Drastiska förändringar i bagen!

Jag tog mig friheten att skapa egen tråd med detta inlägg som från början skrevs i klubbmixtrande tråden men fick inget svar och vill inte heller skräp ned den tråden. Har funderat lite över järnen i min bag. Jag spelar Titleist T300 med DG AMT Black S300 och har swingspeed runt 82 mph med j7. Har ingen aning om swingvikt men de byggdes standard förutom tyngre skaft än originalet. Har denna säsong tampats med ryggproblem de Luxe och har spelat angående rond med ett halvset Callaway Steelhead XR med 95 grams regularskaft och dessa går lite högre än mina T300 vilket varit hjälpsamt. Jag kan ibland tappa timing med den lättare skaftvikten så jag drar ner på tempot och då fungerar det. Till saken är att jag viftade en kompis klubba med lättare grafitskaft och tyckte då jag kände klubbhuvudet bättre än med mina egna klubbor vilket gjorde mig nyfiken. Att gå från skaftvikten 95-115 gram till 61 gram skrämmer i teorin men lockar utforskningsmässigt. De flesta off the rack set med grafit ligger i spannet 55-65 gram och swingvikt D0 och jag gissar att det finns anledning till detta istället för skaftvikten 80-100 gram, men vad är det? Letar nu qvickfix för att kunna spela i höst.

Jag har gjort liknande resa med flytt från DG300R via Ping I500 och deras AWT 2.0 till att Spela
Cobra ForgedTec (den förra modellen) med Fujikura Grafit 63 g och numera Ping G710 med Alta CB. Det är helt klart en annorlunda känsla i svingen av var och hur man känner klubbhuvudet.

Jag har tunga skaft, KBS c-taper tour X 130gr, men tänker mig att antingen byta skaft i befintliga järn, alternativt köpa “nytt” med lättare skaft. Men initialt ska jag nog försöka testa och känna med olika skafttyper, för detta är något jag har fått för maig borde vara bra…

…är det därav ni lirar med tyngre skaft, lite kontroll på tempot?.

För egen del kan jag ibland ”ta i” och svingar då som en epileptisk schimpans och jag har fått för mig att tyngre är bättre för att behålla plan och det påverkar svingspåret. Om det sen faktiskt är så är en annan diskussion efter som det är rent subjektiv bedömning.

Trögheten i “tyngre” borde väl rimligen göra att man vinglar mindre, tempomässigt såväl som svingplanmässigt?
Priset betalas väl i swingspeed…

För egen del innebär skaftets vikt ingenting för svingen eller träffen i sig. Flexet kan däremot göra det, likaså hur huvudtungt jag uppfattar klubban.
Idealet för mig är troligen hög huvudvikt,lätt skaft för minskad totalvikt och rejält styvt.
Prokrastinerar ännu så länge…:sweat_smile:

1 gillning

Just den kombinationen är vad jag förstår den svåraste att hantera vilket togs upp i denna video!

Vi utgår från det subjektiva…
“Ta i” för mig= armar kopplas in alt tempo ökning.
Om ofta “ta i” så är frågan om skaften är för styva …

Klassiskt, dock det kryllar inte direkt av r, sr skaft i 70g 80g 90g klasserna.

Jag provade ut mina klubbor hos klubbens pro och jag vart förvånad att stiff tydligen visade liiiiiite bättre värden än regularskaft. Jag har alltid på egen hand valt regularskaft då jag inte tycker jag slår långt och gillat softare feel men mina AMT stiff känns ju inte som spett. Hursomhelst så har ju OEM stoppat i lättare grafitskaft i många of the rack set så det bör ju finnas mening med det. Däremot att då ha driverskaft på 60g känns liiite mysko i teorin.

Man bör ha vissa saker klart för sig.
När man relaterar till flex som för styvt eller för mjukt så är det i fh. till svinghastighet.

Det finns inget egentligt fog för att flexet på skaftet ger längre eller kortare slaglängd utan det är bara hur det isf. påverkar tempot och minskar/ökar möjligheten till insatt energi/hastighet.

Det är egentligen samma med skaftvikt/tot.vikt och så länge vikten inte är en issue som påverkar klubbhastigheten neg. så är det tyngst möjliga som gäller ety det skapar stabilitet.

Ovan ör generellt men ändå ganska träffande och kategoriskt.

Det man gör genom att leka med ”för” styvt eller mjukt är för att få rätt feel på klubban.
Ett för styvt skaft gör att huvudet känns lättare och med ett för mjukt känns det tyngre.

Alltså… glöm att svingvikt säger något ”greppbart” om upplevelsen av tyngd. Skaftets flex trumfar bort svingvikt avs. den känslan. Svingvikt är bara till för att ge bygget och/eller manipulationen ett mätvärde.

Så… eftersom jag själv är mitt i praktiserandet av att bena ut denna ekvation kan jag säga att klubbans tot.vikt, dvs. främst räknat i skaftvikt, styr hur man kan utföra svingen.
Många, men inte alla, behöver en viss vikt och sen kan man manipulera feel med flex för att fine-tuna både klubbhastighet och naturligtvis bollträff.

Rent konkret skulle jag vilja säga att ”lättare” inte ökar klubbhastighet särskilt mycket men att ”för styvt” kan göra det. Allt är en kompromiss och tyvärr så behöver vi alla kompromissa olika.

Egon

1 gillning

Fick du högre bollflykt, ökad svinghastighet eller något annat med lättare grafitskaft?

Hade varit spännande att prova typ 120-125g stålskaft i senior/ladyflex eller likvärdiga dito i grafitskaft. Jag läste dock något om att det egentligen inte går att rakt av jämföra stålskaft med grafitskaft även om de har samma vikt men minns inte varför. Jag fattar att skaftprofil har betydelse men det var nog inte det som skrevs.

Då jag inte bytt skaft i samma klubbhuvud så är jämförelsen något haltande, men jag uppfattar att bollflykt är något högre och att “hastighet” (nåja!) på såväl sving som boll inte öka så vidare mycket, däremot så håller den sig lika längre genom rundan/rundorna… Detta helt mätt med öga och annat ovetenskapligt, ingen som helst maskin användes vid analys.

Jag kikar på ett set Cleveland Launcher XL Halo vilket är ett hybridjärn set. Setet har 61g regularskaft i grafit och de är tydligen counterbalanced. Vad är syftet med counterbalanced på så lätt skaft? Nyfiken blir jag få jag gissar att dessa klubbor ligger långt från mina T300 med DG AMT Black S300 skaften.

Skicka efter ett sånt skaft och byt på en av de gamla klubborna?

Förutom det uppenbara, mer massa i greppänden ger stabilare butt vilket kan ge att butten på skaftet ej flexar…= mindre bollspridning vs något…

Finns det ens? Tunga skaft i dam/seniorflex?

Parallell tip ger lite större möjligheter…