Diskussion om PhD och högre utbildning

Och ju mindre kod som skickats in på befintlig kodbas (helst negativt) ju bättre kodare.

Jaga finansiering, kanske? Måste vara det tråkigaste man kan göra.

3 gillningar

Men det är ju det de gör - de sitter halva natten och sen jublar de över att deras smartare lösning har gjort att koden blir 2000 rader kortare och dubbelt så underhållsbar… de som verkligen är seniora. Och lika entusiastiska vid 55yo som vid 20.

1 gillning

image

image

Förstår inte vad du pratar om med nätter… :wink:

Fast jag är ju bara plattsättare. Visserligen “senior” :smiley:

Helt klart.

Finns ju ett par som har så pass bra babies att det regnar pengar över dem. Halvsvägerskan är sån. Kunde jag i och för sig gissat redan då hon var 18. Ett sanslöst driv.

En professorstitel har väl inget med att ta fram papper att göra.

Citat Professor (latin: “offentligt anställd eller avlönad lärare”) är en titel för de högst utbildade lärarna vid högskolor och universitet.

Professorerna i min bekantskapskrets har mer och mer administration att göra vilket är tråkigare och tråkigare.

1 gillning

Likaså “mina” professorer. En hoppade nyss till näringslivet pga för mkt admingrejor (läs: jaga finansiering) och jobbpolitiskt mixtrande.

Det beror lite på. Att sitta och fippla med den statistiska analysen är ofta rätt kul och i vissa projekt kan datainsamlingen vara kul. Att skriva intro och metod är väl inte askul men man vänjer sig. Det tråkigaste i processen är nog att göra revideringar när granskaren kanske gjort ett asbra jobb. Men så är det väl med alla jobb, allt är inte kul.

1 gillning

Numer finns ju en professorsnivå som är under den klassiska, har två polare som har den, framgångsrika projekt och de verkar trivas som fisken i vattnet.

Fan tro’t. Men det är väl bara jag… i och för sig hemfaller man väl till nåt liknande då man sitter och kollar på gamla tourresultat för att kolla vem som var bästa det och det. Statistik runt min egen golf har jag varit märkvärdigt ointresserad av.

Vi jobbar med ett projekt nu där vi försöker få de på vårt golfgymnasium att förstå och använda sin data från segt.se. Det är roligare eftersom vissa fattar och ändrar sin träning. Även om jag har en ytterst liten del när det går bra så blir det ändå att man känner viss delaktighet när spelet hos en av dem lossnar ordentligt. Dessutom blir det ett kul paper om hur tränare och spelare kan bli mer systematiska i sitt arbete med data. Då har jag kul på jobbet.

3 gillningar

Nja, En master kräver ett program och insyn, en PhD gör det inte, PhD är i princip enväldighet.

Hur många vågar stå upp för att det görs rätt idag då? Jag kan nog hitta tjugo namn som säger samma sak, men det finns vissa här som vill tro att allt är okej?

Förklara gärna lite tydligare. Vad menar du med enväldighet i meddelandet ovanför? Vad menar du med att stå upp för att det görs rätt idag? Vad är inte ok?