Kul tråd - snart är vi nere på den här nivån
I mitten av 80-talet var jag anställd på ASEA och jobbade med utveckling av datainsamlingssystemet för de svenska kärnkraftverken.
Dessa kördes på MODCOMP-datorer som programmerades i Fortran och assembler.
Men härdberäkningssystemet, dvs datorerna som beräknade hur man skulle dra stav för att förbränna härden mest effektivt kördes på datorer från just Norsk Data vill jag minnas.
Kanske är jag? Inte för att jag är så nördig vad gäller datorer idag. Kodade egna HTML hemsidor “för hand” på gymnasiet och kodade lite Java och C++ på Högskolan. Har aldrig gillat programmering dock.
Detta fick mig att minnas när en av våra reparatörer på jobbet tog upp en gammal anekdot om när han jobbade med att installera CNC-maskiner och utbilda personal.
Minns jag rätt så var det en annan installatör som fick smeknamnet Gozo efter att han utan att tänka sig för hade skrivit in just GO ZO istället för G0 Z0 (G-noll Z-Noll) och utan att se misstaget själv frågade dom andra varför det inte fungerade.
Inte jag heller, upptäckte jag efter typ tre år på den mest programmeriga utbildningen på 80-talet. Jo ren kodning i ett språk man behärskar är rätt skoj, ren prosa. Men så fort man ställdes inför sånt som lisp, en massa programming patterns, fatta MVC och objektorienterade språk, bibliotek framtagna av såna som är rena hackers så tappade jag intresset. Har kodat mycket lite genom åren. Roar mig inte alls. Är inte så lite avundsjuk på de som är seniora, duktiga programmerare och brinner för det. Man har ju varit bekant och jobbat i olika roller med några tjog såna genom åren. Det närmaste konstnär en Svenssonkille - eller tjej - kan bli.
.
Ah, the “Four Yorkshiremen” i Dilbertversion! Lysande!
Äash, det räckte ju med ] på slutet
nu får denna tråd stängas, vi som bara använder papper å penna fattar inte ettor å nollor
Så länge det är både ettor och nollor man har att göra med går det bra, det blir jobbigare om det bara är nollor i närheten.
Min lärare i elektronik i gymnasiet va tvillig. Dom hade även en äldre bror som brukade säga “farsan stoppade in en etta och fick ut två nollor”.
Jag brukade ha Mother tongue C89 på CV:t.
Av andra rena nördgrejer så har jag skrivit en kompilator för Brainfuck som går mot VGA så att man kan koda grafik, och därtill några exempel.
Men om vi bortser från alla lågnivåspråk och arkitekturer så tycker jag ändå JCL är en grej som smäller lite högt, hur man kunde ändra om olika jobb så att dom fungerade genom att ändra på datakort och ofta db2 queries så att döda programmerare fick vila i frid medan vi löste deras buggar. Utan att ha källkoden och utan att modifiera binären.
Hello world i brainfuck:
++++++++++[>+++++++>++++++++++>+++>+<<<<-]
>++.>+.+++++++..+++.>++.<<+++++++++++++++.
>.+++.------.--------.>+.>.
I min kompilator hade den där blivit UB
Datanörderi: varför?
Det stör mig att ingen tog det
Nu börjar det hända grejer…
Vad är det där?
Det där som Albert och Stefan håller på med är så “deep down the rabbit hole” att en person som inte är insatt kan förstå vad det är dom sysslar med. Att kalla det för enbart nörderi är nästan en förolämpning.
Det är ett demoredigeringssystem. Man gör en musikvideo med spelprogrammeringskod brukar jag säga. Så allt du ser är hemmasnickrad C++ ihop med OpenGL. Har en polare som gjort 3d-motorn du ser. En annan polare gör musiken. En polare gör effekter av demomotorn… Så hjälps man åt o göra nåt kul. Det här är bara ett test så inget man behöver bry sig om.
Min del är att göra editorn och demosystemet som skall samverka. Så spolar du i demot, spolas det i editorn osv. Allting körs via en server jag skrev för att dela filer mellan användare och synk mellan sig själv kan man säga. Om jag flyttar på en effekt eller kamera i tiden så får alla den uppdateringen direkt utan att behöva ladda hem ny källkod och kompilera eller så. Ändra färger och andra grejer. Byta texturer på objekt etc.
Hade inte en rad kod när jag började i december 2023, nu är vi nästan där. Mäter du tiden jag lagt på det här med antal rader kod så är det ungefär ett års arbetstid som programmerare. Fast vi gör det bara för det är roligt förstås. Jag har skrivit 11783 rader kod så här långt.
Vill jag t.ex lägga på skakning av kameran i demosystemet kan jag göra det enbart i nodsystemet så kommer kameran börja skaka i demot ovan. Och göra det för alla som är inne och tittar just då.
När man sen släpper demot så tar man cachade versionen av all data och packar ner i en zip-fil så det här är dessutom bara under utveckling. Men verktyget underlättar enormt för en grupp programmerare som vill sitta och göra något ihop. Koden checkar vi in via git dock.
Man kan pausa demot och köra runt i 3d-scenen som i quake för att sätta nya koordinater till kameran som skickas in och tas emot av en nod i demosystemet osv osv osv.
Nu skall vi bara göra nåt också… ständiga problemet
Har lite libraries för att göra livet lättare. Musikspelare, nätverkslibb för kommunikation, imgui för GUI-komponenter och ImNodes för att rita ut nodsystemet (inte koppla allt osv det får man göra själv)
Vad är det för input, noter? Eller spelad musik?