Idag var jag till tandläkaren. Undersökning och borttagning av tandsten. 2536:- kostade det. Tog mindre än en halvtimme.
Kollade kvittot där de hade specat allt. 1200 för undersökningen, 1000 för tandstenen och 600 för att hon förmanade mig att använda tandtråd oftare. Jag skojar inte. 595:- för att “ge skötselråd”. (Avdrag på 300 som staten bidrar med så egentligen fakturerar hon 2800+ för en halvtimme)
Gör alla såhär? Jag ruttnade och har nu meddelat att jag byter tandläkare. Synd, har ändå gått där i över 15 år. Har tyckt att det blivit dyrare och dyrare men i år så verkade priserna ha exploderat.
Nej jag kollade inte på kvittot förrän jag satte mig i bilen.
Egentligen spelar det ingen roll om de hade backat. Det hade nästan blivit värre då. Lite som “Ja vi försökte ju blåsa dig men nu upptäckte du oss och då tar vi givetvis bort den där påhittade avgiften”.
Inte folktandvården va? Jag var hos tandhygienist (folktandvården) förra veckan med hela paketet inklusive polering, tog en timme och kostade 149:- (ok, lite pensionärsrabatt)-
Tror mitt senaste besök hos pinerskan låg på 1250ish.
45 minuter att ta bort tandsten… jag vet… nästa gång (om 6 månader) ska jag ha använt småborstar bättre.
Men i min behandlig ingår inte undersökningen, den hade tandläkaren redan gjort. (röntgenplåtar)
Jag har gått in i “dentme”, låg månadskostnad och förvånansvärt mkt ingår utöver den årliga kontrollen.
Fick en heads up att de gamla amalgamfyllningarna kan lossa om man har otur, de har ju suttit i dryga 40 år. Men, då har de redan meddelat att deras kostnad för att byta eller att göra en rotfyllning är BETYDLIGT lägre än hos de andra tandläkarna.
Är dentme bra? Högst troligt lika bra som vilken tandläkare som helst.
Kört Folktandvården i alla år.
Lite nytt folk som kikar i gapet de sista åren men i överlag nöjd. De få gånger akut tid har önskats så har det ordnats.
Nya taxan framöver. Ingår ej implantat,bryggor skönhetsingrepp mixen.
Jag gav upp folkis för cirka 10 år sedan, pga de inte kunda ordna tider, man fick vänta, etc.
Gick till en privat istället och har aldrig ångrat mig. Allt är bättre, precis allt.
I min ungdom när jag fortfarande bodde hemma och tandläkaren betalades av mor råkade jag ut för det där med extra avgift en gång.
Tandläkaren diskuterade tandtråd (en ganska ny företeelse då) och frågade “vill du att jag visar hur man gör”
Då fanns inte Youtube så jag svarade ja.
De blev en ganska stor och välmående tandläkarfirma… Ekulf
Kul att ha bidragit till den
Jag är kanske yngre (född -62). För mig var tandvården gratis tills jag blivit vuxen. Exakt vilket år vet jag inte men jag flyttade från min hemstad 1981. Kanske inte sökte mig till en tandläkare dag ett men det var i alla fall då jag började betala min tandvård.
Pluggade på högskolan 80-85, borde ha varit under den tiden.
Vet än idag inte varför jag gick dit istf FTV.
Ett annat minne som sitter är när jag kom hem och berättade att de dragit ut en tand på mig.
Mor tittade i munnen och såg inget, ringde till tandläkaren och fick reda på att det var ramen de satte runt tanden vid lagningen jag såg och trodde var en tand…
(Fast ibland gör den mer ont än själva lagningen)