Draw/hook

Man kan benämna saker som man vill. Om man benämner saker på ett sätt som inte är “korrekt” så kommer läsare att missförstå. Avsiktligt eller oavsiktligt.

:wink:

Om jag ställer upp med bladet rakt mot mål och hookar bollen så skulle jag kontrollera mitt grepp. Är greppet för starkt och håller jag löst och avslappnat? (Underförstått att det här skapar ett vänsterslag).
Det finns ganska många enkla övningar för att kontrollera det här. En övning är t ex att göra som ovan och blunda. Sedan lyfter du upp klubban framför dig, slappnar av och ställer ner den i ett avslappnat läge till bollen igen. Viktigt att du blundar genom hela testet och låter allt bara vara. När du lagt ner klubban så öppnar du ögonen och ser efter om klubbhuvudet är öppet eller stängt?

Nästa grej som kommer i svingen,
Försöker jag styra klubban/huvudet med händerna?
Jag fick ett bra tips av en mycket klok herre som bad mig att testa att ställa upp som vanligt. Ta mitt grepp och allt annat. Sedan släppa på höger hands tumme och pekfinger från greppet och svinga klubban så hela vägen genom bollträffen. Kan kännas annorlunda men svinga några gånger så hittar man det snart. Andra delar behöver kanske justeras. Hur går bollen då?

Håller du i hårt och försöker styra klubban eller löst och ledigt och låter svingen sköta allt (armar, händer och klubba hänger bara med)?

En ändring av t ex grepp kan medföra att man behöver ändra något annat i svingen som man tidigare kompenserat för. Att ställa upp neutralt (med allt vad det innebär) och svinga fritt är svårt då vi behöver släppa kontrollen och inte styra.

På allvar undrar jag om vi är släkt. Jag är exakt samma typ av spelare med inbyggd draw, slår kort och lever på ett närspel som är bättre än hcp säger!

Jag är inte bättre själv, men ändå.
Det är/borde varit uppenbart att jag inte var intresserad av sub-diskussioner!?

Kom med tips nu.

Btw.
Jag är en skitstövel som kan på tok för mycket… i mitt eget tycke. Utöver det så är jag i grunden snäll.

Egon

1 gillning

Har samma problem med inifrån ut med stängt blad. Min "fix "är svagare grepp med högerhanden (=fler synliga knogar) och en brantare take away, för att iaf känna som jag kommer mindre inifrån.

Någon typ av analys bör man väll utföra innan ordination av huskuren serveras…
Höft/knä, att få undan höften fungerar lite hippomhapp…
Gissar på när höfterna slutar rotera undan så kommer axlarna ta över=en innifrån swing bör då ge att klubbhuvudet avstannar och börjar rotera samtidigt som swingspåret lämnar ett innifrån spår utan blir mer rakt på spår med ett stängt blad i botten av swingbotten.(runt träff).
Höft, checka att de är linjerade med fötter, ställ dem stängt/öppet i förhållande till fötter.
Panga lite bollar med det som känns tok fel, ställ om till det som känns bäst, panga lite bollar. Ställa om är inte att vrida lite höger/vänster, knixa in dem.

Ben Hogan hade ju problem med en pull-draw/hook, och sökte en lösning på det. Slutprodukten dokumenterades och blev “5 lessons”.
Bör finnas några tankar att ta till sig från den boken!

Man behöver inte bygga om huset från grunden för att fixa till skönhetsfel. Likaså när det gäller svingen. Behåll det som känns naturligt och förbättra statiska punkter istället kan leda till önskad,bibehållen förändring. Gubbs…
Startar bollen rakt betyder det inte nåt annat än att träffytan är square i träffen. Oavsett sidoskruv.
Vid rak utgångsriktning och överdraw är det ett resultat av inifrån-ut med square träff. Inget annat. Ingen utebliven ditt eller datt, ingen för mycket det eller avsaknad av blaha.
Mitt råd till ts är således att ändra något statiskt, närmre bestämt klubbans rotation i greppet. Inte ändra greppet i sig, utan att klubban är roterad x grader i greppet från början.
I uppställning finns då 2 möjligheter: behåll allt med träffytan då pekandes öppen mot målet, eller att ställa upp square iallafall med följande lite ändrad arm/axelställning vilket det medför.
Både Jack och Tiger använde/r alt 1, då det inte medför någon ändring alls i uppställningen. Hogan valde alt 2.
Vilken som är bäst är således troligt individbundet.

Resultatet av sagda förändring ger för någon med ts problematik ett slag som startar närmre svingriktningen, ger högre slag samt minskad sidoskruv iom minskad avvikelse mellan svingriktning och träffytans riktning och ökat loft.
Bara ut på rangen och prova… :wink:

1 gillning

Tips som kommit fram härinne har testats tidigare och det behöver säkert skrivas att det inte bara finns ett enda sätt att lösa ett problem.

Det som däremot är en enda sanning… är varför det blir vänsterkrok på slagen.
Inifrån och ut samt stängt blad. Allt i fh till mållinje.
Tro nu inte att jag inte visste det här innan… grejen är ju att jag ser ett problem med att ändra så jag inte kommer inifrån.

Så… slog en hink idag.
Enda tanke var en imaginär vägg bakom mig och att greppet skulle träffa väggen före klubbhuvudet i follow through.
Chicken wing, höll på att ramla bakåt men nog fan gick det rakare. Efter 4 bollar försvann chicken wing och efter 4 till så kändes det helt ok.
Tänkte då, i min enfald, att jag skulle återskapa det gamla. Det gick inte.

Jag tror inte på något sätt att jag löst problemet efter en hink på rangen. Jag har ofta slagit ok där. Men kanske, kanske… finns det en strimma av hopp.

Egon

Fucking hell…
Jag har slagit rakt och tillräckligt högt ett tag nu men i måndags slog jag en socket.

Igår drog jag en till på första tee (par 3) som närapå gick bakåt i spellinjen.
Rond 2 på samma hål… socket igen.

Idag lite seg o gnällig … 2 sockers till och 3-4 några mm ifrån samma resultat.

• öh, öh… socket slår man ju bara om man kommer inifrån och ut med klubban.
  • No shit, sherlock… och likväl kommer jag numera utifrån och in vilket har rätat ut min draw.

Morgondagen får utvisa om jag ska köpa onset-hybrider till järn. :pensive:

Egon

(förlåt, hoppas du hittar rätt igen!)

2 gillningar

Kan såklart vara vad som helst och det här förutsätter att en del andra saker (gubbs) är på plats. Det har Egon koll på.

Ta en egen film på svingen och checka vart du har händer, skaftet och klubbhuvudet när du vänder och sedan är på väg ner till bollen. Är det något i starten av svingen som skapar effekterna?

Vart pekar höger underarm när du är i P6?

Styr du klubban med händerna så att de fortsätter i målriktningen (ut från kroppen)?

Kräver lite mer träning
Låt klubbhuvudet komma fritt så händerna följer rotationen runt. En lite ovan känsla kanske men testa att håll lösare i klubban och låt allt bara hända. Låt kroppen jobba.

En basic sak som bara fungerar är ju faktiskt hur du greppar klubban. Framförallt höger hand då du spelar höger. Detta kan du justera hål till hål beroende på hur kroppen mår. Om du justerar det “max” så kan du enkelt träna fram hur du träffar bollen cleant med ett överjusterat grepp. Då hittar du hur du skall komma till bollen. Tänk inte en enda tanke när du slår bollen. Justera allt statiskt och repetera och ändra sedan det statiska tills du är nöjd. Sen justerar du under rundan.

Edit: Viktigt att skilja på teori och känsla här. Jobba med teorin för att skapa dig en känsla. Det är känslan som kommer styra efter tre hål.

Edit2: Jag justerar aldrig sving. Jag hade dock en fallback swing då jag var mindre dålig på golf. Jag justerar grepp och uppställning. Jag tänker “click” på högerhand och hur jag positionerar vänster fot. Det kan bli rätt knasig ibland men det är sällan jag inte träffar bollen som jag tänkt. Så länge kroppen orkar.

1 gillning

Balansen…

Väldigt allmänt men har säkert en finger med i spelet.

Egon

En halvtimme på rangen idag och lite felsökning.

Follow through med klubban mot målet ger bra resultat. Inte för att en perfekt riktning på klubban hjälper utan för att hela min follow through inte varit speciellt through utan mer stopp efter träff. Inte konstig kanske när jag spelat med ett trasigt vänsterknä.

”Min” socket är en konsekvens av ambivalens i svingen och eftersom farten har stannat av så överjobbar jag svingen.

Jag slog en j7 runt 135-140 carry idag med helt stillastående ben och range-bollar. Det finns inte på kartan att jag gör det på bana.
När jag ”la på benen” fick jag några meter carry till.
Snälla nån…. Jag slår j6 på bana för dessa avstånd och jag är def. inte lång en enda gång. :pensive:

Safe to say… det finns förbättringspotential.

Egon

Kommer in i tråden sent och är lite osäker på om jag tipsar om rätt sak här nu?! :wink:

För mig låter det som att du gör många bra saker i svingen, du roterar undan höften och lägger de egentliga förutsättningarna för att slå ett “bra” slag…

… för mig låter det som att du låter dina händer gå in en aning för långt innanför linjen vid impact och efter impact, du svingar alltså händerna kanske något för “runt”?
Jag känner nämligen igen problemet och kämpar med att sluta svinga händerna för mycket “framåt/utåt”.

Det “rätta”… hmm… nåja… är att låta höfterna styra händerna inåt, innanför linjen vid och efter impact - men inte för mycket.
För mig som jobbar med detta handlar det mycket om målträning och hitta den rätta balansen av “inåt” och “framåt” går…

Om det här nu gick att förstå??? :open_mouth:

Tack för input.

Jag har försökt styra till svingen och det går framåt.
På dagens träning (150 bollar) fick jag 3 aha-upplevelser.

1. Tempo… långsamt ger tid för viktöverföring.

2. Vänster arm. Finns känslan att dra med vänster så blir follow through bättre.

3. … och det här kräver en längre utläggning.
    Jag har, som sagt, inifrån-ut, draw och låg bollbana. Dra/styr med vänster höjer och rätar ut bollbanan men den sista biten kom idag.
    Det här lilla att öppna/bladet lite i baksvingen.
    Om jag hade kunnat lägga skaftet parallellt på toppen så hade mitt blad varit stängt… med en liten initierad vridning hamna bladet square/öppet. Miss blir då hög push/pushdraw mot tidigare låg draw/hook.

Så nu har jag jinxat morgondagen :pensive:

Egon

Du är rökt…

Nja, det gick sådär… en riktig snärjhook några tveksamma men också många bra slag. Tyvärr chippade och puttade jag bort nästan 10 slag.

Egon