Identifiera Berras skaft.
Igår gick ett till skaft av. Denna gång på järn-7.
Då har vi 4,5,8 och PW kvar.
Räcker väl?
du får sluta duffa kraftigt
Jag har sett en del skaft gå av under greppet. Jag vill tro att det beror på diametern +0.600.
Förr var ju flertalet skaft 0.580 i butten.
Vet ju lite varför större diameter nyttjas och fysiken kring ett rör och dess hållbarhet, men frågan är mer riktad mot om det finns en profilmössig fördel att gå 0.610 i butten?
Egon
Bra fråga, gissar 0.610 viss cb samt “stiffare” butt.
Jojo, varför de gör 0.610” är ju förståligt. Men när det blir större dia kan man minska väggtjocklek och likväl behålla styvheten men man flyttar ju även brottgränsen.
Egon
Som med det mesta, hur stor sannolikhet om marginell och då vid vissa flerstegs händelser så fokuserar man väll inte på det sista som blir fel.
Alla tre har gått av vid klubbhuvudets infästning
Jag vet och jag flyttade diskussionen vidare.
Det är väl ganska självklart att du köpt dyra klubbor med standard klubbmakarskaft i och sen duffar du av skaften.
Jag tänker inte ens tänka tanken att kvalité på skaft är så konsekvent dåliga utan det finns 1-2 andra nämnare här värda att beakta. Den ena är du och den andra är klubb-bygget.
Om jag får spekulera vilt och bortse från dig så ser jag bara en möjlighet. Klubborna är byggda med för tunga huvud och för klena skaft.
Egon
Låter troligt, det enda som förändrats hos mig är att jag nuförtiden slår betydligt långsammare vilket rimligtvis torde ge mindre risk för skaft som går av. Och då jag under mina 56 golfsäsonger aldrig råkat ut för skaft som går av ,förrän ifjol, känns det orimligt att det beror på mig.