Provtrycker lite. På större forum finns en massa ungdomar som funderar på programmering, om det är nåt att lära sig och kanske jobba med. Jag skrev nedan. Reaktioner från er gurus och konsulter?
=======
50 år av erfarenhet med progrmmering säger så här(långt men läsvärt tror jag om man funderar på programmering):
Programmering på basal nivå, att använda ett språk som python med enbart de grundläggande mekanismerna är rätt lätt om man hade rätt lätt för matte i skolan. Jag hade lätt för matte på mellanstadiet tidigt 70-tal, skrev alltid bäst på alla prov i en ambitiös villaklass. Säger det inte för att skryta utanför diskussionen, som är viktig. Lärde mig basic hyfsat lätt då datorer dök upp i gymnasiet senare 70-tal, inte jätteenkelt dock. Jag var(är) heller ingen stjärna på t.ex. schack. Släppte programmeringen efter ett tag, livet var struligt.
Livet var struligt, men spottade ut mig som gymnasieingenjör i processindustri i början av 80-talet. Gick omkring i ett renrum och skötte etsar, ugnar och annat. Det var avancerat och det var kul att programmera maskinerna. Yngre brorsan började som yngst på KTH på Teknisk fysik, hade mindre strul i livet. Men jag såg vad han gjorde och studentlivet verkade ju kul. Min chef visade sig vara en tyrann efter nåt år och alla ville bort. Lyckades med arbetslivspoäng komma in på D-linjen, knåpa program var ju lite kul i alla fall. Nånstans fanns matten och civingämnena klarade jag om än knappt.
Men nu kom jag i kontakt med seriös programmering, och nu skall ni läsa noggrannare om ni vill göra programmering till en karriär. Det introducerades sånt som lisp och rekursion. Inte lätt för mej. Mycket om strukturering av program, vilket funkade bra, var helt nästa steg efter att ha behärskat rätt avancerad programmering INOM ett språk.
Men sen dyker ramverk upp. Sånt som folk med superiq och en brinnande passion för programmering skapat. Som man skulle använda. Jag kunde använda det men fattade ingenting. Objektorientering kom då jag hade nåt år kvar av studierna. Tog mig lång tid att fatta. Jag började fatta, programmera kan jag men jag är ingen stjärna.
Tog ändå examen och började med test av sw. Nu är vi runt 1990. Programmering i industrin var fortfarande rätt basal. Jag var bra som testare och bättre som ledare. Blev chef över programmerare, även seniora. Såg med tiden hur Java kom, corba, programming patterns och så småningom web.
Och det är en helvetes skillnad på att lära sig perl och att tillägna sig det som behövs för att kunna programmera seniort. Fatta callbacks, fatta ramverk som zend, fatta hur en webläsare beter sig. Fatta GIT på djupet….
Tänk så här: de ramverk som du behöver förstå har utvecklats under decennier av de smartaste människor du kan tänka dig som brunnit för programmering. Och gjort det för att ungefär lika smarta människor skall kunna använda det och göra fantastiska saker.
Nu då jag närmar mig pensionen har jag sen rätt många år lagt ledarskapet på hyllan. Att vara chef ger pengar men är slitsamt. Jag har råd att vara testare igen. Och kan nu med AI ganska enkelt automatisera test, det är programmering på min nivå.
Vad vill jag säga: testa gärna nåt som python. Det är kul och hade du lätt för plugget så kan du göra spel och sånt rätt enkelt. Men skall du i dagens läge göra programmering till en karriär måste du då känna att du brinner för det, och märka att du enkelt tillägnar dig allt svårare konstruktioner. Ge annars upp fort. Tänk inte på det som en karriär. Nuförtiden krävs mycket av en senior programmerare.
AI ställer begreppen lite på kant. De flesta bara tänker på AI som nåt som gör kod och därned tar jobb från programmerare. Men finns det några som verkligen lyckas ta till sig AI så är det programmerare. De blir mer produktiva. Och AI är också en utmärkt lärare då man stöter på konstruktioner i det den genererar som man inte förstår. Hur AI de facto kommer påverka programmeringsbranschen skall bli intressant att se. En verksamhet som producerar program gör oerhört mycket mer än bara gör ny kod på beställning från någon kund.
Hoppas det klargjorde lite.