Den stora biltråden

Jag kunde som jag redan skrivit inte köra längre eftersom batteriet var nästan tömt så Jönköping var ingen option.
Vättersmålen var inget jag upptäckte på min karta när jag letade laddstationer.
Oavsett det så är det ganska jobbigt att först åka till ett laddställe, upptäcka att det är fullt och sedan behöva åka vidare. Kostar ju både tid och batteri.
Ett annat exempel på laddproblem är när jag skulle åka från Jönköping och hem i somras. Jag åkte till ett laddställe i Linköping. Det gick inte att betala med kort så jag var tvungen att ladda hem deras (jävla) app. Tog 10 minuter att lägga till mitt betalkort i appen och sedan funkade det ändå inte. Åkte vidare till nästa laddställe, laddade ner en ny (jävla) app och kunde inte få igång laddningen där heller. På tredje laddstället kunde jag sedan 45 minuter senare ladda bilen. Skitkul!!!

1 gillning

Oavsett om jag ska åka Tesla eller nåt annat i framtiden så tänker jag i första hand använda mig av deras superchargers. Har man bara ett Tesla-konto med ett aktivt betalkort så slipper man bry sig.

Med en Tesla är det bara att åka fram och plugga in bilen. Med en icke-Tesla så måste man in i appen och ange vilken stolpe man vill ladda ifrån.

Den stora fördelen är dock att det står ett större antal stolpar per ställe. Även om det blir en kortare kö så kommer 20-40 stolpar göra att det går undan. Stor skillnad mot 4-6 stolpar.

Jag är medveten om att min situation är att betrakta som lyx/i-land/glida in på en räkmacka. Jag laddar på jobbet och sedan undantagsvis någon enstaka gång hemma.

Jag skulle aldrig köra elbil om det inte var upplagt så. Riskera att behöva/sitta i kö för att ladda är en otänkbar situation.
OM det vore förutsättningen så är det bara fossilbil som gäller.

Egon

Men det är fortfarande Ballesteros körmönster och varken du eller nån annan elbilsägare har rätt att säga till honom vad som är möjligt eller inte. Vad som är “normalt” för en person kanske inte är “normalt” för en annan. Vad som däremot är uppenbart är att ID4:an var otillräcklig för Ballesteros och det ska inte behöva ifrågasättas av utomstående.

Det är väl ganska självklart? Jag skulle själv aldrig köra elbil om det kändes krångligt.

I jönköping funkar det väldigt bra med Tesla stationerna på A6 området. Det är många stationer. Vet inte exakt men minst 30.
I Linköping däremot så är det bara ett fåtal som är öppna för andra än Teslabilar så där brukar det vara fullt.

Det är 40 stycken i Jönköping. Ironiskt nog så har jag hört att det ändå blir kö där eftersom folk blir kvar lite för länge vid köpcentret och för att många närboende laddar där.

Vet inte riktigt vad du menar med Linköping. Alla 20 stolpar är öppna för alla elbilar på alla stationer. Men det är lite samma där tror jag. Finns systembolag och lite allt möjligt i närheten.

Jag brukade för det mesta ladda på den nu nedlagda stationen i Ödeshög när jag åkte ner till Åhus. En lunch där var allt som behövdes för de 65 milen. Låg nästan prick mitt emellan.

Annars har jag även frekventerat Mantorp (40 stolpar) och Markaryd (20 stolpar).

Vill man ha en lite mysigare upplevelse kan man svänga av E4:an och åka in till Toftaholms herrgård. En gammal klassiker i Tesla-kretsar. En av de första som byggdes. Numera finns det 16 stolpar där.

1:a jan 2027 skall väl alla laddstolpar kunna ta kort och det är väl redan så att nya nu skall utrustas med detta? Eller va det nån skröna jag plockat upp? I vilket fall som helst underbart att slippa dessa jävla appar.

Måste ff parkera med skiten det för med sig…

1 gillning

Det finns säkert förklaringar till varför hans Id4 underpresterade… och det var dessa jag fiskade efter med mitt förvånade utrop ”Det är omöjligt”.
Om din hjärna inte kan hantera detta utan att hitta på saker, är det ditt problem.

Svaret är ointressant nu, tack för det, och för min del är jag fullständigt ok med att Ballesteros har sin version om sin id4.

Jag är definitivt inte ok med personer som blir kränkta å andras vägnar.

Egon

Man kan givetvis tycka att appar är meckigt och då jag inte har elbil så vet jag inget om de appar man då behöver, men för parkering är ju appar ungefär ett ljusår bättre än allt annat.

Appar för parkering (utan laddning) är ju skit de också…

Rent krasst är det något galet om det behövs fler offentliga laddställen än bensinmackar.
Fel klientel som köper elbil?
Fel bevekelsegrunder?

Kompisen har en Tesla och åker alltså ner på byn och laddar!?
Han handlar ibland men mest sitter han och glor i mobilen.
Vad är det för fel på folk?
En 11kw laddare hemma är inget dyrt. En 220v (2kw) som jag som sagt har, funkar hyggligt med en god planering.

Jag som gillar elbil och tycker att alla borde kunna få möjlighet till det, inser att de flesta som har dem nu aldrig skulle skaffat en dylik.

7 timmar tar det att ladda från 0-100%. Vanligt folk jobbar 8tim/dag och spenderar minst lika många hemmavid innan nästa dags färd.
Vad är problemet?

Någonstans hör jag Ulvessons ”vi har ju ingen lokal…” eller är det bara bögarnas fel!?

Egon

Ulvesson har rätt ju. De flesta bor i lgh med liten eller ingen tillgång för att ladda hemma. Eller på jobbet för den delen.

1 gillning

Då ska man inte ha en elbil… eller så ska man inte klaga när man får köa för att ladda.
Mina premisser för elbil är att det är så j-a smidigt. Därefter kommer ekonomi och prestanda som ett sammantaget skäl. Jag betalar mindre och slipper åka till macken o tanka. Stoppa i laddsladden en gång om dagen är ett väldigt litet pris för det.

Att behöva åka o ladda samt även köa för det, är inte något jag skulle önska någon annan… men ska det vara fint, häftigt o miljömässigt så. :roll_eyes:

Egon

Men den Svensson som kör fossilt och ligger på snittet 1500 mil om året behöver tanka fullt 10-15 ggr på ett år.

Varje tillfället tar kanske 2 min.

Så en normal fossilare behöver fundera på tankning cirka en halvtimme om året.

Det är livskvalitet det!

2 gillningar

Finns fler hinder än de redan nämnda som gör elbil svår att bli vardagsmat. Än ska sägas, vad framtiden för med sig får vi väl se. Det svåra nu är ju att elbilsmarknaden nästan är som i pc barndomen. Utvecklingen går fort och därmed också värdeminskningen på nya bilar.

Kan inte påstå att jag ens tänkte på att jag stoppade i laddsladden i bilen när jag körde hybrid. Däremot störigt när jag behövde tanka efter att kört upp soppan eftersom den bara hade 3 mil el…

1 gillning

Den kalkylen håller inte i varken teori eller praktik.
Folk tankar inte när det är noll i tanken utan i förebyggande syfte. Det är bl.a därför som det behövs k-sprit ibland.

Nästa pilsner är syndromet min bästa golfkompis lider av. Han är inte ensam! Hans bilar drar alltid mindre än wltp vilket naturligtvis inte är möjligt. :roll_eyes:

Egon

Oavsett hur ofta eller sällan de tankar sina totalt 750 liter tar det fortfarande bara 30 minuter sammanlagt vet du :grin:

You win some. You lose some.
Batterier kommer bli lättare, billigare, bättre.
Fossilbilar var nog so-so när det gäller det mesta, fram till ganska nyligen.