Chipper

Efter att ha sett en massa youtube videos där alla i princip säger att många medelgolfare och högrehcp skulle ha nytta av en chipper så är min undran om det är någon som har provat en chipper och kan berätta vad de tycker om den?

Känner att jag skulle kunna ha nytta av den. Brukar oftast missa green och får chippa/pitcha allt från 30 m -5 m från green.

Brukar använda allt från j9 till wedgar med blandad resultat. Dock har jag förbättrat mig med träning i år jämfört med föregående säsong men undrar ändå om det är värt att testa att ha en chipper.

Jag vet att det är töntigt med chipper så har vi det ur världen.:grinning:

Provat. Inte så dumt.

https://www.kittad.se/post/ping-chipr-räddaren-i-nöden

1 gillning

Hur var känslan stål vs grafit?

1 gillning

Haha. Inte provat grafitskaft. Något säger mig att man får dra till den ganska bra för att känna någon skillnad där.

Kul. Kanske investerar i en sån bara för att testa den. Har inga stora förhoppningar men provar gärna nya idéer när talangen lyser med sin frånvaro. Tack för länken.

Kan vara svårt att få tag på den. Slutsåld enligt uppgift. Gav bort min testklubba nyss tyvärr.

Har en gammal Cleveland-chipper i garaget om intresse finns. I princip oanvänd och kan skickas.

1 gillning

Vet ett ställe där jag kan få tag på den med 15% rabatt. (PING) . Var lite sugen på cleveland smart sole 4 men den är slut överallt verkar det som. Finns lite andra billigare modeller också.

Återkommer när jag har funderat klart.

En chipper har de flesta nytta av, frågan är bara om du har en annan klubba i bagen som du är beredd att plocka ur.

1 gillning

Det är inget problem. Har en wedge som jag kan plocka bort. Använder den sällan och slår hellre en lugnare pw som blir ett säkrare slag. Kanske använder den max 2 ggr per runda. Kommer inte överens med den. Speciellt när det blir blött.

Klarar mig med pw +2 wedgar tänker jag. Kan eventuellt ändra till nya loft eftersom det börjar bli dags att byta ut dom. Dom har många rundor i sig med en massa skavanker på skårorna.

Bara att shoppa då😃

har inte provat, har inte tänkt att prova, av den enkla anledningen som HHswe redan varit inne på, jag är inte beredd att offra någon annan klubba.
Jag tränar hellre lite extra på chippning med andra klubbor.

Lite av golfarens dilemma. Spar du mest slag på en extra klubba eller en chipper? Det enda jag vet är att golfare tror mer på sin förmåga än verkligheten förmedlar.

2 gillningar

Jag har ingen chipper och har heller inte testat någon. Jag funderar på vad “blandat resultat” betyder?

Har en tendens att ibland duffa en chip så att bollen inte når green (i ruff kanten bredvid green) och ibland så rullar den förbi hela green. (dålig träff) Detta kostar mig en jäkla massa slag under vissa rundor. Har tränat en del på detta och från greenkant och fairway så har jag inga problem att chippa. (Oftast).Provat olika klubbor och har inte kunnat lösa detta från lite högre ruff bredvid green. Saknar självförtroende helt enkelt i vissa lägen och funderar om en chipper skulle kunna hjälpa mig.

En chipper från lite högre ruff? Kan det verkligen funka?

Det vet jag inte faktiskt. Men börjar bli trött på att inte få till det från det läget och frustrationen är relativt stor. Det är inte tjock och jättehögt ruff jag menar utan lite så där lagom ruff som finns runt green efter kanten.

Men säsongen är ju slut snart så avvaktar säkert till nästa säsong och försöker nöta på med träningen på närspelet. Tror att jag kan ta stora steg om jag får till detta i mitt spel. Söker väl en quick fix på ett problem som jag har. Tråkigt när man är runt green på 2 eller 3 slag och tappar 2-3slag på att chippa in på green från vissa lägen. Hände 2 gånger på senaste rundan.

Men kul att diskutera med er som har varit med lite längre och få lite synpunkter på saken. Det tycker jag är bra med detta forum. Sen får man ta egna beslut i vad man tror på.

1 gillning

Köpte chippers till hustrun o hennes kompis. Hustrun är absolut hjälpt av sin, kompisen not so much.
Naturligtvis var jag tvungen att testa och den funkar kanon fr fairway men i ruff var den helt värdelös iaf med mig bakom handtaget.

1 gillning

Mitt stora dilemma med en extra klubba av vilken modell det än månde vara är att jag inte är beredd att saka bort en annan. Jag har redan sakat bort min J3 till fördel för en extra wedge, ett beslut som jag inte ångrar en sekund av.
Men nu har det sakats nog, så en chipper blir lite för enahanda i valet av slag, ÄVEN om jag vet att den säkert skulle kunna nyttjas oftare än min J4. Men har jag inte J4 när jag väl vill använda den, DÅ saknar jag den

Många hade nog kunnat kapa 5 slag på att byta bort drivern… if you know what I mean :wink:

1 gillning

Tror att Chippern blir skitjobbig från tee….