Ingen aning
Varför ska du belasta kroppen med ett tungt skaft OCH ha ett flex som ger en tung feel?
Jag fattar att du är ute och cyklar men inte varför du cyklar åt det hållet.
Egon
Inga problem att fixa från parallell i Reg eller softsteppa taper Reg.
Kan dock bli problem att få ihop ett helt set med softstep.
Egon

Varför ska du belasta kroppen med ett tungt skaft OCH ha ett flex som ger en tung feel?
Jag fattar att du är ute och cyklar men inte varför du cyklar åt det hållet.
Egon
Jag har ju Muirfieldblad med tunga stiff skaft i källaren som ibland luftas och de är mysiga i träffen när sweetspot hittas, annars är risken att man missat bollen helt då bladets storlek kräver sitt. Hur som så är jag mer inne nu på hybrid setet med grafitskaft för att skona kroppen som quickfix men videon jag länkade till var ju där tungt och mjukt lyftes som bättre än lätt och styvt.
Även om det testet var intressant säger det mer om testaren. Man bör nog vara försiktig att dra för stora växlar på vad som passar ”alla”.
Tyvärr blir det för min del endast två ronder till denna säsong så därav blir det nog lite avvaktande med nya klubbor om inte något infall dyker upp. Eftersom jag i detta fall var inne på hybridjärnen med lättare grafitskaft så provsvingade jag försiktigt på gården med min gamla j7, en Callaway Steelhead XR med regularskaft på 95g. Hade ju detta set innan mina T300 och jag tycker att det känns vingligt och blir mer arm inkopplad än med T300. Med detta i åtanke är det lite svårt att motivera lättare grejer men det kanske inte går att säga att bara för att 95g stålskaft inte känns bra så kommer inte 61g grafitskaft kännas toppen och fungera sämre. Läser ju i klubbmixtrande tråden och blir bara mer förvirrad…Som 18hcp med uselt spel bör jag ju kunna spela super game improvment klubbor för mitt spel behöver just super improve…

Läser ju i klubbmixtrande tråden och blir bara mer förvirrad…Som 18hcp med uselt spel bör jag ju kunna spela super game improvment klubbor för mitt spel behöver just super improve…
…och där träffade du huvudet på spiken utan att kanske förstå hur!?
Alla som tittar på youtube-experter som testar klubbor, jämför modeller samt skaft och sen säger något fyndigt om sin upplevelse… är som att titta på ”reality-tv”.
Det är varken ”reality” eller jämförelser som är värda något för en person som letar utrustning och inte har kunskapen att sila tugget.
Självklart så finns det kanaler där det mesta är oerhört intressant och sanningsenligt men ofta är det bara en sanning av flera möjliga.
Förr (70-80-90-talet) så spelade nästan alla små bladliknande saker med alldeles för tunga skaft. Det funkade för de flesta. Man träffade bollen och den flög tillräckligt långt.
Idag kan tydligen ingen över hcp.10 spela med något mindre än en stekpanna och ett tunt flexigt stålskaft. Det må så vara att den är förpackad så snyggt att man tror sig ha ”blades” men det är likväl dubbla storleken mot ett midsize-blad.
Det hjälper inte att hitta hastighet via att man orkar svinga fortare… det blir ofta för fort/ryckigt och därmed inkonsekvent.
Det man också bör förstå är att mitten är mitten … och det är därifrån som konsekvent riktning och längd skapas. Det spelar ingen roll om man kommer inifrån eller utifrån. Det ger bara lite/alltid samma skruv.
Det är alltså inte ok att träffa över hela bladet och det spelar ingen större roll att SGI ”hjälper” med de träffarna… för det ska inte vara så att man behöver stekpannor för att inte luftsvinga.
Tycker man att man är ”så dålig på att svinga” så har man fel. Klubborna är fel specade och allt annat än passande.slut!
Egon
@Egon
…och där träffade du huvudet på spiken utan att kanske förstå hur!?
Jag har ju testat en del järnset och tycker hittills att det i det stora hela är så att mina utprovade T300 levererar i stort sett med tidigare blindköp. Därav att jag även kan spela hyggligt lika med mina Muirfield så tänker jag att min uselhet som hackare overrides everything men hoppas ju på att utrustningen ska ge liiiiiiiiiiiiite extra. Särskilt när ryggen bråkar.
Tror därför du har rätt i att jag inte förstår hur allt hänger ihop för då skulle jag antagligen slutat leta efter ”The Holy Graal” för länge sen. Jag är ju intresserad av genvägar till scoring för mina svingfel känns cementerade.
Kikar ju runt på flera Youtubers och tycker väl mycket rocket science där det litas på siffror som på banan är som bortblåsta.

Kikar ju runt på flera Youtubers och tycker väl mycket rocket science där det litas på siffror som på banan är som bortblåsta.
Där har du ju nästa heta potatis som sätter griller i huvudet.
Många siffror stämmer och OM man vet grunden till hur de blir som de blir, så kan man dra slutsatser som ger något.
Andra siffror har ingen större sannolikhet och därför så visar t.ex simulatorgolf resultat som inte stämmer med verkligheten.
Man tar det helt enkelt för långt och att träna mha. ett ”tv-spel” kan bli kontraproduktivt. Det är naturligtvis inte bättre att slå in i ett nät (som man gjorde förr). Det var många som drillade in grejer på vintern som de sen spenderade säsongen med att jobba bort.
Men men….det var en bisak i det hela.
En sving påverkas av klubban man håller i och även om man svingar tekniskt dåligt avs. positioner så bör klubbans blad kunna levereras någorlunda likvärdigt. Alltså, man träffar kanske inte mitt i men nära på…
Om man, som bl.a jag, ändrar på svingen och hittar lite olika nycklar så kan man landa i ett halleluja moment ett tag för att sedan inte ha en susning var det försvann.
Rent konkret och oerhört generellt så är klubban nyckeln till att kunna svinga konsekvent och sen är det därifrån som man jobbar med svingen. Dvs. Man svingar inte utefter vad som behövs för att få klubban att fungera.
Egon
Cleveland Launcher XL Halo vilket är ett hybridjärnset har nu klickats hem och ska provas. Grafitskaft och super game improvement. Varit nyfiken för länge och om det blir kattskit så är det som det är.
…undrar , hur ser backup planen ut?
Blir till att se hur kroppen reagerar på lättare totalvikt eftersom jag gissar det är en faktor som gjort att min rygg tar stryk. Har aldrig haft problem innan jag bytte till mitt nuvarande T300 set så hoppas det ger nått där. Om det nu blir bättre med nya hybridsetet så tror jag nog att även lättare skaft i woodsen kommer provas. Nu blir T5 tyngre skaft än järnen vilket ger min mentala hälsa en omgång. Löser sig inte ryggen med hjälp av utrustning kanske ett lektionspaket får bli ett alternativ. Så som svar så har jag ingen backup men ska försöka att inte sälja av något innan testat fullt ut i sommar.
Hur tänker ni gällande skaftvikten på klubborna i bagen? Eftersom min driver nu har ett skaft som är 2 gram lättare än järnsetet och min fantastiska T5 med 68 grams skaft blir ju tyngre så känns det fel gällande specs. Är ni andra känsliga för detta eller struntar ni i sånt och spelar det som fungerar oavsett specs???
Den här känns och presterar bra, den åker i bagen. Alternativt: den här har jag inte slagit bra annat än enstaka slag, den får stanna hemma.
Drastisk förändring i år blir att jag kommer uteslutande spela retro. Det ÄR roligare och allvarsamt talat lär det inte påverka scoren dramatiskt ändå.
Kanske rentav till det bättre. Nyinköpta järnen från 85 verkar vara en bra match.

Hur tänker ni gällande skaftvikten på klubborna i bagen? Eftersom min driver nu har ett skaft som är 2 gram lättare än järnsetet och min fantastiska T5 med 68 grams skaft blir ju tyngre så känns det fel gällande specs. Är ni andra känsliga för detta eller struntar ni i sånt och spelar det som fungerar oavsett specs???
Alltså… det hela handlar om balans och då räknar man praktiskt sett upp vikt i fh. till spellängden på skaftet.
Progressionen på klubbhuvuds olika vikt och skaftlängden tar inte hand om hela balansproblemet som uppstår. Därför så läggs en del även på skaftet.
Det är praktiskt då skaftet behöver göras tjockare (läs, väggtjocklek) för att hålla emot den extra böj det tyngre huvudet påför.
Typ, skaftvikt generellt:
Driver 60g
Woods 70-80g
Hybrid 80-90
Järn 90-110
Wedgar 120-130.
Det är inga problem att gå upp/ner 10/15/20g på ovan men det bör göras linjärt.
Utöver ovanstående så görs skaft så olika att ett 60g inte liknar ett annat 60g vilket påverkar känslan av vikt/balans/flex. Detta är så komplext att alla tankar om att välja skaft med enbart vikt i åtanke är ett lotteri.
Egon
Önskar jag hade förmågan att också bara spela det som känns bra och sluta hänga upp mig på att det är okristligt att inte ha fallande vikt mellan klubborna i bagen
Å hur applicerar jag detta när skaften i järnen väger 62g???

Å hur applicerar jag detta när skaften i järnen väger 62g???
Applicerar?
Jag beskriver bara hur det är konstruerat.
Vikterna är inte precisa och om du har 62g skaft i järnen så borde dina klubbhuvud vara lättade eller så är skaften kortade. Allt annat är en skymf mot dig/kunden.
XXIO har drivers med 40ish gram skaft och lättare huvud. Cleveland har också gått den vägen många ggr.
Känns inte som ett problem att matcha spannet med början på 40g.
Behöver du hjälp så gå till en klubbmakare/fitter som fittar mot Moi.
Egon
Skönt att slippa såna bryderier😅

Nyinköpta järnen från 85 verkar vara en bra match.
Märke och modell?