Drastiska förändringar i bagen!

4 gillningar

Fina klubbor. Har själv i källaren ett set Muirfieldblad som är den raka motsatsen till de feta hybridjärnen jag nu köpte. Det positiva är att med de små bladen får man snabbt feedback på din sving för jag gissar att en tåträff med mina hybridjärn ger typ miss av bollen med bladen.:grin:

Kul kommentar, för mig som vet, men du vet ju inte att den du citerar har likadana klubbor som du och i praktiken spelade han inte bättre/sämre med dem vs sina andra omoderna rakblad. :joy:

Egon

Menar du att Jornhona också spelar Cleveland Launcher XL hybridjärn men smyger med 80-talsblad och scorar lika? Summan av kardemumman att SGI inte ger någon fördel alls?

Ja, Inte för min del iaf. Lite tråkigt då jag spelat blad i många år, trodde faktiskt att det skulle bli någon skillnad iaf. Men nej, inte ens skillnad i mina längder.
Oödmjukt värre beror det nog på att när man träffar bollen bra spelar designen på klubbhuvudena mindre roll. Då funkar antagligen det mesta.
Men… hybridjärnens pitch är en fantastisk chipper om något.:sweat_smile:

Ok intressant att du inte såg någon stor skillnad i ditt spel. Mark Crossfield på YT brukar i sin review hypa dessa hybridjärn men säger ju oxå att skillnaden mot ”vanliga” järn i princip är omöjligt att testa. Däremot så ger ju feeeeeet sula något jämfört med bladen så min inkonsekvent lowpoint hoppas jag nu kommer maskerad. Jag sprider även träffar på bladet. Orsaken till att jag nu ska prova dessa SGI var min säsong med kass rygg där järnen var tydligt lidande så vi får se hur detta artar sig. Jag sökte även en ner järnlikande hybrid runt 25 grader så snål som jag är tänkte jag om hela setet känns uselt kanske j6 kan användas i alla fall som längsta ”järn”.

För mig var nyfikenheten det som gjorde att jag köpte dem. Det, och att de har mindre offset än konkurrenterna.
Spelade cb-järn mina två första år som golfare, sen nästan uteslutande med blad.
De är bra, hybridjärnen, men det som gör att jag nu väljer bort dem är känslan. Saknade den sköna känslan av en köttig träff man får med blad. Halva nöjet eller mer enligt mig.

… skadar ju inte heller att småle när man sneglar ner i bagen heller…

@Harlequine
Självklart så testade jag launcher-järnen nåt slag här och där, och de var inte obehagliga på något sätt. Inte bättre, för mig heller, och eftersom min low-point också är diskutabel emellanåt så kan jag säga att de inte gjorde någon större skillnad.

Egon

Sant, och låter lite mindre när man kör bärbag. Klonket retar ju vissa…:wink:

1 gillning

Jag gissar att du och Jornhona är lite längre ner i hcp än mig och säkerligen har en bättre bollträff. Hur som kanske jag ska ta det lugnt med att sälja T300 järnen innan hybridjärnen är testade på banan. Fick liiiite ångest över att ni inte får ut något extra i dessa järn. Har ju öppet köp i 30 dagar men borde ju prova spela på bana och inte i simulator för att få ett eget hum om byte ger något.

Personligen så har jag svårt att hitta längd i materialet men det betyder ju inte att någon annan får ett annat resultat.

Rent tekniskt så finns det mycket att relatera till men huruvida det verkligen mynnar ut i något är en annan sak.
En bladklubba går def. kortare för mig men börjar vi snacka klassisk CB, GI och SGI så blir inte skillnaden stor.

En modell som jag vet är ”längre” utan att tulla på bollflykt är mizuno hot metal pro. Då pratar vi 12-13hcp. killar (hmm… gubbar) som gått från moderna järn med liknande specs (skaft, huvud, loft) till dessa magiska klubbor.
Så… det finns ibland mer att hämta i utrustningen än vad man tror.

Egon

Efter att ha tittat på mååånga reviews av hybridjärnen så har jag förstått att det inte är längd som ökar utan höjden på sämre träffar. Fetsulan ska rädda duff och låga träffat på facet flyger ändå. Långa järnen är ju hybrider så det ska ju rädda hackarens usla långa järnsspel. Så på det hela järn med stödhjul.

Hmm…
Du skriver till någon som är expert på duff. :pensive:

De reviews du läst förtäljer inte hela sanningen.

Sulan och bouncen kan begränsa hur djupt klubban gräver men den kommer fortfarande gräva om leading edge träffar marken före bollen.

Att träffa marken med sulan och vara så flack att den glider in i träff är en utopi med järn. Det går, men det kräver betydligt mer än bara en bred sula, om jag får uttrycka det så.

Egon

Hoppas jag inte verkar dryg för jag vill verkligen förstå och är intresserad av utrustning. Om jag jämför mitt Titleist T300 set så kan jag se att långa järn är större och 9-gw är mindre med smala sulor. Till exempel är min pw bra mycket smalare sula än kompisens Srixon ZV 5 pw. Så när jag jämfört min pw med den från T200 och T100 så är skillnaden vääääldigt liten. Därav har jag trott att fetare sula på korta järnen ska rädda duffandet. Så egentligen är hybridjärnen ett tänk som lika gärna skulle kunna lösas genom att hitta ett järn som jag kan hantera i korta delen och stanna vid j7 p full på med vanliga hybrider? Same same but different???

Tänkt, men funkar det i praktiken?
Nja, man skulle kunna säga att det hjälper till vid vissa situationer men det är långtifrån idiotsäkert även vid dessa tillfällen.

För att du ska förstå så handlar det om underlaget, hur nära bollen du träffar marken och förhållandet mellan dynamisk bounce och AoA.
Alltså, kort och gott, hur du presenterar klubbhuvudet vid träff.

Om du kommer före med händerna så deloftar du och presenterar leading edge för marken. Då måste du ha mycket bounce för att rädda en duff och det är likväl förutsatt att marken klarar av att ta emot ”studsen”.
Såå… avs. duffar så kan man, om man vill vara snäll, säga att det kanske hjälper någon enstaka gång med feta sulor. Inte mer.

Hur bounce och sulans utformning hjälper till vid järnslag handlar om vad som händer efter träffen.

”One of the best ways to understand how the sole of a golf club should properly interact with the ground on impact is to imagine a stone skipping on water. Not enough bounce on your irons and the club digs into the ground like a stone making a single big splash. Too much bounce and the club skips too early and loses all the speed and energy it had. Just the right amount of bounce and the sole of the club, like the stone glides effortlessly through the turf and “skips” without losing much energy.”

Egon

Så vad ska hybridjärnen kunna hjälpa med då? Tillverkarna gör ju olika järnkategorier men skulle då endast kunna ha en muscleback och en snällare CB och behovet för de flesta är täckt?

Även om jag håller med den tekniska förklaringen Egon ger så hjälper hybridjärnen vid duffar. Felmarginalen ökar lite som jag upplever det. Ffallt från ruffen, där dessa går mer obemärkt igenom gräset.
En annan bra sak är att de inte tar torv när marken blir torrare, jämfört med vanliga järn. Vilket då även borde gälla oavsett underlaget, men som man kanske inte alltid märker så väl som just då.

Som jag citerade in så är sulans jobb något annat än det du förmodligen trodde. Däremot så betyder det inte att en smal och en bred sula är jämställda avs. spelbarhet.

Kommer man ner till bollen flackt, bottnar ur före bollträff eller skopar lite så hjälper en bred sula på 2 sätt.
Det ena är att den har en större yta mot marken och tar upp den nedåtriktade kraften bättre.
Det andra är att bredare sula oftast betyder mer vikt lägre ner i huvudet och det hjälper till med högre utgångsvinkel.

Egon

Felmarginalen ökar absolut men det beror ju också på hur personer svingar.

Det är inte konstigt att det finns bredare sula, lägre CoG och mer offset på järn för medel/hög-hcp men det beror på en generell antagelse om hur dessa spelare svingar.

Jag kommer aldrig att säga att en konstruktion eller ett antagande är fel, ur den aspekten, men det blir fel när noobs kollar u-tubers och tror de har fått svaret på allt.

Egon