I år har två skaft på järnklubbor gått av vid normala slag.
Järn rostar inte så lätt, klubborna är “byggda” av Brejan.
Är det Brejan som haft slöa verktyg som orsakat onödig sprickbildning eller är det taskig kvalitet i skaftmaterialet?
Under mina 50+ år har totalt 3 klubbors skaft gått av efter att de tidiga junioråren passerats och praktiserandet av klubbkastning avslutats i mitten av 70-talet.
Nej, man kan nog inte sabba ett skaft vid montering om man har lite hum. Brejan får väl anses ha betydligt mer än lite…
Skaft är, i sig, en ganska anpassad produkt som levererar en balans mellan vikt och hållfasthet. Det är inget konstigt att ett tunnväggigt rör kan ha ”porer” som inte syns vid tillverkning. Dessa blir till brottanvisningar och har man otur så knäcks de.
Det man kan säga är att lättare skaft har mer problem än tyngre men även profil spelar in. En del skaft är tunnare på olika ställen.
Stål skulle det stå förstås, jag tolkar svaret som att det är dålig kvalitet på skaften.
Jag får leta reda på något gammalt 70-tals set med ordentliga järnklubbor som håller.
Och där står det ju också rätt siffra på klubborna.
Tolka det som att det är en komplex konstruktion men normal kvalitet.
Ang. ”Rätt siffra” så kan jag meddela att fysiken/specen ger mig 1kl längre/siffra - new vs old. Inga konstigheter med 0.25-0.5 längre skaft.
Mina kompisar har 2-3kl skillnad. Ergo… om man svingar optimalt för den egna fysik man har… så blir skillnaden inte lika stor.
Det är, i sammanhanget, rätt korkat att skylla på klubbans teknik när det är ens egna som är den avgörande.
Då jag tidigare spelade mycket mer och inga klubbor gick sönder tolkar jag det som att nuvarande skaft/klubbor är sämre vad gäller hållbarheten. 40 år utan klubbor vars skaft gått av, därefter 3 klubbor på 7 år.
Jag förstod inte ett dugg vad siffrorna ovan betyder 1kl, 2-3kl ?
0.25-0.5 längre skaft, kan jag gissa att det är något slags längdmått, tum eller inch eller centimeter eller alnar.
Hur förvarar du dina klubbor?
Främst under vintern. Höstspel med fukt som kondenserar i skaftet.
Kan du se på skaften var brottytan är? Innifrån eller utifrån?
Är brottet vid klubbhuvudets infästning eller högre upp? Under greppet?
Jag trodde inte stål rostade så lätt, beror ju på kvaliteten på stålet. Nu är jag åter på punkt 1 i mitt resonemang, stålet i mina hyggligt moderna klubbor är av lägre kvalitet än mina äldre klubbor.
Att behöva nya järn ser jag mer som ”villhöver”. Har man någorlunda repeterbar sving spelar modell ingen större roll. Resten är ren fysik.
Enda gången jag hajar till är om bollhastigheten är högre och alla andra parametrar, launch och spinn är samma eller bättre.
Har jag förvisso inte sett ännu.
Den här tråden påminner mig om Tracey Chapman’s bejublade performance under Live Aid-galan.
Enda problemet är att trots att många minns det … så var hon aldrig med på Live aid.