Buggrapportering, förslag och testinlägg

Det blir en uppdatering till. Siten kommer dyka och vara nere i 5 minuter ca.

Lade till kalender/event, man får trycka på kugghjulen ovanför editorn när man skapar första inlägget i trådet och välja Create Event eller liknande (säkert annorlunda om man kör svenska).
Detta kommer sedan inserta en bbcode typ [calendar] … [/calendar], det är viktigt att denna kodsnutten ligger först i inlägget. Enklaste sättet att se till att detta händer är att placera cursorn i början och skapa en tom rad. Med cursor i början så är det bara att köra kugghjulet så hamnar bbcoden rätt.

1 gillning

Finns även en översikt över events under ex Träffar kategorin

BBCode för EG-open (skall ligga först i inlägget):

[event start="2022-08-20 10:00" status="public" name="EG Open" timezone="Europe/Stockholm" end="2022-08-21 15:00" allowedGroups="trust_level_0"]
[/event]

och radbrytning mellan start/slut är viktig…

Tummen upp för det jobb som Stefan (och AlbertS) lägger ned för att snurra forumet.
:love_you_gesture:

2 gillningar

Idé: Få in events/whatever bredvid listan av inlägg på huvudsidan.
Lösning: Köra discourse-layouts med widgets
Problem:
Jag har försökt att få in widgets för discourse-layouts pluginen att lira. Men får det inte att fungera. Ser att dom reggas som dom skall vid rebuild men dom vill inte dyka upp.
Det är denna plugin jag försöker få till: Layouts Plugin 📐 - Layouts - Pavilion
Och sen har jag lagt till deras events/mfl widgetar men det är just dessa som inte dyker upp. Map dyker upp. Men inget annat. Om någon orkar googla runt och se om det krävs nåt mer om man kör self-hosted så uppskattar vi all hjälp.

Så om någon kommer på vad jag missat så hojta :slight_smile:

Det är förövrigt olyckligt att sidan dyker när vi gör tester. Vi har inte riktigt hunnit rigga en bra build-process för discourse. Deras stock-build gör just det som vi märker nu; den tar ner sidan. kompilerar och sen kör upp den igen.

Det finns lite trix för att köra vissa saker inne i (docker) containern men det är ändå inte 100%.

Funderar på att köra en rå-kopia av siten, kompilera den och testa av den i en stage miljö innan den deployas. Men det skulle fortfarande innebära en downtime på 2-5 minuter. Men är väl bättre än att vi pajjar hela siten för att testa saker. Då kunde vi även testa styles där.

Nåja, det får ge sig. Men så vet ni vad som (inte) händer iaf :slight_smile:

ps: Maintaince windows och sånt kan ni glömma :wink:

:laughing:

Självklart

Saknar en knapp för att kunna markera alla ämnen som lästa (t.ex. under Oläst tabben), är det något som går att åstadkomma eller finns det redan något som jag missat?

Avfärda-knappen är bra men inte riktigt det jag söker då man med den även blir av med framtida uppdateringar från trådarna.

… fast om man läser inläggen så kat. de som lästa… eller är det för enkelt? :wink:

Egon

Inte så enkelt som man skulle kunna tro.
Det här är en ganska vanlig funktion i forum, framförallt lite större forum med många kategorier och skribenter.
Låt säga att jag inte har tittat in på en längre tid (typ delar av vintern) då måste jag in i alla trådar för att scrolla ned till sista inlägget i trådar som jag kanske inte alls är intresserad av och som redan kan vara inaktuella.

Så, ni är inte intresserade av att läsa trådarna, bara att markera dom som lästa så er ocd får ro?

Lite så jag tänkte … men visst kan jag förstå att funktionen borde finnas.

Kan du spärra funktionen på mig bara… för vi kan ju inte ha det så att Murklan slipper se mina inlägg. :wink:

Egon

Korrekt. Man är inte alltid intresserad av att läsa alla trådar. Ibland vill man bara nollställa.

Men…efter att ha kollat lite “på nätet” så tror jag att funktionen “Mark all as read” inte finns i Discourse road map.

Här på EG är det knappast ett stort problem för närvarande. På en site som FB skulle det ju vara helt oanvändbart utan MarkAllRead.

Om ni klickar på er avatar uppe till höger så finns det en “DIsmiss”-knapp. Hur skiljer den från det ni vill ha?

Vet inte. Har inte använt “dismiss” ännu. Får kolla på den. Men som sagt, så länge det inte är fler trådar och högre inläggsfrekvens än det hittills varit så är det inte ngt problem.

Dismiss visas förövrigt bara när man har “flera notifications” tror jag. Tror inte den syns om man typ har en notification eller inga. Så man får buffra upp lite för att testa den knappen.

Den släcker iaf “allt”. Men jag är osäker på om den spelar fram läsningen av trådar (dvs om man hoppar till sista från den eller får läsa om från var man var, i just den tråden).

Unread + Dismiss verkar ju funka.

1 gillning

“Last visit”, den röda linjen i listan av topics, är den riktigt ok?
Jag tycker att den inte ligger där jag väntar mig, dvs den flyttas inte upp som den skall.
Har den nån sorts window som är flera timmar långt och besök inom detta window räknas inte som “new visit”? Eller?

(jag vet att jag skrivit lite sv/eng blandat men vissa begrepp gör sig inte lika bra på svenska).

Tycker den verkar konstig. För mig glappar det ca 2 timmar vilket får mig att misstänka tidszonproblem. Hittade inget vid en snabb googling. Får undersökas vidare.