Jag är ingen expert på sånt här men jag tyckte att texten/inläggen låg lite för tight mot de yttre gränserna i mobilen. Bytte från mobilvy till ….nåt. Då blev det bättre visuellt men ohållbart att skriva i.
Finns det någon medelväg?
Egon
Jag är ingen expert på sånt här men jag tyckte att texten/inläggen låg lite för tight mot de yttre gränserna i mobilen. Bytte från mobilvy till ….nåt. Då blev det bättre visuellt men ohållbart att skriva i.
Finns det någon medelväg?
Egon
Förstå mig rätt här…
Jag är idiot på sånt här. Har ett Instagram-konto och har lyckats lägga upp min profilbild som ett inlägg. ![]()
Egon
Moderatorfråga. Försökt dela en tråd (topic). Ska funka enligt googling men jag har kanske inte ”trust level 4”?
Gäller tråden om pågående tourtävlingar där jag tycker att LIv-snacket kunde vara en egen tråd.
@Puttaren nu är du 4a
Prova igen.
Funkade fint!
Test
Har lite svårt att ”komma” åt vissa rutor.
Har iPhone 13 mini.
Tror jag fick varning nu att jag postade 2 likadana inlägg i rad. Men kan inte komma åt Ok-knappen då den är dold.
Samma när jag citerar nån. Kan inte markera längst ner i fältet.
Troligen jag som är dum då detta måste vara basic
Då man klickar på länken t.ex. “11 min” för att komma till sista inlägget vore det snyggt om det kom upp så att hela sidan täcktes av inlägg, med det sista längst ner.
man kan ju “klicka på stora länken”, men då kommer man till typ där man skrev senast om jag fattat det rätt, ibland vill man längst ner. Eller så gäller kommentaren även för den “stora länken”
Googla era undringar och funderingar med discourse i sökfältet. Vi kommer ej programmera på features/buggar utan det tar discourseteamet hand om, kan förklara mer ingående hur det är upplagt om ni vill men tänk Windows och installerat tema. Det är inte omöjligt att vi kan ordna temagrejer, men typ helt omöjligt att praktiskt ändra på “windowskod”. Kommer det en “windowsuppdatering” får vi då anpassa våra ändringar till den nya kodbasen. Sånt jobb vill man undvika.
Är det en verklig bugg och något du stör dig på kan du ge dig fan på att tretusen andra stört sig på det och då fixar dom det. Är det för grundläggande så det är massor med jobb och dom inte fixar det så är ju chansen rätt minimal att vi orkar det själva.
Dessutom är sajten skriven i ruby on rails vilket är grekiska för åtminstonde mig.
Med det sagt, är det bara en inställning fixar vi gärna
Fattar…
Det som tyvärr gör ert jobb svårare är att det visas olika på android vs iphone, android surfplatta vs iPad och Mac vs pc.
Jag är nollad när det gäller datorteknik och likväl får jag supporta på jobbet och i killgänget när Gamebook eller GiT ska igång.
Fatta hur nollade andra är då.
Stort eloge till ert tålamod. ![]()
Egon
Tarvar nog lite en förklaring.
Så här såg det ut när jag sökte efter ett sätt att dela trådar.
När det gäller padding och storlek och sånt kan vi lösa en del med stylesheets men vad man kan göra beror på hur html:en ser ut från forumkoden. Tex var det enkelt att lösa varannan-färg på topics men i bodies är det svårare då discourse lägger upp html:en på ett sätt så det pajjar i mobil/padda om man gör ett csstema för det (jag har försökt ett gäng strategier).
Det är en opensource variant av forum och det är inte omöjligt att lösa saker. Men innan vi ser att det tar fart och så länge discourse gänget levererar (Jeff Attwood som skapat stack overflow/stack exchange är fortfarande aktiv) och har ett bra resonemang varför dom gör/inte gör saker så känns det lite svårt att gå in och “hobby-hacka” in saker då vi antagligen kommer förstöra mer än vad vi tillför även om smaken är som baken.
Problemet med att “komma åt saker” från ex en ipad/iphone osv kan man lägga som en ticket direkt till discoursegänget, men man kan kanske kan behöva hjälp från oss att formulera det då dom inte brukar hantera slutanvändare utan mer tekniska frågor.
Det som komplicerar saker med mobilenheter är att de virtuella tangentborden ofta är utbytbara och inte sällan fungerar helt olikt mot varandra.
Så ett tips (här och på alla hemsidor) är att klicka bort sig från tangentbordet om man vill komma åt knappar.
Tycker ni att vi skall försöka få till inloggning/registrering via social media? Funktionerna finns i discourse men det krävs lite meck att sätta upp och att underhålla.
Hade ni användt det? Ni som har ex facebook/google/twitter-konton? Eller hade ni kört vidare på e-mail/lösenord?
Hade inte använt soc Media inlogg. Gör aldrig det, av ren princip.
Jag är nollad när det gäller datorteknik och likväl får jag supporta på jobbet och i killgänget när Gamebook eller GiT ska igång.
Tänk då om dom ber dig lägga in stöd för köpenhamnare …
Har inte nån social media så jag fortsätter med mejl/pass
Testade uppdelning av inlägg mha färger… får se om det blir kvar.
Om vi tar den här grejen, att det ser lite rumphugget ut att bara det sista inlägget visas då man klickar på den länk som leder till sista inlägget, det är väl kanske inte så att man förväntar sig att nån på sin fritid skall hacka till forummotorn så den beter sig så. Men det kanske finns en enkel inställning som skruvar på det?
Men det är lite som då det här med brandväggar kom och alla förväntades vara IT-experter, framför allt irriterade jag mig på en del “gurus” som tyckte att om faster Agda vill ha internet får hon väl fan lära sig MAC, konfigurera brandväggar osv. Jag hjälpte hela släktens faster agdor då det begav sig.
Jag tänker så här - att vi är väl en hoper här som har viss datorvana, en hoper som har mindre. Den som har mindre kommer sannolikt aldrig att våga skriva discourse och ställas inför en massa hackerska som knäcker självförtroendet. Jag säger, langa upp frågeställningen. Jag och flera kan nog googla lite, som service åt de som inte känner sig bekväma med det. Och går saker inte enkelt så går det inte. Om någon orkar kan man säkert lägga en request hos de som utveckar plattformen att driva det vidare.
Låter det vettigt?
Finns nån typ konfigureringsmanual att läsa?