Första dagen på lilla KM.
Sänkning i 8 m/s o sovmorgon i morgon😴
Var det samma bana du slopade häromdagen
Måste tyvärr skicka handicappolisen på dig. Berra!!!
Det blev 64 brutto, 59 netto. Som vanligt lite för långt från pinnarna för att det skulle blir birdiefest. En eagle, sju birdie och (uck!) en bogey efter lite missförstånd om en boll som “borde” legat på fw men som inte gjorde det.
Tog ni upp nåns utslag för att ni trodde att någon annans skulle ligga på fw längre fram?
Säg inte det… Jag lyckades en gång, ihop med 3 killar som kan få iväg bollen långt, gå -14 brutto och komma 2:a i en 4-manna-scramble (-17,7 netto) trots att vi bara hade satt en enda långputt på hela dagen. Alla par-5 var såklart nåbara på två, och vi drev ett antal par-4.
Hade vi haft heta puttrar hade -18 brutto absolut varit möjligt. Det gick istället ett annat lag, som hade spelhandicap +0,4 och därför hamnade 0,1 bakom oss på en bronsplats. Kändes nästan fel!
Ja, nja, en sorts sådan grej.
Damernas slag var inte aktuella då det behövs ett 150/160+ meter över skog och två bäckar just på det stället. Eftersom min boll “var på fw” så chansade siste man på att nå green från 230 meter och den bollen hamnade inte bra till. Sedan kommer vi fram och min boll har då tagit i en trädtopp (uppenbarligen) och låg i skogen. Spelbar, men att få till en låg vänsterböj från 125 meter, under grenar och sedan över en bunker in på green och få stopp, lyckades inte så bra. Borde nog kunnat tråckla i ett par ändå men så blev det inte.
Jaja. Vädret har varit mkt bra och det tog (i dessa sammanhang) bara 5:23 att spela.
Nej, men spelet hade nog funkat även där.
Egon
För min del avslutning av tävlingssäsongen med flaggtävling. En typisk normalrunda där inget fungerade speciellt bra men heller ej så dåligt. En dubbel och en birdie sedan par och bogeys i lagom blandning. Jag kom till 18:e greenen.
Blev ingen runda. Nollgradigt. Blev M-cykel o Solheim cup istället.
Par, par, par, par, bogey, sedan vet jag inta vad som hände. Varvade genomusla drives med ett par riktiga kanoner (ja, alltså för att vara jag dvs kanske 220-230 m med lite rull).
Puttade bra.
Kanske var det bra att köra en runda med min gamla Osyssey DFR2 i går, för idag var känslan tillbaka med DelMar som är min nuvarande puttpinne.
Makalöst fint skick på Södra, men jag hamnade i dåligt sällskap och fick pressa ut vartenda uns av min numera nästan obefintliga talang för att kämpa mig till first loser-positionen efter 17 hål från vit tee. Skuren sexa, bra chipp, men missad putt gjorde att jag fick pröjsa lunchen till vinnaren medan den tredje killen gick fri (och dessutom gjorde birdie så mitt par hade inte räckt), men vad gör väl det.
Bästa vyn på Södra är från tolvans backtee.
Lite läckt drive, pullad järnsju rakt i trädet som räddade mig från vattenbesök och så en hookad 48-gradare rakt över pinnen.
Hackade runt på 90 slag och sonen landade på 104 slag.
Det nya var att jag bara slog bort två bollar (en i vatten och en socket till skogs) tack vare min nya strategi att inte ta i så mycket från tee. Tappade från ca 250-270 till 220-240 meter men det är det ju lätt värt om man sätter fler bollar i spel. Slog 12 drivar och bara en var i vatten. Alla andra kunde jag spela på och nå green i teorin åtminstone. Är en enorm frihetskänsla att kunna plocka fram drivern utan att darra av rädsla.
Det som svek idag var puttandet. Kommer inte ihåg allt nu men 6-7 slag hade jag lätt kunnat tjäna om jag puttat som i onsdags. Fick verkligen inte i nånting ett tag.
Fick till ett par sockets som kostade 3-4 slag. Kände även en påtaglig trötthet mot slutet vilket också kostade en del… Sovit dåligt och vi slog ut 11:36 så det blev ingen lunch.
Jag kommer inte gå under 80 i år det förstår jag men 85 borde vara inom räckhåll.
Fina formen håller i sig. Av de senaste 8 rundorna är 6 fetstilade och inom de 8 bästa av 20.
Castle idag, nytt PB med 82 slag. Fenomenal puttning, alltså så där bra att medspelarna borde blivit typ irriterade då de inte fick det att stämma riktigt idag. Enda katastrofen var andralaget på 9:an där fulhooken dök upp och bollen i vattnet. Missbedöma den svängda vattenlinjen och gick för lång på inspelet och bollen ned i greenbunkern och sen var cirkusen igång. Var glad jag kom därifrån med en trippel.
Var lite låg på energi då och såg fram emot smörgåsen som låg i golfbilen, en frökuse med skinka och ost. När jag var 20m från bilen flyger en kråka iväg med påsen med mackan . Inte första gången det händer men … j*vla fågel! Jag är ingen aggressiv person men just då hade jag kunnat brutit nacken av den lilla tjuven. På bilden en random
kråka som illustration, inte min tjuvkråka. Som jag hoppas satte i halsen.
Fantastiskt fint väder, så det blev gripsholm.
matchvinst och 82 slag, 40-42 och de 42 kröntes med två dubblar…
Spelade ganska hyggligt.
33 puttar. och det hängde både på bättre chippar och ett par fina längre puttar.
Slarvade bort ett par riktigt fina chanser till en bättre score.
Typexemplet var 13:e, par 5 i motvind. Lite skavd drive, men OK, en grym hybrid senare stod jag på ett bra avstånd och drar den vääääänster, ett slag som jag inte ska slå/missa. Bogey
Makalöst fint skick i Tylösand idag. Snabbaste greenerna jag spelat på där. Tyvärr ingen confidence i puttningen så fina birdiechanser blev treputt-bogey och det gick inte att scrambla. Enda birdien var tvåputt på elvan efter ett av väldigt många riktigt bra slag (drive-wedge till ett par meter på tolvan var en skön inledning).
Mitt i fairway på åttan. Inspelet rann ned i en bunker, skinnat slag över green in mot ett träd, plikt för rubbad boll när jag skulle flytta en kotte och så chip-treputt på det …
Nu skulle man behöva en paus från golfen.