inte kan lita på min fysiska förmåga att just rotera bort höften i alla lägen.

Egon

1 gillning

Tack för tipset.
Just viktöverföring är ett problem.
Jag överdrev med en slide tidigare (mitt praktiska resultat av att bumpa höften) och det säkerställde bollträff. Tyvärr är det ohållbart fysiskt. Min höft och slutligen mitt knä pallade inte det.

Egon

Ledsen om jag tjurar men jag blir så trött på att det alltid ska stötas o blötas en massa ist.f att försöka lösa något.
Lite som att tjata om vem som gjort fel ist.f att ta hand om och rätta till felet.

Är det fortfarande någon som inte förstår mitt problem?

Jag kan slå fade och draw med driver/woods. Det är alltså inget fel på min förståelse för vad som ger vad (oavsett vad jag kallar det). Jag vill bara få till att min sving med järn inte lider av en okontrollerbar miss till vänster.

Egon