Brevlådeklubbar

Jag kan ju inflika vad jag menade…

Jag tror att det är många som faller för frestelsen att spela golf ett litet tag. Det har sedan covid blivit en liten fluga bland yngre aktiva personer och det är inte olikt fenomenet padel.
Jag tror att det är många av dessa som först söker sig till ett billigare medlemskap med alt. att kunna spela exakt så mycket/lite det sen blir.

Det är fine… jag förstår deras situation. Jag skulle kanske gjort likadant om jag var i den.
Grejen som jag förstått det är att ”hela Sveriges golfklubbars talesmän” anser att även om dessa spelare tillför mer intresse för sporten så ser man inte samma pos. utveckling hos alla klubbar.

Man bör naturligtvis vara införstådd med att ”förbundet” ska se till alla klubbars väl och ve. Som spelare bidrar ju dessa till förbundets kassa med sin avgift… men den har ju inget eget syfte för förbundet utan handlar ju i sin tur om att serva klubbarna och spelarna.

Låter det komplext?
Förklarar jag dåligt?
Förbundet har ju inget berättigande utan klubbarna. Det är de som styr och tjänar på att det finns ett förbund.

Egon

1 gillning

Jag tolkade det på ungefär samma sätt.
Intee att verka som klubb, men att verka som klubb som kan utfärda golf-id.

Jag tycker nog inte att du förklarar (din syn på saken) på ett krångligt sätt.

Där vi hamnar i dispyt är kanske våra olika syn på orsaker till hur golfsverige är som det är idag.

För tolkar man SGF´s prepositioner så kan man utläsa en tydlig sak, att man tappar många av medlemmarna på kvinnodelen.
Ska man du tolka det som fan tolkar bibeln kan man lika gärna som att tolka det till att ett maxantal av medlemsantalen är problemet, att det faktiskt är tjejjerna fel att det blivit som det blivit.

Mitt förslag, om medlemsformen greenfeemedlem ska få fortsätta att finnas, är att klubbarna tar sig i kragen och inser att det behövs lite arbete i att se till att medlemmar är kvar, och att man kan behöva locka till sig nya medlemmar.
Det finns det ett antal klubbar som har gjort, och dessa klubbars medlemmar BORDE en lokal klubb kunna locka “hem”.
Sen kan man ju höja medlemsavgiften för att se om det accepteras.
Om man mot all förmodan inte kan något av detta, ja då borde man lämna ifrån sig styrelseledarskapet till någon annan som kan det alternativt lägga ner verksamheten innan någon hamnar i en riktig ekonomisk knipa.

Den här förklaringen är klockren! Inte komplext eller dåligt förklarat. Här är vi säkert helt överens! Även jag vet att det finns GF-medlemmar som spelar mer än de borde (om de nu valt GF-medlemskap för att de tänkt spela så lite). På samma sätt finns det de som är fullvärdiga medlemmar som inte heller detta år spelade mer än 2-3 ronder (och alltså borde valt annat medlemskap).

Det jag tycker att förbundet inte förklarat är fortfarande: Vad är skillnaden, för ALLA inblandade, på att ha 20 GF-medlemmar på 500 klubbar mot att ha 500 GF-medlemmar på 20 klubbar eller till och med 5000 GF-medlemmar på 2 klubbar.

Vad är skillnaden för en klubb att ha 10 GF-medlemmar istället för 0? De som spelar mot greenfee får ju betala lika mycket i vilket fall.

Jodå, jag har förstått att ett par klubbar blir av med sin affärsidé, hur mycket den nu är värd. Men ett förbund borde väl inte drivas av avundsjuka att någon gjort något för att motverka en brist?

Hammarby får nog ha hur många sektioner de vill. Har de ingen egen golbana är de inte välkomna i Svenska Golfförbundet.

Detta är min tolkning av texten från förbundet.

Hela debatten kring det onödiga och den kostsamma golf-id hanteringen är befängd.

Min åsikt är att vem som helst ska få starta en golfklubb. Om klubben vill ansluta sig till ett förbund eller på ett annat sätt skaffa sina golfare möjlighet att ägna sig åt sin sport ska inte spela någon roll.

Tror inte förbundet skulle kunna trumfa RF om nån utmanade.

I RF:s stadgar står följande om medlemskap i förening.

Jag hävdar med bestämdhet att ett förbund inte kan begränsa antalet medlemmar i en förening.

Man kan givetvis heller inte begränsa antalet licenser, golf-id, som en klubb kan utfärda.

Det skulle falla platt direkt.

Skulle friidrottsförbundet kunna säga att ”tyvärr Spårvägen, ni har redan 40 diskuskastare. Fler får man inte ha”.

Är det verkligen vad som står i texten?

Den där texten behandlar väl förhållandet medlem - förening (GK)?

Om förbundet, i vilken föreningen ingår i, beslutar om begränsningar i golf-id/licencer eller kalla det vad du vill, det kommer att vara den juridiska frågar enligt mig.
För det är ingen begränsning idag, och att göra den inskränkningen i en idag fungerande modell, det vete fasen om det juridiskt håller.

Igen, och jag låter säkert förbannat tjatig här, men om man fortsättningsvis kommer att tillåta GF medlemsskap, då ligger hela svaret i ett bättre arbete i klubbarna / distrikten.
Locka till er de enkla medlemmarna, som HELA frågan handlar om.
Det är ok om de kommer till er, men inte om de är hos HG.

1 gillning

följer den här debatten.
vad menas med “mer än dom borde”
menar du att dom slösar med GF och skulle i stället varit “medlemmar”

Nej jag menar “om de nu valt GF-medlemskap för att de tänkt spela så lite”.

Alltså bara “pris per rond” för just den spelaren.

Läste igen vad du skrev: Ja, det är förstås slutsatsen! Många ronder på en och samma klubb blir billigare som årsmedlem.

1 gillning

Låt folk ha det medlemskap de vill.
Prissätt så att medlemmar har nån sorts uppsida.
Differentiera GF om det verkar bra för klubben.
Sluta omedelbart med Golfamore.
Höj GF, med 50%

Klart.

2 gillningar

Har inget problem med den synen.

Det jag sällan kan få någon logik i är hur folk väljer att tolka en konsekvens som det enda verkliga och sen tro att det är det som är orsaken, det som ska stötas o blötas und so weiter.

Jag blir så trött på folk som inte kan lyfta blicken lite.
Det är min åsikt och kanske är det den enda som ger allt det andra.
(Läs nu inte in att jag pekar på dig… jag förklarar bara min bevekelsegrund).

HG är en konsekvens av många viljor inom svensk golf och en lite skyddad tillvaro inom förbundet. De (förbundet) vill gärna ha fler golfare men de vill ha dem utspridda i välmående golfklubbar som driver golfbanor.

Hade någon tagit det hela på allvar lite tidigare eller om de hade haft ett rimligt konsekvenstänk när de promotat fler golfare/handicap i SE, så hade de kunnat styra sin verksamhet bättre.

Man behöver inte tycka att förbundet har rätt i sak… man behöver bara förstå den.

Sen…
Det rimmar dåligt med vad gemene man tycker men… kö är bra för affärerna. Blir det för tillgängligt och för enkelt så devalveras värdet på produkten. Sälja mer är inte alltid det bästa.

Jag bryr mig föga om förbundet har sig själva att skylla och/eller om HG är det värsta/bästa som hänt svensk golf.

Egon

Nu är dokumenten för förbundsmötet publicerade på hemsida.
Det ska bli intressant läsning.

Ska man ta en öl till läsningen eller gå direkt på starkspriten ?

Nu genomläst material

"Statistiken visar också att de i hög grad har förlagt gästspelet till ett antal större golfanläggningar i de tre storstäderna. För värdklubbarna kan det bli ett intäktstapp, förutsatt att golfspelarna i fråga slutar spela eller förblir klubblösa under en period. "

T.ex. GolfStar med alla sina anläggningar som räddat rätt många banor från nedläggning får kämpa för överlevnad.

"50 av 53 Stockholmsklubbar har tillsammans minskat 5 954 medlemmar, -7,1 %, sedan rekordåret 2021. "

Varför vara med i en klubb och betala 8000kr/år när man inte är intresserad av att spela på banan mer än någon enstaka gång ?

Totalt 341 av 446 klubbar erbjöd förra året, enligt SGF:s samlade bedömning och klassificering, någon form av greenfeemedlemskap.

Har någon sett reklam för greenfeemedlemskap på någon annan klubb än de kända brevlådeklubbarna ?

Totalt 159 483 (28 %) golfspelare hade förra säsongen 161 877 greenfeemedlemskap i 341 klubbar

Det är ju bara att inse att denna form av medlemskap tilltalar väldigt många.

När golfarna delas in de strategiska generationerna framträder det tydligt att Millenials (födda 1981–1996) är den generation som i valt fall för tillfället väljer greenfeemedlemskap. Millenials var förra året 28–43 år gamla. Hälften (49,2 %) valde fulltidsmedlemskap och hälften (50,2 %) valde greenfeemedlemskap. Med sina 51 174 greenfeespelare var Millenials den enskilt största generationen volymmässigt. Generation X låg dock strax bakom med 49 043 greenfeemedlemmar.

Småbarn hemma, full fart på jobbfronten, inte sjutton vill man hänga på bridgekvällarna på golfklubben, ut med polarna en handfullgånger per sommar.

Fördelningen mellan medlemsspel och gästspel har varit konstant i många år. Det gällde även under covid-19-pandemin 2020–2021. Det totala antalet bokade sällskapsronder har varierat mellan årligen 7,4 milj och 9,7 milj under tiden 2020–2024.

Med andra ord påverkar inte brevlådeklubbarnas tillväxt var golfrundorna spelas.

Av gästundersökningarna som genomförts av Players 1st på ett 50-tal klubbar framgår det att endast 32 % av gästronderna varit fullbetalda. 15 % av ronderna ingick i ett paketerbjudande. I övriga fall – 53 % av gästronderna – har golfspelaren betalat en rabatterad avgift eller ingen avgift alls.

Bort med golfamore så blir det möjligen mer pengar till traditionella klubbarna.

Det finns en tydlig underrepresentation av golfbanor i storstäderna och en total obalans om de det stora antalet golfspelare i pendlingskopmmunerna adderas. Närmare 218 000 golfspelare har tillgång till 150 golfbanor vilket innebär 1454 golfspelare per bana. Genomsnittet för hela Sverige är 942 golfspelare per Golfbana.

Det är dyrt att bygga golfbanor i storstäderna, ganska självklara siffror.

Med förslaget till Maxtaket följer att ett nytt begrepp införs, nämligen Klusteranläggning. Syftet med begreppet Klusteranläggningar är att möjliggöra för en Banägare att lägga samman kanpaciteten för de Golfbanor och Golfanäggningar som Banägaren förfogar över inom ett och samma golfdistrikt. Golfanläggningarna ska alltså vara geografiskt fristående från varandra. I dagsläget har 11 Klusteranläggningar identifierats. Fler tillkommer under 2025 eftersom det sker uppköp och omstrukteringar i Golfsverige.

Här skall det krånglas till, klusteranläggning. Här bestämmer tydligen förbundet hur det skall räknas golfId.

2 gillningar

Golfamore driver ju bara upp gf priserna. Så det spelar nog klubbarna i händerna över lång tid.

För skojs skull gick jag in i GIT och kollade lite på Happy Golfers spelare, 12 slumpmässigt utvalda golfare och kollade hur mycket de spelade förra säsongen.

Spelare 1. Spelade ingen runda 2024 som är reggad i GIT
Spelare 2. Spelade 3 rundor
Spelare 3. Spelade 10 rundor alla under en 5-veckors period slutet på juni till början av Augusti
Spelare 4. Spelade en runda
Spelare 5. Spelade ingen runda
Spelare 6. Spelade ingen runda
Spelare 7. Nybörjare inget grön kort
Spelare 8. Spelade ingen runda
Spelare 9. Spelade ingen runda
Spelare 10. Spelade 5 rundor
Spelare 11. Spelade ingen runda
Spelare 12. Spelade ingen runda

Hur många tror ni är intresserade av ett traditionellt medlemskap ?

Det statistiska underlaget är begränsat men jag tror att om man tittar på samtliga happy golfare blir det inte så många rundor i snitt.

1 gillning

Givetvis är ovanstående inte hela sanningen, detta är ju bara reggade handicaprundor.

1 gillning

Du bygger alltså ett inlägg på att kommentera förbundets presenterade fakta som om detta innefattar någon åsikt från deras sida.

Du kanske inte förstår att när du kritiserar med budskapet i din egen tanke och/eller konspirationsteori så projicerar du detta på din valda motpart.

Vissa saker du skriver är självklara och säkerligen är förbundets tankar om det likvärdiga men det hindrar inte dig från att använda det oemotsagt mot dem i din text.

Som sagt, att ha olika åsikter och tycka att fakta pekar åt olika håll är helt fine. Det skapar konstruktiva diskussioner.

Att ha en fix idé är en helt annan sak.

Egon

Förbundet har fortfarande inte presenterat någon statistik på hur mycket HappyGolfare spelar vilket jag tycker är kanske det viktigaste för diskussionen.

2 gillningar

För den som kan sortera in åsikter:
Golfarenan (Halmstad) har idag kö för att bli medlem. Jag har inte exakta siffror men runt 2000 medlemmar. 9hål men olika tee’s så jag tror den är slopad för 18hål (om jag är rätt informerad).

Privatägt, medlemmen i centrum, medium prisbild och mycket för pengarna om golf och tillhörande träning är ens största intresse.

För mig är detta HG’s direkta motsats. Ett privatägt företag som erbjuder/säljer golf i alla dess former.

Egon

Det ena utesluter inte det andra.

Hur får vi fler privata aktörer att skapa något liknande?

Om vi tittar hur det ser ut på andra sidan atlanten. 26-27 miljoner golfare, majoriteten är inte medlem i någon klubb och spelar heller inga tävlingar.

Rimligt att tro att det fördelningsmässiga medlemsperspektivet i Sverige kan komma att se ut på detta sätt med betydligt fler spelare totalt sett om vi inte hade ett bromsande förbund som strävar efter en 1950 tals organisation.