Lite som min kollega som “optimerar” git-kommandon..
Takes me back…
Tänkte jag skulle slippa klicka så förbannat i ett spel jag kör nu på semestern så jag satte AI på projektet. Från ide till verklighet på 10 minuter. Bokstavligt. Jag kan inget om x11 fönsterhantering så det hade tagit mig en helg. Det hade jag inte ens påbörjat.
It’s gold Jerry!
Lärde mig att man kan stoppa in lite egna isntruktioner på hur chatgpt skall forma sina svar.

Den blir då mer mänsklig än någonsin ![]()
Två birdies också, ganska kaxigt.
I det spelet… på den banan… det där spelet är sjukt svårt.
Noterade dock inte att greerna plötsligt var jättelångsamma så missade helt där ![]()
(jag kan ha lagt till en bunker på 1:an över hela FW)
Jaha! Trodde det var nån simulering du hade kodat ihop.
Tror jag har spelat det där spelet en gång för längesen på en barndomskompis farsas jobbdator, ser väldigt likt ut iallafall.
Undrar om AI skulle kunna tota ihop nån kul Zorkvariant, kanske i miljö östra vätterstranden. Och utspela sig i tiden typ Heidenstam och Ellen Key.
Passar bra för grå och mörk vinter, ska man bli deprimerad ska man självklart gå all-in! ![]()
När jag ser den koden och tänker på gamla goda tiden under typ Pascal, på den tiden var det kul att koda, då man verkligen använde språkets grundläggande beståndsdelar. Nu får chatgpt göra jobbet, det jobb jag lite perifert gör. Jag gav upp bli “senior programmerare” då jag fick se lisp och sen objektorientering på högskolan. Jag förstår fördelarna och kraftfullheten i t.ex. moderna tiders funktionsanrop men det är chitta tråkigt
![]()
Fast det här med att uppfinna hjulet igen och igen och igen istället för använda paket med hjul som är testade och uppdateras med nya versioner av hjul för att koncentrera sig på att lösa uppgiften istället…
Njae, jag vill inte tillbaka till grovjobbet med att koda nitty gritty.
Utan kunskap kommer du ingenvart med ChatGPT…
Tvärt om där, med chatgpt får man kunskaper… Kollar alltid den kod han producerar. Och ifrågasätter.
Huvudtråket är att allt skall vara så jäkla kompakt och i sina minsta beståndsdelar återanvändbart. Kollar ofta över axeln på designers och som de rotar runt bland klasser… Jag fattar men skulle aldrig vilja koda för hand på det där sättet. Och det jag “kodar” är så pass användbart att den modularitet fortfarande är läsbar men ändå underhållsbar. Jag var med så pass länge att jag suttit och jagat klasser som gör mysiga saker i Java, och där kom man in på det turande jag hatade så i Matten. Gillade alltid 2X4 bitarna bäst i lego då jag var mindre. Inte shapeade gubbar i plast.
Jag fattar 100% varför modern kod är som den är (även om jag verkligen undrar hur läsbart det är för en middle of the pack proffessionell programmerare som skall uppdater kod där 200 saker skall göras samtidigt på samma rad) men den är lika kul att producera som att städa toaletter. Chatgpt är min kille. Ibland copilot. Och för det jag gör är den utmärkt och de seniora hackersarna verkar lite impade av det jag producerar.
“If it can’t be done in one command, it’s not worth doing”
Du saknar tiden när du använde Pascals grundläggande beståndsdelar (just Pascal där man inte fick peta på saker som man ville…) för att i nästa mening dissa “Jag fattar men skulle aldrig vilja koda för hand på det där sättet”.
Det är möjligt att du vill peta i beståndsdelar men din arbetsgivare är säkerligen mera intresserad av resultat än estitiskt tilltalande algoritmer
Min arbetsgivare är synnerligen nöjd… Jag kodar inte “produktionskod för det vi levererar”. Så jag kan göra saker på läsbart sätt. Typiskt sånt som en gammal projektledare och chef gör då han drar ner och gör det som är kul för att avsluta karriären ![]()
Om man kodar för sitt uppehälle så är det en viktig sak som skall uppfyllas, som inte är helt självklar: Koden skall vara skriven så att den kan underhållas av någon annan.
Förstår inte, den raden är ju hur tydlig som helst
Funktionen MenuItem tillhandahålls av ImGUI vilket är ett “nytt” sätt att skriva GUI för realtidsexekverad kod. GUI’t skapas on the fly varje frame (teoretiskt) vilket gör att man slipper “setup”-kod och xml/json etc för GUI. Man bara kodar. Passar kodare helt enkelt.
MenuItem(titel, id, om den är förvald);
Och om den returnerar true är den tryckt på. Då sätter vi den.
group-write(); skickar upp förändring till min server som propagerar ut till alla klienter.
Enkelt eller hur ![]()
Jag har också kodat pascal men jag saknar inte den tiden. Modern C++ är underbar. T.ex nedan:
for (auto& item: mItemContainer) {
item.balle = 42.0f;
}
Mot hur det såg ut förr:
for (std::vector<Item>::iterator it = mItemContainer.begin(); it != mItemContainer.end(); ++it) {
it->balle = 42.0f;
}
Och om man jobbar med det här så får man lära sig använda smartpointers då slipper man alla problem med ägande och glömda pekare… Jag är själv dålig på den biten men jag jobbar ju inte med det här och är relativt ensam på projektet så jag har “koll”.
Och visst, kodar man java och kör garbage collector så får man lite det där på köpet men då tar jag smartpointers varje dag i veckan mot att ha en GC som ligger och kör i tid och otid.. för realtidsapplikationer får man skriva en egen eller helt sonika stänga av den.
I skärmdumpen (som var typ oavsiktlig ville bara visa färgtemat) så syns också en lambdafunktion. Det är väl inte det bästa exemplet på användning men det är typ “en funktion i ett scope”. Det som det lämpar sig allra bäst till är att använda vid trådskapning utan att behöva skapa en global funktion (C-style). Då gör man bara en lambdafunktion och skickar in. Mycket snyggare.
Ja du är en av de troende…och kunnande…
I och för sig var min högskoletid lite mentalt kaos. Gick från 0 självförtroende på alla håll och kanter till att plötsligt klara en massa svåra tentor, hitta folk som tänkte som mej, hamna i vilt festande och plötsligt bli ansedd som snygg och få massor av kvinnlig uppmärksamhet. Och det fanns ju bara datorer på skolan vid den tiden. Men ändå… det fångade mej aldrig, och jag kände aldrig att det var i det slags tänkande jag scorade bäst.
Men det blev jäklig bra som det blev och det har aldrig varit roligare att programmera än nu. Om man nu kan kalla det programmering.


