Absolut, men det var henne de hade sett … trodde de.
Om topic.
Invändig rost och ”pitting” utanpå är inget konstigt. Grava rostangrepp är det.
Nya skaft är definitivt inte av sämre stålkvalitet men de görs olika tjocka nu vs förr när true temper och royal precision hade största delen av marknaden.
Orsaken till det är en jakt på vikt och en förfining av olika ”böj” dvs. läs, profil.
Ett kvalitativt stålskaft är inte dyrt. Ett väldigt profilerat skaft där man givit dem egenskaper som är åt det mer extrema hållet, är det. Därmed blir toleranserna mindes, dvs. man flyttar marginalen för hållbarhet för att erhålla den effekt man vill få ut.
Liknelse kan göras med kolfiber som är mer hållbart för påfrestning i en riktning än stål och som i fh. vikt/styrka är överlägset. Trots det kan en lätt touch på fel ställe lätt trasa sönder detta material.
I golfskaftsvärlden kan man göra jämförelsen TT DG 125-130g vs ett DG SL 95-105g. Profilen är snarlik men godsets tjocklek är det inte. DG SL är i runda slängar 20% tunnare i godstjocklek.
Nere vid hoseln sitter idag oftast en ferrul som bättre skyddar övergången mellan hosel och skaft. Förr satt för bara en ”snygg” övergång.
Skaft som t.ex går av under greppet är inte skadade utan helt enkelt för tunna för spelaren. Detsamma gäller (ofta stepless) 85-110g skaft nere vid hoseln.
120-130g skaft med soft tip ligger även de i farozonen. Typ… KBS.
Profil spelar alltså in och ett parallell DG med 0.580 i butt vs ett 0.610 lättviktskaft… go figure.
Eftersom jag vet att en klubbmakare kan göra mirakel med ett skaft så vet jag också att de hellre jobbar med ett material som de har erfarenhet av.
På ren svenska… ett standardskaft, parallell, som de köper in i bulk.
Detta anpassar de (till bra prestanda) men det är också ett ”billigt” alternativ jämfört med ett set taper från en känd(are) tillverkare/modell.
För att förklara lite mer ingående så går det att köpa vissa modeller i taper (j3-j9/pw) eller så köper man ett parallell (oftast) 39” som man sen kapar i båda ändar för att passa alla olika huvud.
Ett DG tour issue är t.ex ett DG som bara har viktsorterats med en tolerans på 0.5g ist.f 1g.
Trots denna lilla skillnad så avser många att tour issue är ett bättre skaft. Lite Mandela-effekten.
Nåja, även om jag anser att själva skaftets brott inte är en kvalitetsfråga så finns det en risk/chans att det, i just dina klubbor, har anpassats från ett lätt (läs, tunnväggigt) utgångsmaterial.
Din tanke om att 70-talsklubbor har bättre skaft blir då, i praktiken, inte fel men samtidigt jämför du äpplen med sviskon.
OK
Du har två skaft som gått av vid samma ställe.
Är det två kubbor du använder mer än de andra?
Klubbor du tränar med mycket?
Slår på hårda mattor?
Spelat på hård ovattnad fairway?
Använder vid “svåra” lägen bland trädrötter el.dyl.?
Dessa faktorer kan påverka så du får en brottsanvisning.
Jag råkar ha sett din sving med driver och om den är överförbar på järn så slår de lite över vad en normal herre gör. Dvs. R+/S.
Om vi generaliserar lite och extrapolerar lite från hcp. så är du egentligen inte en kandidat för lättare skaft avs. både performance och inte minst hållbarhet.
Summa: I min värld så är det inte konstigt att ett lätt skaft kan gå av lättare för dig än för en bogeyspelare som svingar sämre men saktare.
Utöver det … en fitting där syftet är att ge det ”lättaste” man kan hantera, är ingen bra fitting. Swing Rules, inte längd, höjd eller hastighet (vilket är det som tenderar ta överhanden i en ”fitting”).
Ganska enkel, sannolikheten att det sker under begränsad tid är väldigt liten.
Berra får mäta lite stepps om sådana finnes /längd samt väga en klubba ge input vad för grepp så kan man kanske gissa vad som är monterat.
Om jag minns hyggligt rätt någon Mizuno med någon DG.
Håller med om att det finns ett mått av sannolikhet med i spelet. Dock så är skaftets tillverkningsprocess en betydligt mindre nämnare än spelaren och montören.
Att skaft kan ha dålig kvalitet är inget konstigt. Att det skulle komma så långt som till en fabrik/klubbmakare och hamna i samma set, är det. Du vet säkert någorlunda hur skaft tillverkas och sorteras. Det är inte sannolikt att de kommer från samma batch.
Sen… Eftersom tråden tidigt siktat in sig på rost som avgörande faktor, ville jag mota det. Andra teorier om dålig montering, likaså.
Jag vet att ett rör som ska böjas behöver vara förskonat mot jack, skrap, knäck etc. då det påverkar hållfasthet, men att två sådana dåligt hanterade skaft skulle hitta in sig i samma set… osannolikt.
Då ramlar vi in på monteringen.
Oförsiktig personal - Brejan… hell no.
Och hur försiktig behöver man vara i hanteringen av skaft?
Inte speciellt, om du frågar mig.
Kan likväl bero på samverkande faktorer.
Skaftet i tillverkningen ligger inom tolerans dock på min sidan, montören råkar raspa av lite för mycket för att frigöra yta för limning. Berra “hugger” ibland med sina klubbor.
På 70-talet och i början av 80-talet var det en del pros som rekommenderade att man som ett moment i sin träning skulle dunka på slag med sina vanliga klubbor mot ett bildäck.
Min känsla är att dagens utrustning inte skulle klara sådana övningar.
När jag tänkte efter lite grann så det jag hade för mig att det var ett skaft som gick av för 7 år sedan istället var att klubbhuvudet lossnade utan att skaftet var av.
Summeringen blir då att på snart 56 spelade säsonger har två skaft gått av, bägge i år.
De va int enkelt att få vettiga bilder på blänkande skaft…
Ställ upp klubborna som ska jämföras som på bilden nedan. Ofta ser man om steppsen / diameter ändringarna är liknande map första steppet från klubbhuvudet och upp. Två likadana skaft kan skilja i hur högt/lågt första stoppet är. Pga av borrdjup soft/hardstepping. Det viktiga är då att avståndet från första steppet till andra är samma, därefter från andra till 3:e…osv
Vart vill du komma?
Steppade skaft går väl inte av lättare?
Om man checkar av div. forum så hittar man att skaft går av lite då och då. Det är, konstigt nog, aldrig den som svingat som gjort något ”fel”.
Utöver det så verkar kbs vara överrepresenterade i fail-träsket. Dålig kvalitet nämns men hörsägen leder sällan till bevis.
Som de flesta vet så är kbs, DG, nippon eller px inte en enda modell. Jag blandar iofs. varumärke och tillverkare ovan men att nämna kbs och true temper (ist.f DG och px) säger nog inte hackern något.
Step eller stepless är nog inte en issue. Godstjocklek (dvs. dra =tecken mellan vikt och hållbarhet) är det.