Brukar säga att jag bor på landet, de som bor nära håller inte med, de som bo i Stockholm håller med.
Checklista
Bönder med djur i absolut närhet: Check, Kossor, Får
Grusväg där huset ligger: Check
Ingen gatubelysning vid vägen där huset ligger: Check
Ingen fiber, är hänvisad till mobilt bredband: Check
Naturens skafferi inpå knuten: Check, Kantareller, andra svampar, blåbär, hallon, lingon inom
500m
De stora vilda djuren finns inpå knuten: Check, Björn, Älg har setts hundra meter från huset
Skoterspår, skidspår i närområdet: Check
Möjligheter till fiske: Check
Sådant som bör vara på checklistan men inte är det för oss
Inget kommunalt vatten och avlopp
Ingen trafik
Ingen affär i närheten
Varg
Nää, någon tävling är det inte. Subjektivt beroende på vad man har för preferenser.
Av de 7 platser jag bott under mina 63 jordsnurr är nuvarande boende på landet enligt mig.
Uppskattar dock närheten till närmsta affär, bensinmack och lokala puben.
Bo på landet innefattar främst ingen affär, mack eller pizzeria.
Det kan således vara kilometrar till närmsta tätort vilket då innefattar det ovanstående.
Förr pratade man om post, bank, systembolag och apotek. Eftersom de outsourcas numera så räcker det med en mack eller en affär.
Själv står jag ut med mycket lantligt men inte grusväg. Bilen blir så jäkla skitig…
Enda anledningen till att jag bor i ett samhälle alls är barnen. De behöver ha nära till kompisar, skola osv. Hade lätt valt att bo en halvmil ut i spenaten och sparat ett par miljoner, minst, på huspriset.
I Hedvigsfors var det en varg som var i slagsmål med en hund förra året, det är väl det närmsta sedan jag flyttade hit. Det är ju cirka 2 mil bort så det räknas inte.