Mest avundsjuk faktiskt. Hade gärna varit nåra år äldre så jag fallit in i vic20-generationen jag hamnade direkt på atari/amiga när jag växte upp och hade varit roligt o varit med lite tidigare med sina assemblerkunskaper bl.a.
Men man skall väl inte klaga, kom in prime på (IBM) PC sen och hade så att säga inte rötterna fast i amigaträsket som många andra.
Kanske det är dags att börja snacka om LLM istället?
Google Gemini är ett lysande exempel på vad man behöver förstå när man använder LLM/AI. Dvs att de svar och resultat man får är inte bättre än vad som kan presteras mha det “training set” LLM:en har använt, samt de eventuella bias som fås pga hur man selekterar output. Dessutom är logiken “inuti” LLM just strikt logisk. Där finns nog inga normala mänskliga logisk-rimliga resonemang, om inte LLM:en tränats specifik på sådant.
Med andra ord: Det är bra om man kan saker inom det område man söker output, för LLM:en har ingen egen intelligens i ordet rätta bemärkelse.
Använder openai (chat gpt) dagligen i princip just nu som hjälp i koden. Dels för att dess sätt att förstå API är skitbra så vill man ha hjälp med något typ “how do I write tooltips on drawn rects in dear imgui” så får du en liten tutorial där du ser precis hur du skall göra.
Vidare så använde jag den i cmake… hade ett litet bekymmer, visade koden jag hade, beskrev problemet och fick en ny programsnutt. Sen kontrollerade jag att det fungerade och bad den konvertera typ en a4-sida med såna funktioner åt mig i en batch. Klistrade in, funkade.
Använder man inte openai som stöd tappar man prestanda och då är jag ändå bara en liten hobbykodare.
Detta meckar jag med just nu. Började med grafiken i mellandagarna. Client/server-lösningen under december.
Det är typ en sequencer för realtids-demo. Tänk final cut pro fast du styr spel-programmerings-kod som går efter musiken som demos jag postade ovan. Finns många sätt att göra det på, detta är nog ingen som försökt sig på tidigare. Typ att 10 personer kan jobba ihop i ett projekt som snurrar över nätverk.
Man kan t.ex redigera shaders i editorn som sen uppdateras till alla som kikar.
Jag har eg inte fastnat i något av de där träsken. Min professionella användning av datorer, som handlar uteslutande om stora (miljoner rader kod) och synnerligen komplexa realtidssystem, är numera av tre slag, i huvudsak:
- Windows för ppt, excel, specifikationer, etc.
- Linux/Gnome för diverse “kod”. Typ Plant, Markdown, … det blir inte ngn C/C++ numera (på gott och ont).
- Målsystemen är (för det mesta) ARM. EMCA finns i skuggorna, även om jag definitivt inte ritar ngn kod eller detaljspec för det systemet.
Det är bara olika inriktning på nörderiet. Har alltid haft ett intresse av spelprogrammeringshållet. Men du sitter inte direkt och kör ditt jobb hemma misstänker jag.
Bytte från Windows till Linux under en månads tid 2002 och har aldrig sett tillbaka.
“Kan”/testat en uppsjö språk från 8 bit maskinkod på en IC med lysdioder upp till java typ. Det som saknas är väl LUA, Python, Rust, … tror inte jag kommer lära mig. Har även byggt min egna CPU.
Det närmaste jag hamnar jobbet, på fritiden (jag jobbar mest hemifrån), är väl när jag någon gång ibland “fastnar” i 3gpp-specar pga ngt som behöver fixas jobbmässigt. Nördigt så det räcker.
Jag har joxat lite med Raspberry och nån gammal burk med FreeBSD där det eg mest handlade om att få det att funka, men jag har mer eller mindre slutat med såna fritidshack.
Det fanns inlägg om den på gamla EG, vill jag minnas. Den är både imponerande och nördig.
Har haft funderingar på en relädator men dom blir snabbt dyra Men dom klickar så härligt.
Throwback till telefonstation på tidigt 80-tal. Där pratar vi reläklick en masse.
Brorsan jobbade på Norsk Data, kontoret var i Upplands Väsby.
Servern till programvaran ovan kör på en raspberry pi liggande i ett av mina fönster. Sjukt mycket bang for the buck. Skall klistra på en kylfläns nån gång för den blir lite varm när jag kompilerar multitrådat på den
Edit: Kylfläns beställd. Tack för påminnelsen.
Andra jobbet jag var på (1987) hade ett stort uppdrag på Norsk Data mot FMV. Mycket hysch - hysch var det
Har inte så mycket nörderi att lägga till tråden trots att jag pluggade inom området och sedan jobbade med nördar hela arbetslivet.
Dock lite
Hade en period på cirka ett år då jag bara jobbade i emacs, jag skrev emacs-lisp kod för att hantera allt som normala människor gjorde i andra verktyg, t.ex. för att hantera dokumentation enligt företagets standard så skrev jag lisp kod för plocka ut dokument ur företagets dokument-arkiv och för att kunna editera i emacs utan att paja det egendomliga formatet och sedan arkivera igen.
Jag patchade en vax/vms-drivrutin för utskrift så att alla dokument för ett projekt som hette ibis hade en bild på en ibis-stork i footern.
Ett april-skämt som var lite nördigt, på kontoret användes facit-twist terminaler. Fonterna var prommade. Inför första april plockade vi ut prommen ur några terminaler, programmerade om fonterna och brände nya prom så att det för vissa tecken skrevs ut “april april” istället för den bokstav användaren förväntade sig.
Hehe, bara på kul…
Vem är den yngsta på forumet som vet vad PROM är ?
Gammal nog att veta att han inte använde ett PROM uttan ett EPROM eller EEPROM.
… också gammal nog att inse att hans historia saknar viss teknisk logik men man skall inte förstöra en bra historia med sanningen.
Sannolikt högst korrekt.
Ingen yngre ?
(()()(((())))()()()))))
Facit twist kunde ju användas i stående eller liggande läge.
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur stor den stora bitmappade fonten var på facit twist, den som användes när skärmen var i liggande läge kan ha varit 24x32. Vår minimala text kan ha varit bokstäverna a,p,r 3 bitar breda, i och l 1 bit bred, sammanlagt 9 bitar mellanrum mellan tecken. texten var inte stående, för då fick den inte plats. I stående skärmläge användes den mindre fonten från prommet som nog var hälften i storlek och då gick det ju bara att få till ett april. Och givetvis var det ett EPROM.
Dock kan ju minnet ha svikit mig kring detaljerna efter närmare 40 år. Fiskarna blir ju större med åren för en fiskare.
Fimpa morsan du