Brevlådeklubbar

Hur vet du det?

Har du pratat med Umeå GK?

Har du läst artikeln?

Hur vet du det du påstår? Visa var i artikeln det står att de tänker ha 5000 medlemmar?

Det var liksom det som var själva frågan på förbundsmötet.

Antal hål i förhållande till antal medlemmar.

Man får utfärda golf-ID till 9- och 18-hålsbanor.

Golfklubbar kan väl inte koppla golfid till en viss bana/slinga ?

I Umeås fall är det väl 4480 golfid totalt de kan utfärda, sedan kan de väl koppla själva medlemskapet precis hur det vill till spelrättigheter i olika kombinatoner.

Exempelvis 500 greenfeemedlemmar får golfid men har bara spelrätt på 6-hålsbanan ?
De får betala full greenfee på övriga slingor.

Vad jag förstår har Umeå i dagsläget 2100 medlemmar och inga nya har tagits in om inte någon annan slutar.

Nu skall man alltså bereda plats för 500 medlemmar ytterligare.
Jag fattar inte vad ni diskuterar.

3 gillningar

Inte jag heller Berra, men enligt Vattenmannen får inte Umeå ge ut 2600 golf-id trots att de har 27 hål.

Precis. Tillsatt styrelse har rösträtt i ett bolag. De är medlemmarna. Ägarna bestämmer styrelsen.

I en förening har ”alla” rösträtt. De utser mao. styrelsen.
Är uppdelningen en föreningsdel och ett golf AB så tillsätter den valda styrelsen vd i AB’t. Ergo… indirekt medlemmarna i föreningen.

Ett AB som äger och driver en golfbana är ingen förening. De som betalar ”medlemskap” däri har inget medlemskap i föreningsmässig anda. De bestämmer nada.

Egon

Det är det klassiska med vad man väljer att kalla saker som ställer till det.
Vad är en medlem?

Man kan sälja tillgång till 6-hålsbanan utan att sälja ett tillhörande medlemskap i SGF (läs, golf-id… hcp). Spelavgift heter det och för det behöver man inte vara medlem på en klubb. Dessa banor/slingor benämns också p&p vilket utskrivet är självförklarande.

Egon

På min klubb har vi en medlemsavgift och en spelavgift. Den sista är såklart beroende på vilken spelkategori man väljer.

“Årsavgiften består av medlemsavgift och spelavgift. Medlemsavgiften är i år 1 000kr för vuxna över 21 och 500kr för juniorer t.o.m. året man fyller 21. Spelavgiften varierar beroende på medlemskategori.
Medlemskap på Stora banan kräver spelrätt. Juniormedlemskap ger tillgång till hela anläggningen utan spelrättskrav.”

Att Svenska golfförbundet har beslutat att införa ett max-tak för antalet medlemmar i en golfklubb välkomnas av Upsala GK. Anders Kylesten, ordförande i klubben, tycker att beslutet är positivt för alla klubbar som behöver få in pengar för att kunna driva egenägda banor.

Vilka pengar? GolfUppsala erbjuder ju redan GF-medlemskap för 595:-. De lär ju knappast bara gå och ändra på sig och bli medlem i Upsala GK för 10 papp per år plus spelrätt för 2 papp.

Men nu får du väl ändå hålla isär grejerna. Primärt för att det du skriver blir så otroligt luddigt, det känns som en slingerkrok för att undvika svaret.
Ett AB är en sak, en GK/förening är en annan, och de har inte så mkt med varandra att göra mer än att en GK/förening kan ingå under ett AB

DU skriver att förhatliga (mitt tillägg) HG är ett bolag, och refererar till att det är en skillnad mellan ett AB och en GK/förening.

JAG skriver att nja, inte i den mening att man inte skulle ha rösträtt som medlem i en GK trots att GK är i ett AB. Det ena utesluter inte det andra.
Medlemmarna i GK har rösträtt i GK.

AB´t har de kanske inte rösträtt i, men GK som ingår i ett AB kan vara en förening som de har rösträtt i, och jag påstår hands down att det är så de allra flesta (om inte alla) GK som är under ett AB fungerar.
Summa summarum: Man är medlem i en klubb/förening, och i den har man som medlem rösträtt.

Den rösträtten kan man SÄKERLIGEN göra inskränkningar i för de sk GF medlemmarna. Att endast vissa kategorier medlemmar har rösträtt i föreningen exempelvis. Det är upp till VARJE enskild klubbs styrelse att besluta om.
Det måste vi vara överens om va?

Vi kan nog vara överens om mycket… men, jag ber om ursäkt att jag tydligen krävt en för hög nivå på grundkunskapen i debattämnet.

Spaltmeter av hängslen o livrem är inte intressant för mig och det är tyvärr inte så att du har den enda rätten att tolka den text som skrivits. Den har jag, för jag vet vad jag menar/t. Om det sen är virrigt så är det inte det hos mig… och det kan verkligen vara my bad.. men inte fan är det du som bestämmer om det är det. Det är återigen jag… och det har jag inga problem att medge om det verkligen förhåller sig så.

”Medlemmar” utan ”” skrevs med vilje. Det var medvetet eftersom det skulle trigga ett eget tänk. Så blev det inte… det stångades på. My bad.. trodde mer om läsaren.

HG är inte förhatliga. HG är smarta och företagsamma likt friskolor med vinstutdelning. Tyvärr inte ekonomiskt, ser det ut som… men likväl.
Jag behöver inte (o)gilla deras business för att inse det.

Egon

Uppsala GK blev lite brända under 80-talet när dåvarande ledning hittade på massor av nya medlemskategorier samtidigt som de förespråkade spontangolf. Det var svårt att komma ut på banan. Kommer ihåg någon klämdag då det inte gick att boka tid . Mer än 100 bollar i bollrännan.

Kan ha varit den dan (maj 1986 Kristi h) då bollrännan blev full och folk började använda en hängränna som ramlat av baghuset, den blev också full.
Inte allt som var bättre förr!
GIT-avgiften används ju också till bokningssytemet vilket funkar väldigt bra numera.

Det du skriver är korrekt.
Problemet är att det är givet… så jag förstår inte riktigt vad det ska leda.
Den kunskapen har väl alla som debatterar i tråden?

Att vara medlem i en förening som äger och driver en golfbana innebär att man äger en pytteliten del av rörelsen så länge man förblir medlem. Att föreningen delar upp klubben i 2 bolag där det ena är ett AB har inget med ägarbilden att göra utan är mer av skattetekniska skäl.

Ett AB som däremot äger och driver en bana i egen regi, har inte en förening och dess medlemmar som styrande. De styr själva och den främsta tekniska orsaken till att det finns föreningar (läs klubbar) som kopplas till en sådan bana är det tävlings- och handicap-mässiga.

Egon

1 gillning

Där har du en sak som bakåtsträvare ofta glömmer bort. GIT funkar väldigt bra!
Kostnadsbilden, för de som är insatta, kanske sätter en annan stämpel på GIT men ATT det funkar duger för mig.

Egon

En duglig programmerare kan knåpa ihop ett väl fungerande bokningssystem på en arbetsdag.
En dag till så finns ett färdigt system för medlemsregister.

GIT kostade initialt 64 miljoner. I början var det riktigt uselt, nu fungerar det väl skapligt, det har du rätt i.

Men det tog väl cirka 15 år innan det var hyggligt användbart.
Det var väl t.ex. först i fjol det fanns funktion för att fakturera från systemet ?
Det finns ju fortfarande många brister, det är nödvändigt att ha ytterligare system för att hantera dagskassan i receptionen, ytterligare system för bokföringen, ytterligare ett för att hantera klubbens hemsida, …

Det har kostat oss golfare säkerligen 150 miljoner i utveckling och underhåll.

1 gillning

Jaha, och…
Jag har inte koll på om du har rätt, men jag bryr mig inte heller om att titta för mycket bakåt. nu funkar det ju!

Det som slår mig är hur saker som har skett och inte kan ändras på, ska ältas till leda.

Egon

Ja för du är kristallklar, och alla ska om så inte är fallet, fatta.

Du pratar om att medlemmar äger en pytteliten del av rörelsen, så är det ju naturligtvis inte, lika lite som att man äger en bostadsrätt. Du äger möjligen en rätt i föreningen/klubben eller vad du nu är medlem i. Du ÄGER ingenting.

Sen är det spelavgift och P&P som nämns, vilket både kan vara relaterade, men lika lite inte.
En spelavgift heter väl i de allra flesta fall, om du inte är medlem, greenfee?
Hur många banor/klubbar har en möjlighet att betala en spelavgift utan ett medlemsskap?
Och då bortser vi ifrån rena P&P.

Så att något som enligt vissa skulle knåpas ihop på kort tid har tagit 15 år och kostat en hel del mer än de budgeterade 64 miljonerna, det är ok för att “det funkar ju”?

Man kan fortfarande inte boka bil genom systemet vad jag vet?
Å andra sidan, det kan man inte genom sweetspot heller.

Skulle det vara lika ok om det kostat 300 miljoner, 500?
Kostnader som DIREKT drabbar svenska GK och spelare.
Vad betalar man årligen för GIT, som system sett?

Tidigare var det en speciell GIT-avgift, det har förbundet tagit bort. Det var 2023 hela 66 kr per medlem över 13 år. Det blir cirka 25-30 miljoner per år som vi golfare betalt för detta.

Givetvis tar man bort denna specifika avgift för att dölja vilka enorma summor som kastas in för att hantera ett system med väldigt begränsade funktioner.

Medlemsregister och tidsbokning fungerar tillräckligt bra nu, det måste man säga.

1 gillning