Datanörderier

regexpar…

1 gillning

3 gillningar

Dagens datastrul slutade med att jag fick plocka ut batteriet på moderkortet. Då är man deep in the shit :smiley:

Passade på att byta det batteriet när jag ändå var inne och rotade i burken. Nog första gången jag bytt ett sånt i en dator.

1 gillning

:joy::joy::joy:

“Hackers just used a pregnancy test as a display device”. Men typ.

Kissar man på det för att skjuta eller?

Hittade en video på den första “dator” som vi hade hemma i huset.

Ett nytt kapitel till grabbens matteprogram skrevs av copilot idag;

Det va det jag visste.

1 gillning

Inget fnutt med den, det där är en dator med stort D. Måste få ner ABC80n från farsans vind

Lyckades genom en trestegsraket tappa bort koden för denna underbara komponent. Som väl är är det bara GUI-kontrollen som försvunnit i en OS upgrade så får ta och koda om den… men det finns en bra anledning till varför @stefan är sysadmin på eaglegolf :smiley:

2 gillningar

Efter en halv arbetsdags återställande kvarstår enbart utfyllnad av två funktioner som försvunnit… Kunde varit värre.

Draw the rest of the fucking owl

Det var roligare på apple III tiden, då man kunde programmera med bonnförstånd

Nej, du använde bara BASIC.

Att använda BASIC för det här hade dragit ner exekveringstiden.

Men guud så mycket roligare det var för en med programmerings-IQ runt 110. Men olyckligtvis högre matte och fysik - IQ.

Undrar, om jag hade vetat det jag vet nu, hur jag hade lagt upp min fortsatta utbildning efter ett år på högskola, då jag återupptäckt min förmåga, eller snarare mitt självförtroende, i att kunna tänka.

Meen igen, mjukvarubranschen var ju rätt fruktsam i alla fall, även om man inte är en Linus Torvalds.

AI har hittills varit mig lika behjälplig i det här sammanhanget som för närstående med svår dyslexi.

Det tog hela dagen till & från för att återskapa. Hittade en pastebin från messenger där jag visat koden för @stefan och @henrik sen hade bl.a. en kodsnutt här på eaglegolf lite längre upp som gav lite idéer. Ihop med AI lyckades jag återskapa tidigare funktionalitet till 90%. Bara det lilla som skall in nu (contextmeny för val av splinetyp och “hook” till demots skickande av koordinater).

high five.

2 gillningar

back|up [bäkap´] substantiv ~en ~er
kopia av data som sparas av säkerhetsskäl
– Använd hellre säkerhetskopia.

1 gillning

… och givetvis hittade jag idag en kopia av källkoden på github … jaja, nya är snyggare ändå :wink:

idag … har jag programmerat C/C++ i typ 30 år+ utan att veta att man kunde gjort

Inte snyggt, men det funkar.

image

If (1==1) …
Vad är detta för knäpp kod ??

Antar att vi aldrig kommer att se AI generera kod som den här :grin:

1 gillning