Den stora biltråden

Tyvärr besitter jag inte din förmåga att “läsa mellan raderna”. :melting_face:

Hehe, har du bil?
Tankar frugan?

Stanna, kolla vilken jävla sida tanklocket är, vända o backa igen. :wink:
Ut ur bilen, helvete… plånboken!!
Kort, knappa kod/blippa, välja kvalisort, av med tanklocket, i med pistolen.
Det står fö. hur många liter/minut pumpen levererar… knappast mer än 40 om du inte kör lastbilshandtaget.

Sen… 0,5l/mil! Dream on… inte i snitt iaf.

Egon

Jodå, du läste ju in det som passade dig. Jag kan tyvärr inte ta ansvar för det.

Egon

De flesta bor i småhus vill jag minnas. Även om det nog finns fler hushåll i lägenhet. (Det är i regel fler per hushåll i villa)

Men framförallt är det väl fler nybilsköpare som bor i villa.

Vi kan öka upp det till 0,7 l/mil om du vill. Då det drygt 1000 liter som ska i. Fortfarande fixat knappa timmen.

På i stort sett alla bilar står det på instrumentpanelen vilken sida pumpen sitter på.

Och för övrigt är nog inte det svårare än att minnas hur man sätter i laddsladden.

Faktiskt även på elbilat :grin:

Säkert så. Men det var inte jag som började belysa det enorma problemet :wink:

2 gillningar

I så fall har de öppnat för alla bilar nyligen. För några år sedan var det definitivt inte så i Linköping.

Det ärväl bara något år sedan Tesla öppnade för andra. Tyvärr fuskar ju Tesla lite med standarden i sin laddare så vi som skulle kunna ladda riktigt snabbt kan inte göra det. På Ionity kan jag ladda 240kw, på Tesla 96kw trots att laddaren är 250kw.

Antingen är stationen öppen eller så är den inte det. Har aldrig varit delvis öppen för andra bilar.

Jag hoppas att du vet varför…

Inte I exakt detalj, men det har något med 400V till 800V att göra där Tesla fuskat på något sätt. Alla andra 400V laddare klar ju av att leverera högre hastigheter än Tesla så det är ett specifikt teslaproblem och inget annat.

Läser jag om euforin i USA bland Kiaägare om att de ska få börja ladda på Teslastationer med adapter…
Ibland är vi på andra sidan lite före.
Var det EU som krävde samma kontakt?

Jorå, det var till och med uppmärkt vilka platser som var för Tesla och vilka som var för andra bilar.

Om du säger det så. Jag har dock aldrig hört talas om något sådant.

Exakt så är det, sen att det finns idioter som försöker köra värme på 12V batteriet när de sitter i snökaos vilket leder till att hela bilen dör på en kvart beror ju inte på bilen utan på korken bakom ratten.

Värme på 12V batteri? Hur går det till?

Inte alls, det är därför elbilar tvärdör om man inte ser till att bilen tar energi från stora batteriet när man hamnar i snökaos.

sker inte det automatiskt??