Nej. Discourse är ”learning by doing”, men det finns gott om info om du orkar googla.
Fortsätt posta frågeställningar så kan jag svara på om det går att göra, men om det inte praktiskt går att genomföra kommer jag hänvisa till discourse och inte lägga tid på det. Mitt tips blir att vänja sig vid det nya formatet först och främst. Scrolla tillbaka manuellt till “last visit”/“senaste besök” är väl inte det värsta som hänt mänskligheten. Men det är en grej jag inte kan ändra på oavsett.
Funktion är svårt, utseende är enklare.
Problemet är att om du är inloggad en längre tid och folk skriver nya inlägg så kommer du med ditt system hoppa till första inlägget sen du var inloggad förra gången och behöver scrolla ner till det nya hela tiden. Om den istället hoppar till sista hela tiden så blir det kanske “mindre fel” ? Kan kika om det finns nån inställning för sånt men don’t hold your hopes up.
Varför har man bara en “sen förra inloggningen” och inte “olästa inlägg” ? Jo för att det senare kräver ett n-to-n relationship i databasen vilket betyder att för varje användare och varje nytt inlägg så krävs det ett nytt inlägg i en “unread”-databastabell. Är man 1000 pers och nån postar, då blir det 1000 nya rader för varje inlägg, är man 10000 användare blir det 10000 nya rader… osv… sen finns det sätt att optimera antal rader (skapa enbart när en user loggar in, ta bort gamla notiser om nya inlägg, funktion för att rensa etc) men det är ändå så i grunden det krävs. Detta tar plats och kraft. Därför har man inte valt att göra det så på discourse (vad jag sett, kan finnas funktion för det).
Så en sån enkel grej som “jag vill se mina olästa inlägg” blir så mycket mer komplex än frågeställningen. Det är ett designbeslut man tagit när man började utveckla sajten och för att den skall kunna skala itll tusentals användare gav man inte den möjligheten. Sajten startades för två veckor sedan och är redan uppe i 50MB. Det låter inte mycket (för det är det inte) men det är å andra sidan inte mycket som är lagrat i databasen än.
Bli patron! Albert Sandberg | creating a community for swedish golfers | Patreon vi kommer behöva disk framöver ![]()
Testar tecken som kan behöva speciell hantering
<blah blah>
\backslash
Försökte embedda en tweetfilm direkt, vet ja gjorde det förut, nu får jag inte till det, blir bara en thumbnail till tweeten ist för klippet direkt på inlägget… helvete.
Testa att länka desktopversionen. När Egon länkade ett klipp från Youtube hjälpte det att ta bort “m.”
Hmm. Måste vara dum. Har ju nämnt att jag inte kommer åt bekräftelse- rutor.
Nu när jag försökte skapa en ny tråd har jag samma problem.
Så nu har jag ett utkast som jag inte kan komma vidare med
Kommer alltså inte åt nån skicka -knapp.
Verkar inte heller kunna skapa ny tråd då detta utkast ”spärrar” mig för nya trådar
Safari och iOS?
Japp
Verkar funka bättre för mig i DuckDuckGo så jag använder den på denna sida.
Nu fick jag skapa trådar också🙄
Safari+iOS funkar bra för mig. FF+MacOSX funkar också bra.
Jag har lagt ill “Location” plugin och aktiverat på “Golfbanor vi spelat”. Kanske även skall in på träffar och/eller köp&sälj? Då kan TS lägga till location - tips: man kan söka på golfbanenamnet vid adress. Det fungerade bäst för mig på “La Cala Golf”, jag skrev in “La Cala Golf” i street och så la jag in zipcode och land manuellt för att den skulle kunna gissa rätt, efter find location så valde jag bara den första adressen som såg ut att stämma med google maps.
När vi orkat lägga in lite fler punkter skall jag se om man kan få till nån översiktskarta också.
EDIT: Översiktskarta kom som ett brev på posten;
Jag skall se om det även går att få in en kalender som man kan använda för att tagga träffar. Men tar det senare ikväll när jag kan störa så många som möjligt ![]()
När det händer kan siten vara nere i några minuter.
Jag gjorde även om efter tidigare önskemål så alla externa länkar öppnar i ny tab. Det är en gammal webstandard och varför inte? Men jag lovar att om det inte blir bra om tre år så byter vi tillbaka.
Nej ingen desktop-mode
Jag byter webbläsare som lösning

Uppdaterar discourse nu. Vi får se om nåt pajjar.
Uppdatering klar. Rapportera om ni ser några problem.