Brevlådeklubbar

Ja. Givetvis påverkas saken av det.

Ungefär så.
Köper man årskort i RIksgränsen eller Åre så är man “medlem” och kan åka så mycket lift man vill under säsongen. Vill man bara åka några få dagar så köper man ett dagkort när man behöver.

Pris vs prestanda.

1 gillning

Om jag åker till spanien eller utomlands så har jag nog aldrig behövt påvisa ett golf-id?
Så det verkar ju som att det är en krass ekonomisk transaktion mellan spelaren (kunden) och klubben (säljaren) utan någon inblandning av ett förbund.

Sen finns det givetvis de som är medlemmar i klubben för att spela gratis, billigare, ha bättre bokningsvillkor eller vad man nu ser som skäl till att betala mer “i början av året”

1 gillning

Tävlar du i dessa sporter?
Är det prefixet ”id” som ställer till det för dig?

Egon

Precis som jag skrev alltså, alla erbjuder inte detta…

Hur mkt kostar det där greenfeemedlemsskapet du refererar till?

Tur man inte behöver golf-id för att hänga på AlbertS resorna.

2 gillningar

Nu vet jag inte exakt, men i vilka av de sporterna/idrotterna har du hcp som man ska administrera genom respektive förbund?
Och igen, om man inte är intresserad av att tävla?

1 gillning

Återigen, vill du gnälla på SGF eller hur de hanterar WHS, go ahead.

Om du inte förstår vad golf-id är och vad det används till (dvs. huruvida när/om det behövs eller inte) så ber jag dig kontakta SGF.

Egon

Nej, det är tvånget som sätter käppar i hjulen för mig.

1 gillning

Har spelat klubbtävlingar i flera sporter utan licens.

1 gillning

T.ex. korpfotboll, där behövs ingen licens. Jag betraktar min golf som korpgolf. Ingen egenvärde i ett licenskrav. Spelar man i rikstäckande seriespel eller på elitnivå då är det rimligt med licens/golfid.

2 gillningar

Om du läser vad jag skriver gnäller jag inte på SGF.
Jag ser inte problemet med brevlådeklubbar. Att man har ett golf-id gör mig inget, däremot administrationen kring det eller ATT man behöver det.
Jag behöver det inte någon annan stans i någon annan aktivitet och om jag åker till en bana för spel så är det en transaktion mig och klubben emellan.
Vill man tävla och vara engagerad, perfekt, men det KAN ju finnas de som bara vill lira lite golf helt oambitiöst. Kanske tom med egna “regler”.

1 gillning

Jag ser inte heller ett problem med att ett förbund gör det ett förbund ska. Jag har inget problem med golf-ID, inget problem med att de hanterar hcp, att de styr upp regler, rekommendationer och annat.

Men ska ett förbund tala om hur klubbarna ska hantera sina medlemmar? Alltså de som via klubben ska betala pengar till förbundet.

Och sett över säsongen om man åker mycket är det lite mer fördelaktigt ekonomiskt sett till kostnad/åkdag.

Men måste du inte vara medlem i Korpen?

Jo det måste man.

jag har spelat massor med korpsport, och aldrig varit medlem vad jag vet. Laget jag spelat med däremot har kanske varit medlem eller betalat någon avgift eller hur man benämner det

Nej, vad försöker du mena med det? Alla behöver inte erbjuda det i Sverige. Det räcker med de många klubbar som faktiskt erbjuder greenfeemedlemskap för att alla ska få plats - utan att några enstaka verksamheter ska ha 10-tusentals medlemmar.

Jo man måste vara medlem. Sen skiter ju många i det och lirar ändå. Kontrollen är i stort sett obefintlig

1 gillning

Ja du och förbundet (kanske?) tycker det ja, att man måste vara medlem i en GK med bana, av vilken anledningen är något oklar.
För det finns uppenbarligen ett annat behov, och om det som jag som kund söker finns på ett enkelt och billigt sätt så förstår jag inte vad det problemet är, en du kanske har ett argument?

Jag menar att alla klubbar inte erbjuder ett greenfeemedlemsskap, och när detta startade var det nog ganska få “reguljära” GK som hade alternativet. Och ska jag behöva bli medlem i en klubb som jag aldrig kommer att besöka?
För exakt vad är skillnaden i att jag blir medlem för 395 sek hos en bana som jag aldrig besöker kontra en brevlådeklubb som inte har en bana?
De som jag besöker däremot, de kommer att få mina pengar oavsett vilket GF medlemsskap jag har.