Den stora biltråden

Låter ju som en Ferrari. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Precis, flatplane vevparti är grejen. Crossplane låter mer traditionellt jänkejärn.

1 gillning

Jag är mer för det här soundet. Mantorpminnen …

Apropå Corvette så är kollegan förtjust i såna och har haft de tre senaste modellerna. Även om den ”nya” tilltalar mig mer än de äldre kan jag inte så där reflexartat vid en snabb blick säga: Å, en Corvette.
Designen är långt från ursrunget, men å andra sidan gäller ju det många märken och modeller. Första gången jag såg nya V90an trodde jag BMW hade gjort bort sig.

1 gillning

There’s no substitute for cubic inches!

Försöker tolka. :slight_smile: Du menar att du tyckte att Volvo V90 var så snygg att det är vad BMW borde ha gjort, rent utseendemässigt?

Jag tycker det är spännande med förnyelse. Tycker t ex “Arkitektupproret” är helt snett ute som vill att vi ska byggas pastischer på förra sekelskiftet istället för modern arkitektur. Vad blir vi för några om vi ska härma tidigare generationer istället för att skapa nåt nytt som passar vår tid?

Såg den parkerad, sidoprofil och trodde det var en ny tysk. Nej, uppskattade den inte. Men det var en Volvo så jag fick andas ut.:wink:

1 gillning

+1 på den.

Med en liten brasklapp: Den som ritar det moderna ska se till att det nya “passar” med det gamla. Inte genom att göra det nya gammalt utan med andra, subtila, stiltrick.

1 gillning

Top Fuel och Funny Car, Pite dragway. Läktaren var ganska nära startplattan. Satan i gatan vilket tryck. Inte bara i acceleration, ljud och fart utan även tryck från avgaspiporna så att det kändes rejält i kroppen. O tempora, o mores. Bilden är inte från de ggr då jag var där.

2 gillningar

En text jag hittat på nätet, angående Top Fuel…

Sägs att de kan se på seismiska instrument i Uppsala när det startar ett lopp med en sån bil i Tierp, 4-5 mil bort.

Sen kom det en kurva och dragstern kunde inte svänga så den körde i diket. :slight_smile:

Så är det!!

Det skulle vara kul att se jämförelsen mot en modern elektrisk supersportbil också. Jag kan tänka mig att värstingarna, typ Koenigsegg, med ett par tusen hästar och fyrhjulsdrift susar på rätt bra längs dragstripen. Och de kan dessutom svänga…

Koenigsegg är inte elektriska. Nån kanske är lite hybrid dock, men i regel inte.

En vanlig Model S Plaid som du kan köpa för ~669 tusen kronor nu begagnad klarar kvartsmilen på ~9 sekunder.

Om du lättar den och gör lite annat så kan du komma ner nästan mot Rimac-tider.

Skynda fynda. Rätt knäpp bil egentligen. Synd att det är en Tesla.

Lite perspektiv.

Men mot en Top Fuel Dragster så finns det såklart ingenting att hämta. Det är som att sitta på en bomb. Har för mig att de drar 5 liter bensin i sekunden eller nåt åt det hållet.

ps. Den snabbaste bilen runt en bana i den där 1/4 mile listan är antagligen den långsammaste. 911:an.

Jag fick för mig att Koenigsegg skissat på/planerat en elbil men det är väl en hybrid.

När jag började titta på dragracing på 70-talet hade en top fuel kring 1500 hästar. Det var när normala bilar sällan kom upp i hundra (amerikanska muskelbilar kanske upp till 300)…

Nu pratar man om över 10 000 hästar… Helt galet! Och det är ju inte heller vanlig bensin (det var det inte på 70-talet heller). Inte heller racingbensin. Det är nitrometan. Inte helt gratis. Och tillståndspliktigt.

Oh yes there is…

Finns inget liknande

Det är inte helt korrekt idag. Top Fuel slutade köra 402 m när dom kom upp över 500 km/h vid mållinjen, sedan 2008 kör dom 304,8 m men är uppe över 500 km/h vid mållinjen igen.

Så om det inte var imponerande innan så är det mer så idag.

2 gillningar