Dagens runda

Kompistävling på Vallentuna. Hyfsade priser. Jag går i sista boll och har med mig killen som ligger tvåa inför 18:e hålet.

Alla fyra i bollen slår hyfsade utslag och har mellan 115 och 130 meter in till green. Två bollar ligger ganska nära varandra och jag konstaterar högt att “Det här är min Srixon”.

Sen spelar vi in. Jag slår först. Inte toppenbra, men OK. Lite lågt så jag har svårt att följa bollen sista biten men känner att den går lite vänster. Kanske missar den green.

Björn som är tvåa i tävlingen har kortast kvar och slår ett slag han är nöjd med.

Vi kliver upp mot greenen och jag noterar att min boll ligger i greenbunkern. Björn går till sin som ligger två meter utanför green.

Jag slår ett skapligt bunkerslag och landar 1,5 meter från hål. Missar putten med någon decimeter, duttar i bollen, Plockar upp den och läser:

T I T L E I S T

Vad fan…

Kollar i fickan på reservbollen. Titleist där också. Björn som missat sin putt hålar sen ut på 5 slag och då frågar jag honom vad han har för boll.

Han kollar:

S R I X O N

Vi har lirat på fel bollar. Båda två. Ingen har sett efter och ingen har ens markerat sin boll på green.

Efter koll med regelkunnig enades vi om att vi skulle spela klart hålet efter ungefärlig återplacering av våra bollar och med två pliktslag.

Jag lyckas tvåputta och hamnar på 6 ändå.

En frustrerad Björn missar första bunkerslaget helt, slår ett dåligt andra, treputtar och slutar på nio slag på par 4-hålet.

Rasar till femte plats.

Golf alltså.

Jag var ju den som i praktiken gjorde mest fel, för jag slog ju först på fel boll. Men hade borde förstås också ha tittat.

Och jag kunde inte med att hålla käften när jag upptäckte misstaget, även om det också drabbade en annan spelare. Som dock också hade gjort fel iofs.

Falsterbo i nästan ingen vind. Bra rull på greenerna men fortfarande mjukt efter översvämningarna för nån månad sedan. Flera utslag nästan pluggade på fw. Och så en del trista lägen (video från bunkern på 16 här): Redirecting...?

Drive-drive upp i greenkanten på 18 och så två puttar därifrån. Enkel birdie (om jag inte slagit bort förstabollen från tee).

Nix. Du gjorde fel. Björn gjorde fel. Båda lika mycket fel.

Jag kanske är trög, men hur kan konstatera högt ”det här är min Srixon” när det är en Titleist? Du konstaterade utan att kolla?

1 gillning

Nej, det är klart att den första spelaren som slår, och dessutom konstaterar högt ”det här är min boll”, gör mest fel. Men helt rätt ändå att påpeka felet i efterhand.

Jag sa att det var en Srixon efter mitt första slag. Inför det andra. Det var tredje slagen som gjordes på fel bollar.

idag katastrof km korthål 2:rundan av 12 hål så shankade jag 10hål även 2, 3 slaget

Fick nog en förgiftad korv i kiosken.

Hade ett par såna här lägen på tian och elvan. Kul …

Tävling på hemmaklubben. Spelade OK och landade på +5 netto. Råkade ut för att en medspelare i bollen “råkade” glömma att han flyttat på en boll i utanför fairway precis innan en bunker.

Det var lägesförbättring på fairway och MUA i och lite runt bunkern. Men inte MUA där han låg i ett litet “uppslag”.

En flytt på bollen med tre dm förbättrade läget väsentligt. Jag sa att det inte var MUA där och han svarade att “äh, den får ligga ändå” och lät bollen ligga där han laget den.

Efter att vi hålat ut frågade jag hur han tänkte räkna den flyttade bollen, och då sa han att han inte kom ihåg att nåt sånt hade hänt.

Som tur var hade även en annan spelare i bollen noterat samma sak. Men märkligt ändå det här med minnet :slightly_smiling_face:

Tyvärr inte helt ovanligt. Typfallet är ju dropp som inte är helt regelrätt, dvs man tar inte full lättnad eller droppar inte vid rätt bollpunkt eller liknande.
En av anledningarna att jag inte spelar särskilt många tävlingar.

Det blev dock aldrig dålig stämning utan han tog sin plikt med gott mod :slight_smile:

1 gillning

Nu var ju det här ett ex. (enl. din utsago) på dåligt omdöme.
Ibland är det tyvärr så att banan är helt galet (o)preppad inför tävling och det skapar ju andra problem.

Många golfare kan/vet hur det borde vara men de kan sällan se förbi detta. Är ett område inte markerat som mua eller om dubbla outpinnar saknas och då inte markerar ett slut på ob…. Så blir det diskussioner. Sånt är, för mig, väldigt jobbigt mentalt.
På senaste tävlingen var jag inte TL och därmed var mitt ansvar noll. I vår boll hade vi flera situationer som hade varit icke-frågor om TL/domare hade gjort sitt jobb.
Väl inne, slängdes jag in i TL-rollen eftersom ett nödläge inträtt. Det gick bra utan komplikationer men det kändes sisådär… just då.

Egon

Gårdagen matchlir. Passade på att spela årets sämsta golf när det ändå var spel av vikt.
Förunderligt att behöva inse efter några få hål att inget är i synk ,allt i osynk. Rundpall efter rundpall, att vrålduffa en upppeggad boll med järn suger ännu värre när det upprepas.
Duffade chippar blandades med för mig särdeles bra puttning, eller så såg det bra ut när det andra inte var så bra…o andra sidan nyttjades inte putter på alla hål då det var enklast att plocka upp bollen o ge bort hålet.
Att bonka bort 3bollar är illa ännu värre att det ordnas på ett hål.
Efter matchen lite straff exercise på rangen. Lika illa.
Ja just det loosade matchen…dock vidare i något som kallas andra chancen.
3 Fir 1Gir (9hålare)

katastrof idag

Igår. Björnhult. Fantastiskt skick. Bra bollträff. Liten sänkning.

Fortfarande bara tidiga niohålare på Mellanbanan. Sex stycken tror jag. Slår den riktigt bra nu. Har faktiskt kollat en hel del på proffsen då de provsvingar, säger en hel del om hur de får kropp och armar till nåt som skulle kunna ge shaftlean och genomroterat alltihop. Fint väder varje morgon, lagom svalt och inte en själ på banan. Jo en gubbe har dykt upp som kommer nån kvart före mig, men han pinnar på rätt bra, brukar komma ifatt honom lagom till att han går av green på 18:e

Lite vingligt ftån tee men bra puttning (30 puttar med 50% GIR är bra för att vara jag. Golfpride reverse taper är verkligen en fullträff och lätt värt varenda krona.

1 gillning

Good day in the office (sunshine)!

1 gillning

Hur stavas katastrof med 5 bokstäver… Spoon. Varje gång den åkte fram på tee kostade det minst ett slag. Tyvärr använder jag den på 7 hål på hemmabana resultaten på de sju hålen var bogey, trippel, bogey, par ( grym up&down från 40 meter), kvintuppel, par (återigen bra up&down efter att inte kunna slå mot green på andraslaget, dubbel, dubbel…

Premiär på hemmabanan, favoriten 9 hål kvällsrunda. Det återkommande problemet med ont i en eller bägge axlarna hindrar svingen något. Om det blir spel imorgon blir det nog en rejäl värktablett och liniment.
Då det var 6:e dagen för säsongen som banan var öppen var förväntningarna lågt ställda. Kvaliteten var ungefär som väntat, greenerna inget vidare men snäppet bättre än i fjol vid den här tiden. Fairways och ruffar börjar bli saftigt gröna. Lite oklippt här och där, detta beror på att full arbetsstyrka inte är på plats förrän 1:a Juni. Det ser ut som det växer bra och kan vara fullgod Norrlandskvalitet i mitten av Juni.