Bor du på landet på riktigt?

Spara miljoner på en halvmil?
Har inte koll om det är fjollträsk du bor i… men 5km off tätort är väl mer attraktivt än att bo i själva tätorten? Både ha och äta kakan.

Egon

Nej inte där jag bor dryga milen norr om Uppsala. Ett hus “ute i ingenstans” är klart billigare.

Ok.
I min lilla inskränkta värld är allt däromkring fjollträsk. :rofl:

Egon

I Skåne sa vi “Allt norr om hallandsåsen är djungel”.

I centrala Stockholm kostar det ofta 100 000 extra per våning. Folk vill bo högt. Och centralt.

Ja.. jo, men låter det 08 så är det 08 varesig riktnumret är det eller ej.

OTS.
Gränsen för Skåne går någonstans vid traryd/strömsnäs här. Eller precis direkt efter Älmhult om det säger mer. Dislekten förändras radikalt.

Norrut låter det lika fram till Skillingaryd ungefär. Sen ballar det ur. :wink:

Egon

Ja jag har själv tyckt att Ringhals ligger “i Göteborg typ” så jag förstår känslan. Det är dock 9 mil till centrala Stockholm från där jag bor.

Själv har jag dock stenkoll på Götaström (visst var det där du håller till?) eftersom jag tar en bild på Götaströms värdshus och skickar till min mor varje gång jag åker förbi. Vi bodde där en natt 1994 och det har blivit lite av en grej mellan oss.

De infödda uppsalaborna pratar inte stockholmska. Men jag förstår vad du menar. När jag gick på gymnasiet hade vi en kille från Uppsala som gick bandygymnasiet som jag spelade golf med nån gång. Tyckte då att han lät precis som en stockholmare.

Men för mig är det svårt att höra skillnaden på olika skåningar också. Skiljer säkert mycket mellan Trelleborg och Helsingborg och Kristianstad och… Det enda jag kan någorlunda precisera är malmöitiska och lundensiska (eller vad det heter).

Småland ska vi inte gå in på. Alla låter väl som de där i utvandrarna. :wink: Haha, nej men jag pratar ofta med en kille från Oskarshamn i jobbet och jag tycker hans dialekt nästan drar åt västkusten?

Nej det är mycket enklare att pricka in små variationer där man bor och har vant sig. Kan hur lätt som helst skilja en gävlebo från en infödd sandvikare. Skiljer bara lite drygt 2 mil mellan städerna…

klart det är

Vischan. Den riktiga vischan alltså. Ödemarksvischan. Den finns i inlandet från Treriksröset ned till Värmland, ungefär.

Landet!

Några till “krav”:

-Huvudsaklig värmekälla vedeldning.
-Det går att köpa ett beboligt hus för en miljon.

…snart lägger väll in som krav…björfäll framför öppna spisen, älghorn på väggen, furupanel i taket, trasmattor på golvet…

2 gillningar

Faller på skoterspår varg o Björn. Bor för långt söderut
Annars check på allt

1 gillning

Vi hade varg i Malmö för ett par veckor sedan.

1 gillning

Check på allt. Bor på en gård. Landet på riktigt. Dock inte att det skulle vara billigt. Många dyra hus här ute. Har ca 20 golfbanor inom 30 min, så bor kanske centralt ändå…

1 gillning

En varg gör ingen vischan! :wink:

Det var ett svar på att JG76 inte bor tillräckligt långt söderut för varg. :smiley:

I Skåne finns för närvarande minst tre vargrevir med ca 25-30 i individer.

1 gillning